Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG Prestige - Ny pickup (f-spaced?)


amundsor

Anbefalte innlegg

Jeg har en Ibanez RG Prestige gitar (husker ikke helt modellen), også har jeg muligens lyst til å kjøpe en ny pickup.

Såvidt jeg har forstått er ALT bedre enn V7 og V8 som er standard på disse gitarene, og siden jeg er

svoren Petrucci-fan, kan jeg likesågodt se mot DiMarzio.

Akkurat hva jeg egentlig er på jakt etter vet jeg ikke, men som jeg har lest vil "alt" være bedre enn stock-pickupene.

Så er egentlig spørsmålet - er denne gitaren F-spaced eller ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle på polene; dersom den er f-spaced skal den måle 51mm fra senter på første polen til senter på den sjette. Er den ikke f-spaced skal den måle 48mm. Uansett så spiller det liten eller ingen rolle i lyden hvorvidt du bruker det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vanlig" pol-avstand er basert på hvordan humbucker pickups for Gibson ble laget og dimensjonert. Gibson hadde en smalere strengeavstand enn Fender (som ikke brukte humbuckere i det hele tatt i utgangspunktet) Når det så ble et marked for å selge humbuckere også til Fender gitarer, var strengeavstanden såpass stor på vintage Fender instrumenter at dette til tider kunne representere et problem. Derav de f-spacede humbuckerne (F for Fender)

I dag lages det ærlig talt ikke så mange gitarer med ekte Vintage Fender strengespacing (rundt 5,64cm) derfor spiller det ofte heller ikke så stor rolle om man benytter "F" eller "normal" spacede humbuckere. De fleste Fender-inspirerte gitarer har i dag (også moderne Fendere) en strengeavstand som gjerne ligger et stykke mellom vintage Gibson og Vintage Fender - typisk 2 1/16", eller 2 1/8" (5,24cm / 5,4cm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil minne deg på at smaken er som baken og alt det der. Så dersom du er fornøyd med pickupene er det liten grunn til å skifte dem, da det er mulig du blir skuffet.

Men man vet ikke før man har prøvd da. Men alt annet er hvertfall ikke bedre enn nevnte pickuper.

Har selv byttet v7 og v8 pickupene i min 1570 og har vurdert å montere de tilbake, men er den orken og da.

:)

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er Petrucci fan og liker lyden hans er det vel DiMarzio LiquiFire og Crunch Lab han bruker.

Jeg vil nødig fremstå som en "tror at jeg spiller og låter som Petrucci" med noen nye pickuper. ;-)

Men har rett og slett lyst til å prøve noe nytt - mest fordi jeg har prøvd andre gitarer som har "mye" bedre sound enn V7 og V8.

Og når jeg først skal prøve noe nytt - så kan jeg likesågodt prøve DiMarzio. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.