Web Analytics
Jump to content

Pedaler!

Recommended Posts

Heisann! Er ferdig med pedal brettet mitt nå! Lurte bare på om hva folk tenker ang. rekkefølge på pedaler.

Jeg har: Dunlop Cry baby wah wah, Ibanez tube screamer, Blackstar distx, boss tremolo, boss acoustic simulator, boss digital delay, boss tuner, boss flanger, og en ernie ball volume pedal. Noen som tenker en bra rekkefølge på pedalene fra gitar til amp??

Dette med rekkefølge på pedaler er det mange meninger om :P Finnes egentlig ikke noen "riktig" måte å gjøre det på, men en plass må man jo starte. JEG ville prøvd: Boss tuner -> Cry Baby -> Tube Screamer -> Blackstar Distx -> Boss Flanger -> Boss Tremolo -> EB Volume -> Boss Digital Delay. Når det gjelder den "acoustic simulator" greia, så aner jeg ikke. Er det noe form for pitch-effekt?

Kan også være lurt å kjøre delay i effektloopen på ampen (om du har det). Volumpedalen kan også plasseres i loopen. Mye smak og behag egentlig. Prøv deg litt frem med forskjellige plasseringer av pedalene :)

er bare å prøve seg fram, se hva man liker best!

jeg pleier alltid og ha wah først, så overdrive pedaler, etterfulgt av fuzz/distortion så evt "modulation" pedaler som reverb og chorus, så delay til slutt.

men jeg heiv ut "alle" pedalene mine etter jeg kjøpte med vox tonelab ex, kjører en joyo british pedal foran den som er 80% av lyden, så bruker jeg bare vox'n til delays og andre effekter ;P

Står mye nyttig info angående pedalrekkefølge på tråden "vwh's lille effektguide" som er øverst på siden for effekter & forsterkere på dette forumet. Men det er alltid gøy å forske seg litt frem! Phaser foran distortion er som sagt tøft som f... i noen settinger. Den eneste no-go jeg kommer på er kompressor ETTER tremolo.... Ellers så er noen fuzzpedaler glad i å plasseres før wah for å unngå selv oscillering når begge er i bruk hvis det ikke er en buffer i mellom dem.

Pedaler er gøy. Kos deg!

Edited by Erkny