Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte element på forsterker


gromit

Anbefalte innlegg

Lurer på om alle 12" har lik størrelse, tenkte å kjøpe en bugera v22 kombo og bytte ut elementet, kanskje Celestion vintage 30. Men vil dette gå? noen som har erfaring med slikt?

og hvordan er det med watt? jeg vet at ohm må stemme. Bugera forsterkeren har 22w, også har jeg en Mesa Nomad på 45w vil disse passe bra til vintage 30 som er 60w?

Endret av gromit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle 12" elementer er på.... eh 12". V30 elementet vil funke på begge ampene. Hvor mye effekten i elementet har å si ifht ampene vet jeg dog ikke. Det eneste må vel være at du med nomaden potensielt vil kunne spille høyere og derfor få mer forvrengning i elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! har du noen anbefalinger ang. element, jeg skal bare spille hjemme på relativt lavt volum, det vil kanskje være bedre med et element med si 30w? så får jeg kjørt forsterkeren mere. Kan også huske og ha lest om et element som er egnet vist du vil kjøre forsterkeren hardt. dvs. at elementet er lite effektivt, kunne kanskje vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at du bør ha nok watt til at du ikke klarer sprenge elementene med ampene... og såvidt meg bekjent så skal vel Celestion V30 (som helt riktig er 60W) klare å holde stand mot både 22W og 45W forsterker... særlig når det er 2x12 vi snakker.

Slik jeg har forstått dette så vil du kunne kjøre inn elementer raskere med mindre volum dersom det er f.eks. Greenbacks som jo typisk ligger på 25W kontra V30 som er 60W...

Du får kjørt høytaler elementene hardere mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stort sett bare glemme alt om watt. Hva angår følsomheten, som er det som avgjør hvor høyt høyttaleren spiller når du påtrykker den en viss effekt, er det oppgitt som antall dB elementet avgir ved påført effekt 1 watt, målt på 1 meters avstand.

Det hele virker kanskje uforståelig, men jo høyere tallet er (f.eks 97dB/1w/1m) jo høyere følsomhet. Elementet spiller altså høyere sammenlignet med et element med lavere følsomhet (lavere dB tall), selv om de får tilført lik effekt (like mange watt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde automatisk siden Bugera V22 er såpass billig at det elementet neppe er noe i toppsjiktet. Også får man jo elementer billig når det er snakk om å bare bytte ut ett. f.eks vintage 30 koster 800kr, og det regner jeg med er brukt på utallige studio innspillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttaler-elementer låter veldig ulikt, men "bra" og "dårlig" er ofte veldig diskutabelt. Det ligger en del videoer på youtube hvor de sammenligner mange ulike elementer og hvor du faktisk kan få en viss følelse for hvordan ulike elementer låter. Forsøk å finne et som du tror vil endre lyden i din forsterker til det bedre, og ikke vær så nøye på hvem som lager det, eller hva det heter. Omtrent alle gitar-elementer er i dag laget hos 1 av 2 store produsenter i Kina uansett. Og, ja det gjelder også majoriteten av alle Celestion elementer.

Mitt tips er å kikke etter rimelige Jensen eller Eminence elementer, da de ofte er veldig rimelige i europeiske nettbutikker og på e-bay. Å bytte elementer er litt prøv og feil uansett, da det er vanskelig å spå hvordan kombinasjonen forsterker og element låter med mindre du har en veldig god innsikt i forsterkerens og elementets grunnlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fått forsterkeren i hus og fått spilt litt, virker absolutt som det er et bra element, jeg vet lite om gitar elementer. Men hører på reverben, og detaljene kommer veldig klart fram, som er positivt. Reagerer bra på EQ justeringer, elementet må også ha lav effekt for jeg får kjørt forsterkeren opp halveis og det er fortsatt på akseptabelt stuenivå. Bra!

Jeg kommer nok ikke til å bytte med det første, med mindre jeg vet mer sikkert hva jeg vil ha. Det var egentlig mest med tanke på Mesa Boogie forsterkeren jeg har koblet på jeg fikk lyst og bytte ut elementet med samme type de bruker i kabinettene, da jeg regner med de har overveid en god del elementer og funnet ut hva passer best til produktene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.