Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modding og coil split, HSS Strat


Anbefalte innlegg

Har en HSS strat jeg ønsker å modde litt, nærmere bestemt å splitte humbuckeren og kjøre tonekontroll på alle pickupene. Ikke midterste tonekontroll som mastertone. Tenkte på en push/pull pot som deles av neck/ humbucker og en treveis mikroswitch til å splitte humbuckeren med.

Antar at en push/ pull pot funker som en tonekontroll i begge posisjoner? Trenger jeg en separat kondensator til poten? Noen praktiske problemer med å gjøre det slik?

Har også et annet spørsmål:

Har en 70-talls japansk strat med mahognikropp og lønnehals, og med vintage pickups blir den svært hot i bridge, noe a la Texas Special. Har tenkt å koble bridge til tonepot på neck for å kontrollere tonen, men er det hensiktsmessig å også bruke en toveis miniswitch for bypass av tonepoten? Blir det noen lydforskjell på bridge når poten er på maks og tilkoblet neck kontra bypass?

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bypass kontra "poten på fullt" vil ikke gi deg noen praktisk forskjell i lyd. Slik sett er det bortkastet, så sant du ikke er ute etter å "kaste av og på diskant" i en fei. Jeg synes kanskje dette er en unødvendig modifikasjon.

Forøvrig er vel egentlig coilsplit på den andre gitaren og endring av virkemåte på tonekontroller to adskilte operasjoner som ikke nødvendigvis henger sammen, bortsett fra at det er praktisk å gjøre begge endringene samtidig.

Coilsplit er såre enkelt, lodd en av de to lederne fra pickupen til hver sin pol på switchen, og send en av dem til jord ved hjelp at en kortslutningskabel til jord. Skal du være nøye, kan du jo måle deg fram til at det er coilen som er nærmest bridge som er aktiv. Lydforskjellen er i praksis veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har lite praksis med livespilling på gitar, så jeg tenkte evt hvis man spiller rytme med neck og solo med humbucker, da kan det være praktisk med en switch hvis diskanten på neck er rullet av. Er vel forsåvidt bare en vanesak å slå over venderen og vri på tonekontroll i stedet for å slå over switch...

Jeg aner ikke hvordan lyden er på coilene på humbuckeren, men tenkte en treveis split med full rulle på 1, nord på 2 og sør på 3. Måtte polvende humbuckeren da jeg installerte nye single coiler nylig, så det kan vel også spille inn? Må nok splitte og teste før jeg vet om det er noe vits i, evt. en toveis switch med den som høres best ut. Men det jeg faktisk kan gjøre her er kutte ut push/ pull pot, koble tonekontrollen til humbuckeren via neck på venderen, og bruke en treveis miniswitch som splitter humbuckeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lodda jeg en ledningstump fra neck til bridge på venderen, og det funker som det skal. Veldig greit med tonekontroll, fant ut at potene var 500k. Bytta også strenger fra 010 til 011, og det utgjorde en enorm forskjell i hvordan gitaren oppfører seg. Alt ble veldig tight, holder både stemming bedre og tremoloen drar seg lettere på plass. Virka litt flimsy fra før. Mahognien har en dyp klang som gjør at strengene høres ut som 012 samtidig som den gir mye treble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK jeg fant denne:

http://www.seymourdu...p?schematic=ssp

Farger på lederne er her:

http://www.seymourdu...tic=color_codes

Men jeg forstår framdeles ikke hvordan dette funker. På en on/on/on switch, hvordan virker polene når man switcher? Hvilke er aktive i hvilken posisjon? Jeg antar posisjon 1 med serie humbucker er switch opp, og parallell switch ned.

Her er en switch jeg fant:

swm2connections.jpg

I følge SD sitt diagram vil det jo ikke bli kobling med jord eller vender i posisjon 1 eller 2, kun i pos 3... eller er det egen jordkabel, alstå en femte kabel?

Håper at noen gidder å svare.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står jo vitterlig on/on/on toggle på diagrammet (eller kun serie/ parallell med push/ pull pot). Hvordan får jeg to splitter og en serie med en toveisswitch?

Fant også et likt diagram hos Guitar Electronics og henvisning til switchen, en standard 3-veis DP3T med samme koblinger som i posisjonene vist ovenfor. Forstår framdeles ikke logikken bak flowen, men jeg får bare å prøve å koble det slik. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.