Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar og fuktighet


H.R.Pufnstuf

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Takamine G540 (akkustisk/elektrisk) for et halvt år siden, og syntes i lang tid at gitaren låt ganske dårlig unplugged. Men siden jeg bor i Australia og vi har ganske fuktig klima her, så mistenker jeg gitaren for å ha blitt påvirket av dette. Nå låter den helt sinnsykt bra og unplugged har den blitt en fryd å spille på. Da den var ny hadde den en ganske platt lyd, mens nå høres gitaren 10.000 (+/- :wink: ) kroner dyrere ut...

Noen som har peiling på gitarer og fuktighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste er vel å ha en luftfuktighet mellom 45-50%.

du har nok rett i at gitaren låter dårligere med høy luftfuktighet, men det er verre for gitarene med luftfuktighet som vi i norge har nå. Uten luftfukter i rommet man oppbevarer gitarene nå så vil jeg tippe at det vil ligge mellom 30-40%. noe som er for lavt. Kjøp luftfukter eller en av disse case-humidifiers man får kjøpt. Stikk på clas Ohlson eller noe sånt og kjøp et hygrometer som måler luftfuktigheten. koster rundt en hundrings.

her er en oversikt over hva som kan skje med gitaren:

What happens to my guitar at 60% humidity?

At 60% relative humidity or above symptoms may include tarnished frets and strings, corrosion to nickel, chrome or gold plating on tuning machines, swelling of the top, high action and loose braces and bridges.

Back to Top

What happens to my guitar at 50% humidity?

At 50% relative humidity your guitar is in good condition.

Back to Top

What happens to my guitar at 40% humidity?

At 40% relative humidity you may see sharp fret ends. This is the area of the fingerboard that extends over the body that may begin to crack slightly from the 12th or 14th fret toward the soundhole.

Back to Top

What happens to my guitar at 35% humidity?

At 35% relative humidity your top will begin to shrink. The soundboard may look and feel rippled or dried in. The sharp fret ends seen in 40% relative humidity will become more evident.

Back to Top

What happens to my guitar at 30% humidity?

At 30% relative humidity you may see cracks in your guitar. Even if you do not see a crack in the guitar, it has still lost moisture and the top has begun to sink. To make your guitar playable you may need a higher saddle.

Back to Top

What happens to my guitar at 25% humidity?

At 25% relative humidity more cracks are seen. Fret filing may be needed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euph: tipper temperaturen i rommet ligger rundt 16-17 grader mens jeg sover, mot 19-20 på dagen. Sover jeg med vinduet lukket våkner jeg med knakende hodepine... burde jeg da sette gitarene i et annet rom? eller er trege temperaturvariasjoner på 3-4 grader akseptabelt? Har jo bare vinduet litt på gløtt, tar lang tid før man merker det blir kaldere (3-4 timer?)

Enn når man skal ta med gitaren ut på tur da? Si at jeg skal fra huset til øvingslokalet (15min gåtur) og tar med gitaren. Ute er det -1-2 grader og tørr luft, mens gitaren ligger i en moderat greit polstret gigbag. Bør dette unngås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike små temperaturendringer over lengre tid bør den tåle. Akkurat hvor grensene går er det ingen fasit på. Men jeg vil ikke anbefale prøving og feiling. ;)

Når du tar med gitaren i en bag. Du bør gjøre det til fast praksis å få gitaren i hus fortest mulig, slik at den "venner" seg til temperaturen der dere øver. På den måten slipper du at treverket beveger seg mens du spiller, noe som resulterer i stadige stemmerunder. I tillegg har vi mange gitarer med mekanikk i metall, og deriblant metallfjærer. Som kjent reagerer også metall på temperaturforskjeller, det trekker seg sammen når det blir kaldere. En gitar med vib/tremolo har enda større nytte av å være temperert ved starten av en øvelse.

Hvis gitaren kjennes kald når du tar den ut av bagen, så kan du kle den litt ekstra med noen håndklær, det skader uansett ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike små endringer i temp går som regel greit. Det er verre med store forandringer. f.eks inn fra -15 og rett inn i stua. For noen år siden fikk jeg tilsendt en akustisk gitar. Det var ganske så kaldt ute. jeg tok den i mot og åpnet den med en gang. Resultat: jeg kunne se lakken sprekke opp i det jeg åpnet kassen. Fikk en haug med hairline cracks. Var ikke spesielt happy da, nei. Men man lærer så lenge man lever. Når jeg mottar en gitar på vinterstid nå så lar jeg den ligge urørt i kassa i min. 12 timer.

men over til det med tørr luft så er det viktig å ta det på alvor. Spesielt om man har dyre akustiske gitarer. tynt tre i toppen og tørr luft(lav luftfuktighet) er en dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.