Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson SG Halser


Pink-Sabbath

Anbefalte innlegg

Hei:) lurer bare på litt om halsene generelt på gibson

Jeg har en Gibson SG standard fra 2010, den er herlig å spille på, og ikke minst fin å se på. Men jeg har merka i sammenligning til andre gitarer at halsen er rimelig tykk.. først så trodde jeg at den hadde lik hals som de andre SGene (og til og med LP).

Men greia er at standarden er breiere enn andre sg'er. Kan vel si at "Special" også har like tykk hals. Men 61 Reissue har tynn hals igjen, samme med Classic.

Hva er greia med de store forskjellene på halsene t SGene? blir lyden mer Heavy med tykk hals eller?

Kan for eksempel noen forklare meg om det er no grunnleggende forskjell mellom en Standard og en 61RI når det kommer til lyd?

jeg vet det kan høres dumt ut, men har lurt på dette veldig lenge nå :P, jeg valgte Standard fordi jeg syns den var mye finere med helt plekterbrett, enn et halvt et, i tillegg til de fine inlaysene på halsen som er et fint kjennetegn på Gibson :)

for min del egner den seg til det meste av det jeg liker å spille, både heavy, Rocknroll og blues :) har hørt at 61 RI er litt mer for 60-70talls rock:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at bredden på nøtta gikk ned rundt sommeren '65.

Fra 1 og 11/16 til 1 og 5/8 inches.


    • Pre-WW2: Prior to WW2, many models have a distinctive "V" shape. Most necks were 1 3/4" wide measured across the nut.
    • WW2-1959: Known as "baseball bats" due to the large back size. Just after the war Gibson settled on 1 11/16" as their standard neck width measured across the nut. The 1959 era necks are often considered the best of this era; large and comfortable without being huge.
    • 1960-1962: Thin neck back shape, even compared to today's standards these necks don't have much wood behind the fingerboard and feel very thin.
    • 1963-1964: Larger neck shape, but still smaller than the 1950's "baseball bat" style.
    • 1965-1967: Most models have nut width dramatically reduced making the neck feel very small. Back shape is about the same as the 1963-1964 era, but the narrow nut width makes these necks feel like "pencil necks". The pre-1965 neck width is around 1 11/16". The 1965 to 1967 neck width is 1 9/16" or 1 5/8".
    • 1968-present: Nut width increased back to 1 11/16" and back shape changed to 1963-1964 standards.
    • 1970: Volute added to back of neck behind the nut.
    • Nut & Saddle material: Gibson nuts and saddles of Nylon 6/6. Nylon, a thermoplastic material, was invented in 1935 by Wallace Carothers at DuPont. Type 6/6 Nylon 101 is the most common commercial grade of Nylon and its natural color is off-white. Also Gibson was rumored to use Dupont Delrin as their nut/saddle material, but frankly I don't think that is correct.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilden til de opplysningene der?

gode kilder til gibson er feks

the les paul legacy (begge bøkene) av lawrence

gibson shipment totals av meiners

gibson electrics the classic years av duchossoir

fabulous flat tops av withford mf

the beauty of the burst av iwanade

mm

av online kilder er http://home.provide.net/~cfh/gibson.html god, men sjekk også ut http://www.lespaulforum.com/forum/index.php (registrer deg for å fullt dra nytte av lpf)

vet ikke hvor gunnarpåmo har sakset infoen sin fra, men den er riktig. nå er det slik at det mange variabler når det gjelder gibson halser, så du finner variasjoner mellom ulike modeller, men og innenfor samme modell i samme periode. oversikter kan derfor ikke være annet enn veiledende, men allikevel nokså presise.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hvertfall sikkert og det er at halsene på de standardene som selges nå kjennes store og lette ut. Personlig er det motsatt av hva jeg liker. Jeg liker tynn hals og treverk i halsen som jeg kan kjenne "tyngden" av lissom. HVis jeg kunne fått en gibson sg custom med samme hals som min les paul custom fra 1980 som dere ser bilde av rett til venstre, da sku jeg vært fornøyd. Det finnes sikkert men jeg har ikke funnet det i noen butikk enda. Dessuten er SG customene for dyre i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis jeg kunne fått en gibson sg custom med samme hals som min les paul custom fra 1980 som dere ser bilde av rett til venstre, da sku jeg vært fornøyd. Det finnes sikkert men jeg har ikke funnet det i noen butikk enda.

let etter en sg custom fra 1980. gode muligheter for at den er lik hals som customen din.

når det gjelder halsene til gibson så er det slik at de moderne 50`s og 60`s halsene ikke nødvendigvis matcher en vintage fra `50 el `60, eller søtti-åttitallet for den saks skyld. ønsker man en spesifikk hals, bør man lete i rett årgang.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen er jo den grusomme tremoloen. Er jo blasfemi og putte en Kahler eller Floyd Rose, eller hva faen det er på et slikt instrument.

da jeg kjøpte sg'en min, så kom det ofte i tankene om hvordan det ville vært å montere en floyd rose ellr no sånt på den, men jeg er gla jeg la fra meg tanken, vil ikke ødelegge gitaren ved å drille høl i den.. men hadde vært interessant å kjenne hvordan feelingen er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk '80-tallsfenomen det der. Husk at Gibson nok merket en kraftig nedgang i salget til fordel for superstrater i div. varianter, og alle skulle jo ha floyd rose! Hva kan man så gjøre for å øke salget? Gibson monterte et floydlignende system på sine klassiske LP'er SG'er osv i tillegg til å lage et par egne versjoner av en "superstrat". Heldigvis dukket en herre ved navn Saul Hudson opp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.