Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyttig med digitalt skyvelær!


Anbefalte innlegg

Har oppdaget at det digitale skyvelæret jeg kjøpte for hos Clas er fantastisk nyttig!

Bl.a når man kjøper brukte gitarer i hytt og pine, og lurer på strengetykkelsen som siitter på..

Skyvelæret kan stilles på tommer, og man leser lett av f.eks 0.0009"

Og sannsynligvis kan det brukes til mye annet gitarrelatert!

Bør finnes i verktøykassa til alle!

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-digitalt-skyvelære/Pr407541000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyvelær er ekstremt nyttig ja (er vel noe av det jeg bruker mest i det daglige) men jeg vet ikke om jeg synes det må være digitalt nødvendigvis. Avviket på slike rimelige måleinstrumenter er såpass stort uansett (både grunnet måleusikkerhet og i forhold til en absolutt referanse) at forskjellen ikke blir så stor. Men de digitale er jo veldig mye enklere for folk som ikke kan å bruke et skyvelær da, og det er jo fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har både analogt skyvelær (Dritdyrt) og digitalt, (billig, type clas) vil jeg vel ikke si at det er noe jeg bruker mest av alt. Sånn sett så er jeg amatør. Eller proff, rett og slett fordi jeg vet hva et skyvelær er. Det er noe de fleste ikke aner hva skal brukes til.

Det digitale lar meg skille mellom 09 og 10- strenger.

Jeg mottar veldig gjerne et tips på hvordan jeg skiller mellom 09 og 10- streng med det analoge. Det klarer jeg ikke.

Clas- saken, tro det eller ei, fikser det bra. Som Askret skriver, det er faktisk så nøyaktig.

Dette sporer kanskje litt av, men som Greener nevner, jeg er også skeptisk til billige digitale instrumenter. Jeg skal ikke dra alle historiene, men i diverse jobbsituasjoner har jeg hatt mulighet for å sammenligne en del billige duppeditter mot dyre kalibrerte måleinstrumenter.

Bortsett fra temperaturmålere, der produsenten burde ha fulgt bedre med i timen med hensyn til "gjeldende siffer", så har måleinstrumenter fra Clas og Biltema vært skremmende nøyaktige, både når det gjelder Lux, Db, Ohm, Volt og så videre.

Jeg har blitt skuffet, eller imonert alt fra forventet ståsted mange ganger.

Det samme gjelder da skyvelæret som Clas selger. Det holder faktisk det det lover.

Det er faktisk så nøyaktig at men kan måle forskjellen mellom 09 og 10 streng. Som før nevnt, det sliter jeg med på mitt analoge. Kanskje hvis jeg hadde to strenger av nevnt type som jeg fra før visste tykkelsen på, men vil man måle er det gjerne fordi man ikke vet tykkelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig nøyaktig dette, målte 09 og 10 strenger sikkert 20 ganger hver, dønn nøyaktig hver gang!

Og jeg kan bruke et 'analogt' skyvelær, men ikke til strenger, og det er jo lettvint å bare få målet presentert klart og tydelig, for en mann i min alder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er vel omtrent det følgende:

Rimelige instrumenter måler sjeldent så fryktelig nøyaktig i forhold til en absolutt referanse. Altså f.eks:

-Er det måleinstrumenter som måler feil, eller objektet som er utenfor specs når du måler noe annet enn det produsenten av objektet har oppgitt i f.eks et datablad?

- Naturlig målefeil grunnet problemer med å "klemme" objektet skikkelig fast i målegap, samt variasjon i målegap fra ytterst til innerst osv.

Dette er kanskje pirk, men når vi først snakker om å måle tynne gitarstrenger osv er det jo relevant.

Angående å måle forskjellen på 009 og 010 strenger så tok jeg "verktøykasseskyvelæret" nå (bærer preg av å ha ligget mange år i en "grovverktøykasse".. forøvrig billigste sort fra Biltema) og målte lett forskjellen, samt at det jeg målte stemmer brukbart med hva produsenten oppgir som middelverdi. Og det er vel poenget mitt - man måler sånn ca riktig grunnet avvik, men "sånn ca" holder jo som oftest det.

Angående måling med "analogt skyvelær" - Er dere sikker på at dere leser av sekundærskalaen riktig gutter? :D

Men for all del, digitale skyvelærer er flotte de - jeg har da for all del et selv må vite, men jeg føler ikke jeg måler noe mer nøyaktig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøk til side. Du har gode poenger, og mitt clas- mål har millimeterskalaen feil klistret på, så den analoge avlesningen erikke brukbar i det hele tatt. Nok om det.

Det jeg ville oppnå med å poste, var ikke å påstå at du har feil, for det tror jeg ikke jeg skal forsøke meg å ta deg på, ei heller har jeg noe behov for det. Uansett, Askret har et godt poeng når det gjelder oss "amatører", det er enkelt, lettvint og greit når vi har kommet dit at rimelige måleisntrumenter er så nøyaktige at de funker til normalt bruk, og at de gjør livet lettere.

Videre har jeg fått en del fordommer avkreftet med billige instrumenter. Mange er faktisk utrolig nøyaktige, langt mer nøyaktige enn det jeg har forventet.

Som et eksempel hadde jeg på en arbeidsplass for noen år siden en kar innom som avleste luftfuktighet med sitt superduperinstrument, kalibrert og kostbart og det hele tatt.. Jeg hadde hengt opp en billig sak, type "lekemåler" fordi vi som jobbet der antok at klimaet ikke var helt i vater.

Han lo av det hele, og sa at det var omtrent som å stikke fingeren i vann for å lese av temperaturen. Så målte han fuktigheten i rommet, og lekedingsen viste samme tall som den nøyaktige enhenten hans.

Han ba om å få låne den for å teste, og foretok målinger med den i lab- miljø og kom tilbake senere med den og fortalte at billigskrotet faktisk var nøyaktig +/- 2%. Det hadde han aldri trodd, og ikke jeg heller, for å være ærlig.

Hensikten til fyren var vel i utgangspunktet å bevise at min "lekesak" ikke var til å stole på i det hele tatt. Der tok både han og jeg feil. Jeg hadde vel trodd at den i beste fall ga en indikasjon om hvordan ting sto til. Nok om det.

For meg, å få avlest en tidels inch i displayet, er veldig stas. Særlig når det ikke koster mange tusen.

Sum fra min side- billige måleinstrumenter kan være veldig kurante. Skal jeg stole på de, forsøker jeg å få de kontrollert før jeg tar alt for god fisk. Det at det digitale skyvelæret mange ganger etter hverandre skiller mellom 09 og 10- strenger, er godt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe med rett og galt her egentlig, og jeg skjønner godt at folk synes digitale skyvelære eller mikrometere er mer lettvint å bruke. Selv er jeg så vant til det "analoge" at det i de fleste tilfellene ikke spiller så stor rolle.

Hovedpoenget mitt er vel som Askret sier - kjøp et skyvelær i dag! :)

Og for all del, det vi tidligere regnet som ekstremt kostbare og nøyaktige instrumenter er nå ofte tilgjengelig for "hvermansen" og gjerne til bare noen hundrelapper. Ikke noe er bedre enn det :) Jeg husker selv når jeg handlet mitt første MLS baserte måleutstyr (audio måling) kun basert på et modifisert lydkort og en enkel kondensatormikrofon. På det tidspunktet hadde jeg som privatperson bedre og mer avansert måleutstyr enn de fleste studenter fikk tilgang til under utdanningen sin.. Og morroa kostet vel ikke stort mer en 5-10k..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.