Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skyldes knepplyden i Cubase?


Sorg

Anbefalte innlegg

Har koblet Axe FX 2'en til lydkortet og spiller via Cubase, monitor på et spor der.

Med jevne mellomrom kommer det pop/knepp-lyder. Dette skjer selv om jeg ikke spiller, dvs kun lar gitaren ligge med volumkontrollen på selve gitaren på fullt.

Hvis jeg tar opp er det ikke noe vrengt signal og det er langt fra å lyse rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk latency/bufferstørrelse og om du mister synk der. Det pleide å være grunnen hos meg da jeg hadde det problemet.

Takker. Sjekke i kontrollpanel eller i device setup i Cubase?

Jeg har buffer på 256. Input og output latency på 8.29 i Cubase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ikke noe fasit på "hva man skal ha" på disse innstillingene. Skal man få så lav latency som mulig, så må man ha:

-Ryddige og defragmenterte disker, gjerne en egen disk på en egen kontroller til selve lyden

- Godt med minne ledig

- Så få bakgrunnsprogrammer som mulig kjørende. Få vekk skrot som antivirus (stopp den når du spiller inn og napp ut nettverkskabelen), skru av brannmur, få vekk all dritt som ligger og lurer på om du trenger oppdatering (windows update og alle små programmer fra Adobe, kameraprodusenter, scannerprodusenter, skriverprodusenter, skype, messenger, hurtigstart for office, skjermkort og fanden og hans oldemor. Egentlig bør du ha bare Cubase på maskinen. Ferdig arbeid.

Dette er jo noe som er utopi for de fleste av oss, så sant man har en maskin og ikke kan ha en egen maskin til innspilling. En løsning er å lage en egen installasjon på en harddisk, der man har kun DAW-en. Så forandrer man bootrekkefølge når man spiller inn, og booter til "musikkmaskinen". Koster en snau tusenlapp for en ekstra disk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan "klikke" og "poppe" som bare det selv om CPU står og drar seg. Det det er snakk om, er stort sett I/O- aktivitet, og hva som ligger i kø for å bli skrevet til disker. Det jeg har skrevet i en tidligiere post løser problemet.

Jo større latency man godtar, jo mindre sjans for at problemet oppstår er det.

Vil man forsøke å fikse dette i stedet for å reinstallere, er rådene jeg har gitt gode, faktisk. Videre kan man ha nytte av MKN task explorer, men det er ikke et verktøy for amatører..

Til gjengjeld er det gratis. http://www.mkn-software.de/en/software/desktop/taskexplorer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- det følger med et lite program man finner på startmenyen i noen versjoner. Ellers kan det være en funksjon i kontrollpanelet til Asio-driveren på andre versjoner og andre lydkort. Sitter ikke på DAWen nå, så jeg får ikke sjekket.

Hva heter det programmet? Tror jeg prøver det før jeg bruker det avanserte programmet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.