Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skifte strenger/ skifte pickup. Fender Strat


tallicafan96

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om det er "farlig" for gitaren og ta av alle strengene før man setter på nye? Isteden for å bytte en og en?

Jeg har hørt at halsen kan få seg en "smell" om du tar av alle også setter på nye, er dette sant?

Jeg har en Fender Stratocaster, en Mexico versjon, trur det er typ 60 talls model, siden det er sånn 60 merke på den.

Jeg har tenkt og bytte ut pickupene, med EMG KH21 81/81. Om jeg skal gjøre dette så må jeg jo av med alle strengene, for da bytter jeg plekterbrette og alt.

En ting til, jeg må jo først sjekke om jeg kan ha humbuckere, får jeg sjekket dette uten og ta av alle strengene?

Litt rotete skrevet, men sånn er det.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno problem å ta av alle strengene.

Åja, jeg har liksom hørt at det ødlegger halsen jeg men. Jeg har egentlig ikke trudd på det, om man tar med gitaren på gitarsjappa, så tar jo de av alle strengene der og så.. ^_^

Endret av tallicafan96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk strengene, skru ut alle skruene på plekterbrettet og løft litt på det, da ser du fort om kroppen er routet for SSS eller HSH. Om det er snakk om en 60's RI tipper jeg at det muligens er SSS. Da må du frem med fres, eller bytte kropp.

(null)

God idee! jeg tester det med det samme, Er det SSS, så blir jeg skuffet <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg har liksom hørt at det ødlegger halsen jeg men. Jeg har egentlig ikke trudd på det, om man tar med gitaren på gitarsjappa, så tar jo de av alle strengene der og så.. ^_^

Hvis du tar av strengene og ikke setter noe på igjen, så kan halsen gi etter for det tapte strengespennet etterhvert, men det går helt fint å ta av alle bare for å hive på nye med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt dette.

Men en slik type gitar tviler jeg sterkt på vil ta noe form for skade..

Du kan som nevt over her bare løsne strengene også, men det er mye lettere å jobbe når fjerner alle.

Selv bruker jeg 012 sett som vil ha en mye større påkjenning på halsen kontra eks 09, og jeg har aldri merket at halsen, intonering eller noe som helst tar noe skade eller blir ugjort ved å fjerne alle strengene.. kanskje over tid.. men igjen tror jeg at tempratur forskjeller vil ha mye større sjanse for å ugjøre en hals kontra og fjerne alt av strenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har en helt vanlig Mex Standard Stratocaster. Det lille 60 merke indikerer bare et eller annet jubileumsår. Som du har konstatert er disse kroppene i regelen routet for HSS.

Å avstrenge gitaren er helt uproblematisk. En normal hals vil ikke ta skade av noe slikt, men er halsen litt ustabil i utgangspunktet kan det ta noe tid før den stabiliserer seg igjen etter re-strenging, og spesielt om du lar gitaren være avstrenget over flere dager.

Uansett er det bare å justere truss-rod slik at halsen blir rettest mulig, hvis gitaren ikke er strenget over en lengre tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har en helt vanlig Mex Standard Stratocaster. Det lille 60 merke indikerer bare et eller annet jubileumsår. Som du har konstatert er disse kroppene i regelen routet for HSS.

Å avstrenge gitaren er helt uproblematisk. En normal hals vil ikke ta skade av noe slikt, men er halsen litt ustabil i utgangspunktet kan det ta noe tid før den stabiliserer seg igjen etter re-strenging, og spesielt om du lar gitaren være avstrenget over flere dager.

Uansett er det bare å justere truss-rod slik at halsen blir rettest mulig, hvis gitaren ikke er strenget over en lengre tidsperiode.

Tipper det jeg og. hehe ^_^ Men da fikk jeg jo bekreftet det, at det ikke er så farlig og ta av alle strengene, for bare å skifte strengene/pickups.

Endret av tallicafan96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.