Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av akustisk gitar


jmcaster

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp gått til innkjøp av en Martin D-35 (som jeg forøvrig er strålende fornøyd med), og for å bevare treverket på best mulig måte er det jo da viktig at luftfuktighetsnivået ikke faller under 50%. Dette har jo lett for å skje i de kalde månedene vi er inne i nå hvor kald luft utenifra svever inn og blir oppvarmet og dermed senker fuktighetsnivået.

For å motvirke dette bruker jeg en Humidipak fra Planet Waves hver gang jeg er ferdig med å spille og legger gitaren i kassen. Det jeg lurer på er hvor ofte man egentlig trenger å bruke denne? Hvis gitaren ligger i kassen og 'venner' seg til den 'høye' luftfuktigheten, vil den ikke da få et lite 'sjokk' når man tar den ut for å spille? Noe sier meg at å bruke humidipaken et par ganger i uken vil holde, men jeg vil gjerne høre deres meninger :)

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jmcaster. Fantastisk gitar du har kjøpt deg. Absolutt en av mine favoritter (jeg har mange favoritter) ;)

Jeg har alltid humidipak liggende i gitarkassa. Det er mye bedre å ha en jevn fuktighet der, og da vil gitaren holde seg frisk og rask. Pass på å ikke legge humidipaken ute i et rom når du ikke bruker den, for da vil de prøve å fukte opp hele rommet og tørke ut.

Det er ikke noe problem med fuktighetsvariasjonen i det du tar gitaren ut av kassa, for det å tørke ut en gitar går gradvis. Jeg ville ikke bekymret meg for det.

Kort oppsummert: Ha humidipak i kassa til enhver tid, la gitaren ligge der når du ikke bruker den. Generelt sett er det ikke nødvendig med ekstra fukting fra april/mai til august/september, men der er det lokale variasjoner.

Her kan du se litt mer:

http://www.martinguitar.com/guitars/technical/humidity.html

Si ifra hvis du har noen flere spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott og utfyllende svar, Morten Larsen! :)

Det hørtes veldig fornuftig ut, så da fortsetter jeg slik jeg har gjort hittil.

Mens vi er inne på det lurer jeg på et par ting til;

- Montering av endpin. Denne er utrolig vanskelig å få på plass. Iflg. brukermanualen skal denne kunne skyves inn med pekefinger og tommel samtidig som man roterer den forsiktig. Den kommer til et visst punkt hvor det stopper helt opp (ca 4-5mm ute fra kroppen) og jeg vil ikke tvinge den videre inn i frykt for å ødelegge noe. Er det vanlig at de skal være så vanskelige? Jeg lurer på å pusse ned litt og litt av endpin'en til den går helt inn og fortsatt sitter godt, men det finnes kanskje bedre metoder. Har du noen tips her? :)

- Bruker du springvann eller destillert vann for å fukte svampen i humidipak?

Legger ved et lite bilde av herligheta:

jmcastd35.jpg

Igjen, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montering av endpin på Martin er alltid tullete. Jeg har kjørt den gode gamle løsninga med hammer og gummikloss på mine for at de skal sitte, men pass på å ikke ta i for hardt. De går aldri helt inn. Ellers kan du få montert miksystem, og da får du gjerne en skikkelig endeknott.

Når di sier humidipak, mener du den helautomatiske fra planet waves som heter humidipak (hpk-01) eller pw-gh (evt en annen) med svamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på tanken når det gjelder miksystem, men det får jeg ta etter hvert. Har du noe å anbefale forresten?

Det er en sånn pw-gh med svamp. Fant forsåvidt svaret bak på esken. De fraråder å bruke springvann pga at svampen kan ta skade. Tror ikke jeg gidder å være så nøye med akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha et bra non-destruktivt miksystem under 2000kr til D-35 ville jeg gått for L.R. Baggs ibeam. Låter veldig bra med rosewood-Martin. Jeg foretrekker å dra ned diskanten ca 20% på forsterkeren, men det blir jo individuelt.

Med PW-GH vil det forøvrig være mulig å overfukte, men det er ikke noe vanlig problem. Så lenge den ikke drypper/lekker skal det mye til før du klarer å gjøre noe galt (med mindre du under-fukter selvfølgelig). Jeg ville ikke brydd meg med batterivann. Bytt svamp når den lukter dritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. Foreløpig er det stuegitar, men skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å montere miksystem etter hvert. :)

Hehe, jepp! Mener jeg så de solgte 3-packs med svamper, så det burde jo være det minste problem.

En annen ting (kanskje feil sted å spørre); hvor mye tar dere for setup av gitar på Backstage Musikk? Jeg merker at jeg får endel fretbuzz og kan se at trussroden burde vært strammet litt, men jeg vil helst overlate det til profesjonelle da jeg er litt nervøs for å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. Foreløpig er det stuegitar, men skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å montere miksystem etter hvert. :)

Hehe, jepp! Mener jeg så de solgte 3-packs med svamper, så det burde jo være det minste problem.

En annen ting (kanskje feil sted å spørre); hvor mye tar dere for setup av gitar på Backstage Musikk? Jeg merker at jeg får endel fretbuzz og kan se at trussroden burde vært strammet litt, men jeg vil helst overlate det til profesjonelle da jeg er litt nervøs for å gjøre det selv.

Hvis du svinger innom en gang jeg er på jobb kan jeg gjøre det gratis for å lure deg til å kjøpe neste gitar av meg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.