Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan inkorporere innflytelser fra andre genre inn i musikken din?


Chondrin

Anbefalte innlegg

Hei!

Med bandet mitt er vi nå midt i sangskrivningsprosessen, men jeg føler vi mangler noe. Jeg har tenkt tanken på å inkorporere elementer fra type folkemusikk, siden jeg alltid har hatt en kjærlighet til metalband som har folkemusikkinnflytelser (eksempelvis Ensiferum og Eluveitie). Problemet mitt er: Hvordan få det til?

Mine teoretiske kunnskaper strekker seg ikke akkurat langt, så kan det være derfor jeg sliter med å få det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha hørt en del på folkemusikk for å kunne skrive det selv. Begynn med å studere grep, skalaer og melodi i folkemusikk, lag små meloditemaer og inkorporer temaer, typiske grepsrekker og melodier i låtene. Du vil finne ut at europeisk folkemusikk har svært mange fellestrekk. Irsk, norsk og svensk folkemusikk er vel de letteste å ta til seg.

En av mine favorittlåter er "Berserkergang" med Einherjer, svært sterke elementer av norsk folkemusikk i den låten. Fantastisk musikk! Blant andre av mine favoritter med folkemusikkinspirasjon er In Extremo og Nordman. Hør og lær! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Eksperimenter med høy og lav septim i både dur og moll. Prøv å bruk kvinter og kvarter mye, feks som pedaltoner.

Septim er det syvende trinnet i skalaen / akkorden. I en C-dur skala vil en høy septim være en H, mens en lav er en B. I A-dur vil en høy være G#, og en lav G osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

To innfallsvinkler:

1) Kitsjfolk, dvs. bruk ting som folk som ikke hører på folkemusikk assosierer med folkemusikk. Orgelpunkt («pedal»), kvinter, lydisk skala (forstørra kvart), tung downbeat, pauker og litt småhyling, så er du i gang.

2) Folkefolk, dvs. bruk noe som faktisk er folkemusikk. Aller først, velg en type folkemusikk. Setesdalen, Gudbrandsdalen, Värmland eller Dalarna? Tysk, irsk, russisk, polsk? Galisisk, rumensk, siciliansk? Gambisk, afghansk, japansk? Bruk så et par år på å skjønne den valgte typen og forsøk å spille noe sjøl. Når det er gjort, kan du lage metallegeringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste metoden for å få til dette er å plukke de tingene du liker. Ta låter fra banda du liker og lær dem med dine egne ører. Å plukke mer tradisjonell folkemusikk er nok også smart. Det finnes ingen hokus pokus snarvei ved å lære skalaer osv. Bare vær tålmodig så kommer du til å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.