Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Passer ikke? Er det størelse forskjell?


Vindfal

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for noen uker siden en EMG ALX pickup, og den passet ikke inn i gitaren når jeg skulle sette den i. Den var 1mm for stor i alle dimensjoner,

så jeg så etter en løsning på nett, og på Emg.com fant jeg ut av det er forskjell på standard og Floyd Rose i størrelsen. Hvilken av disse er større enn den andre?

Edit: omformulert

Endret av Vindfal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på F-spacing og "normal" er avstanden mellom polstykkene, ikke dimensjonen på selve coveret, normalt sett i alle fall. Forskjellen er basert på at Vintage Fender og f.eks eldre Floyd Rose har en større strengeavstand ved broen sammenlignet med f.eks Gibson gitarer.

Hvis det virkelig er noen forskjell på EMG sine humbuckere hva angår dimensjoner vil det vel gå frem i specs på nettsiden deres. Men jeg tviler altså på at det er noen forskjell i så måte.

Det eksisterer en viss forskjell på dimensjoner hva angår humbuckere. Noen har avrundede hjørner, noen har heldekkende cover som bygger 1mm eller så, ekstra i forhold til åpne humbuckere osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel passer erstatningsmikrofoner, men enkelte ganger blir det for trangt. Jeg har opplevd det både i dybde og i "omkrets". Det er lite annet å gjøre med dette enn å for eksempel frese vekk treet som er i veien. En dremelsak, gjerne med en fresefot ordner dette kjapt og greit hvis det ikke er snakk om mer enn et par millimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte dremel til å frese litt i Ibanez-en min for å få plass til aktive pickups, da 7strengs-EMGer er en del mm større enn passive pickups. . Egentlig en ganske grei og trygg prossedyre, så lenge man er forsiktig og tar ting trinn for trinn.

Men da er det greit å være litt sikker på at du vil ha de pickupene installert i den gitaren en stund fremover da.. Med mindre du får tak i andre pickups av samme størrelse eller bruker pickupringer etc.. :)

"Vanlige" EMGer til 6strengsgitarer har vanligvis noelunde samme størrelse som passive pickups med cover på. Mao, det er en viss forskjell.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp, da ble det litt klarere. Håpet på at det var en liten forskjell i størrelsen slik at jeg slipper å slipe så mye, men det må vel bare gjøres. Jeg har ikke planer om å bytte den ut med det første, så det er vel like greit :) Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest er det tryggere å gå løs på treverket i gitaren enn selve pickupene. Jeg mener å huske en tråd der et medlem slipte ned aktive EMG- pickups slik at de passet inne i standard pickupdeksler. Han var modigere enn meg, for å si det slik.

Poenget er at han fikk det til, pickupene fungerte utmerket etterpå. Det hadde jeg ikke veddet det store beløpet på, men det er mye som funker hvis man er nøyaktig og tar tiden til hjelp.

En eller annen Dremel- kopi, et anlegg, jeg har sett folk har laget slike av en bit med avløpsrør og en slangeklemme, en fresebit av en eller annen type, tape toppen for å unngå skader.

Det er ikke mye som skal til for få få vekk en millimeter. Det hjelper å være litt hendt, og så ta tid til hjelp. Det å lime på "anlegg" på toppen, en trelist ala ispinne, gjerne på oppsiden av beskyttelsestapen fungerer glimrende. Frihånd er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest er det tryggere å gå løs på treverket i gitaren enn selve pickupene. Jeg mener å huske en tråd der et medlem slipte ned aktive EMG- pickups slik at de passet inne i standard pickupdeksler. Han var modigere enn meg, for å si det slik.

hehe, det var meg det også.. :lol:

Kjøpte et sett med EMG81/60 av Kristoffereide(?) her på forumet til greie peng siden det var forskjellig farge på dem. Så jeg pusset dem ned med sandpapir og satte gullcover i dem for så å sette dem inn i Epien min.

Det var en lang og kjedelig prosess, men det funket knall. De virker fortsatt som de skal :)

Men da så ikke selve pickupene under dekselet noe særlig pene ut da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.