Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Konstruksjonmetoder ved bygging av kabinett


Anbefalte innlegg

Okei. Vegret meg veldig for å starte denne tråden, iom at det er alt for mange byggetråder der ute, senest en ny for kun noen dager siden :o

Men disse trådene svarer ikke på noen av mine spørsmål. Om noen enkelt og greit kunne svart på disse, så må tråden gjerne slettes :P

Here we go:

Har etter mye om og men bestemt meg for to 12" elementer, men de er ikke så viktige akkurat nå, bortsett fra resonans og slikt da.

- Har i noen kabinetter sett at det brukes isolasjon. Er dette noe man bør satse på? Hvorfor?

- Bør elementene monteres i front- eller bakkant av baffel? Har lett, men ikke funnet.

- Bør man montere inn et høy/lavpassfilter? Hvorfor/hvorfor ikke?

- Er wattforskjell mellom elementene helt krise, slik at det ene overtar lydbilde?

- For øyeblikket spiller jeg på AC30, som er 33watt. Blir totalt 150 watt i elementer way too much?

Håper ikke dette skapte for mye irritasjon :/

takkær og bukkær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som alle gode forumitter er det noe jeg vet og noe jeg tror.

Jeg tror ikke det er vanlig i gitarkabinetter å benytte dempematerialer. Dette er for stereoanlegg hvor alt i kabinettet skal være dødt.

For gitar er kabinettet en del av lyden, disse blir derfor ikke dempet, og en benytter ikke døde materialer til kabinettet.

Det er ikke noen regel som sier at elementet skal monteres forran eller bak baffel, men ved montering bak sitter de mer beskyttet. Dette er derfor foretrukket metode.

Jeg kan ikke se noen grunn til å sette inn høy/lavpassfilter. Vi benytter høytalere beregnet for gitar og med et frekvensområde tilpasset dette. Det er til og med flere typer gitarhøytalere med ulik tone......

Skal vi tukle med dette ved å enten fjerne høye eller lave frekvenser?

Wattforskjell mellom elementer spiller ingen rolle. Husk at om du serie eller paralellkobler to elementer tåler ikke disse mer enn dobbelt så mye som det elementet som tåler minst. (forutsatt at begge har samme impedans). Det du må ta høyde for er følsomheten. Du må benytte elementer med samme følsomhet for å få samme lydtrykk fra begge.

Om elementene tåler en hel masse Watt i forhold til hva forsterkeren kan levere spiller ingen rolle. Det er følsomheten på elementene som avgjør hvor høyt de spiller. Et element som er oppgitt med 100dB følsomhet og tåler 400W spiller høyere enn et element med 95dB følsomhet og tåler 10W.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wizarden har 103db i sensitivity, og Governor har 102db. anser dette som helt greit, selv om Wizarden kanskje overtar litt vel mye av lydbilde?

3db+ = oppfattes dobbelt så høyt

1db+ = 33% høyere?

:P Dette var ren gjetning, men vi kan ihvertfall være enige om at 1/3 er 33%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok desverre ikke så enkelt. Det som er lurt er å finne elementer som låter fint sammen. Det må ikke nødvendigvis være to forskjellige elementer heller :)

Angående det med watt, som Espen allerede nevnte, skal man ta litt med en klype salt. Du kan jo tenke deg at folk kjører amper på 6-7 watt på 4x12 kasser uten problemer, problemene starter heller den andre veien. Ellers er det bare å google etter dimensjoner ol, masse nyttig stoff på nett om kabinett-bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.