Web Analytics
Jump to content

Kadenser og hvordan de blir på gitar


Faktor

Recommended Posts

Inspirert av boken som jeg startet en tråd om, bestemte jeg meg for å sette meg ned å skrive ut noen vanlige kadenser og hvordan de havner på en gitar. En del av disse bruker jeg regelmessig, men jeg finner sikkert ut noen nye underveis.

Tenkte at det er greit å dele slike med dere her. Alle er gitt i C-dur, og ingen bruker åpne strenger.



 ii - V - I:



 Dm   G7   C

|-5----7----8----|

|-6----6----8----|

|-7----7----9----|

|------5---------|

|-5--------------|

|-----------8----|



 Dm   G7    C

|-A----B----C----|

|-F----F----G----|

|-D----D----E----|

|------G---------|

|-D--------------|

|-----------C----|

Denne har en veldig sluttkadens feel. Bassen går fra D -> G -> C og følger kvartsirkelen. Melodien går ledetonen B går en halvtone opp til C, og F går ned en halvtone til E. D'en fra G7 akkorden går opp en kvint til G. Stemmeføring som tatt ut i fra boken.

--------------------



iim7 - V7 - Imaj7:



Dm7    G7   Cmaj7

|------------------|

|-10----8-----8----|

|-10----10----9----|

|-10----9-----9----|

|------------------|

|-10----7-----8----|



Dm7    G7   Cmaj7

|------------------|

|-A-----G-----G----|

|-F-----F-----E----|

|-C-----B-----B----|

|------------------|

|-D-----B-----C----|

Ettersom det er bare septimakkorder (også mollseptim og storseptim) er denne litt mindre sluttkadens enn den forrige. Dette skyldes at B'en i tenorstemmen ikke blir til en C, men forblir. Denne kadensen bruker jeg gjerne i midten av en sang. Ledetonen ligger i bassen og går opp en halvtone til C. F går ned en halvtone til E. G 'en fra G7 blir værende og blir en felles tone.

--------------------



iim7 - V7 - Imaj7:



Dm7   G7   Cmaj7

|----------------|

|-6----6----5----|

|-5----4----4----|

|------5----5----|

|-5---------3----|

|-5----3---------|





Dm7   G7  Cmaj7

|----------------|

|-F----F----E----|

|-C----B----B----|

|------G----G----|

|-D---------C----|

|-A----G---------|

Også en fin en dette. F er i melodien og går ned en halvtone som den "skal". Bassen går ned en tone og så opp en kvint. G og B er felles toner mellom G7 og Cmaj7 og gjør denne til en smidig overgang.

Ah så mange muligheter. Lurer på hvor mye innsikt man kan få hvis man skriver alle de mulige ii-V-I'ene innenfor en posisjon på gitaren. Kan jo bli utrolig mange variasjonsmuligheter. Det tvinger en til å måtte se på ulike omvendinger av akkordene. Det hjelper en å få oversikt over notene på gripebrettet. Jeg har ihvertfall nytte av det. Spiller jazz og det er bra å kunne variere kompingen mye.

Edit2: enda en ny en:



iim7 - V7 - Imaj7:



Dm7   G7     C

|-8-----10----12----|

|-10----12----13----|

|-10----10----12----|

|-------------10----|

|-------10----------|

|-10----------------|



Dm7   G7   C

|-c----D----E----|

|-A----B----C----|

|-F----F----G----|

|-----------C----|

|------G---------|

|-D--------------|

EDIT1:

Litt småplukk og linjeskiftfeil (laget i notepad). Kommer sikkert til å legge til flere når jeg finner noen andre. Si i fra hvis det er en progresjon som man kunne tenkt seg å ta på en annen måte!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selvfølgelig, burde ha gjort det på starten av tråden ;)

Cadence:

Music:A progression of chords moving to a harmonic close, point of rest, or sense of resolution.

Kadens:

mus.

1 melodisk el. harmonisk vending som danner en avslutning

2 soloparti av virtuos karakter mot slutten av en sats

Nummer en er det jeg beskriver her.

Link to comment
Share on other sites

:)

Det er bare artig å legge ut ting, for når jeg må presentere det i en ordnet rekkefølge får jeg og ordnet rekkefølge på min egen kunnskap.

Win-win som jeg har pratet om før her...

Som sagt, hvis det er noe jeg kan belyse så er det bare til å sende en privat melding!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.