Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til amp?


Tommern

Anbefalte innlegg

Har nærmest bestemt meg for å kjøpe meg en Peavey Classic 30.

Den låter bra, har drivekanal på fotbryter, reverb, og veier bare 18 kg.

Men for sikkerhets skyld.....

Noen her som vet om andre aktuelle amper av god kvalitet, til en vettug pris, og innenfor følgende kriterier .... ?

- Rør

- min 20 watt

- drive / overdrivekanal på fotbryter

- reverb

- max 20 kg

Anyone ?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laney Lionheart L20T 112. Den har rør, er på 20W, clean og drive kanal m/ fotbryter, reverb og jeg regner med at vekta på en 112-er ligger i 20Kg sjiktet, da min 410-er veier ca 30Kg.

Har ikke prøvd Peavey Classic 30, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag forøvrig mellom de to ampene, men den svarer til de kriterien du satte opp.

Og ja, Lionheart låter bra btw :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tilnærming hadde vært en enkanals snadderamp som når du spiller på volumet du ønsker,

ligger akkurat i området hvor ampen begynner å knekker.

Da er det lett å få cleanlyd ved å dempe volumet på gitaren,

og pedaler kan ta deg inn i området der ampen har godvrengen.

Jeg har tilgode å høre amper med to eller flere kanaler som låter bra.

Mitt råd er å kjøpe en non-mastervolum "rett fram amp" som spiller akkurat passe høyt for ditt behov når den brekker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tilnærming hadde vært en enkanals snadderamp som når du spiller på volumet du ønsker,

ligger akkurat i området hvor ampen begynner å knekker.

Da er det lett å få cleanlyd ved å dempe volumet på gitaren,

og pedaler kan ta deg inn i området der ampen har godvrengen.

Jeg har tilgode å høre amper med to eller flere kanaler som låter bra.

Mitt råd er å kjøpe en non-mastervolum "rett fram amp" som spiller akkurat passe høyt for ditt behov når den brekker opp.

Sikkert ikke dumt det der. Men slike snadder-amper blir jo fort 3x'ern av prisen på en Peavey Classic 30. Og så blir det også litt feil sånn rent bruksmessig for meg trur jeg.

For det første så tok jeg en beslutning for en tid tilbake om å reise lett, det vil blant annet si uten pedaler, strømforsyning osv. Stæsjet er solgt, og slik forblir det :) For det andre så trenger jeg av og til å kunne gå fra clean til skikkelig møkkete komp, uten at volumet øker så veldig, både i backline og i riggen.

Så da har jeg liksom kommet frem til at jeg trenger en to-kanaler, med en anvendelig drive-kanal. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en riktig god pedal på gulvet ved siden av stemmeboksen.

Det var der jeg var for litt siden. Klasse A amp, H&K Puretone, dønn rein, og så ble det Pedaltrain, med reverbpedal, overdrive, stemmeboks, strømforsyning, kabler, og fixe idéer om enda mer bråta...

Nå er det headstocktuner, og tokanalsamp. Gitar i den ene handa, mindre enn 20 kg amp i den andre ... :D Way to go, for me.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laney Lionheart L20T 112. Den har rør, er på 20W, clean og drive kanal m/ fotbryter, reverb og jeg regner med at vekta på en 112-er ligger i 20Kg sjiktet, da min 410-er veier ca 30Kg.

Har ikke prøvd Peavey Classic 30, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag forøvrig mellom de to ampene, men den svarer til de kriterien du satte opp.

Og ja, Lionheart låter bra btw :D

Takk for tips. Men 3,5 kg mer, 10 watt mindre, og noen lapper dyrere enn Peavyen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nærmest bestemt meg for å kjøpe meg en Peavey Classic 30.

Den låter bra, har drivekanal på fotbryter, reverb, og veier bare 18 kg.

Men for sikkerhets skyld.....

Noen her som vet om andre aktuelle amper av god kvalitet, til en vettug pris, og innenfor følgende kriterier .... ?

- Rør

- min 20 watt

- drive / overdrivekanal på fotbryter

- reverb

- max 20 kg

Anyone ?? :)

jeg har akkurat kjøpt meg en peavey classic 50w :-)kjempefornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som måtte være interessert....

Har nå AB-testa Fender Blues Deluxe Tweed RI mot Peavey Classic 30. I heimen. I fred og ro. Plugge inn i den ene, spille litt, plugge ut og inn i den andre, spille det samme, no toucha guitar controlsa.... eh...

Dette er jo for det første en "lyn-test", for det andre er det tolket av mine subjektive og til dels inkompetente ører. Men for hva det er verdt....

Alle kontroller på klokka 12..... Fenderen er mer ullen, man hører at kabinettet er større, og mer lukket. Peaveyen er klarere, skarpere i lydbildet: Reverben er sammenlignbar på disse to. Begge knekker også opp på tilnærmet samme nivå, klarer ikke å finne noen vesentlig forskjell. Det er litt overraskende, for fenderen har 10 watt mer i tanken.

Så lenge man holder nivået under knekkpunktet, er det lettere, syntes jeg, å få et rent og klart lydbilde ut av Peavyen enn Fenderen. Fenderen vil kanskje være bluesgitaristens favoritt, men for meg er de likeverdige, bare litt forskjellige.

Drivekanalen på Peavyen er en klar vinner, her får man god overdrive, skikkelig møkkete rockekomp på betydelig lavere volum enn på Fenderen.

Peavyen er også mer praktisk. Mindre i fysisk størrelse, 3,7 kg lettere. Trukket med Skai tweed imitasjon, vaskes med klut, mens Fenderen er ekte tweed, og må inn i vaskemaskinen for rengjøring... :D

Ja, dett var vel dett i store trekk ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tilnærming hadde vært en enkanals snadderamp som når du spiller på volumet du ønsker,

ligger akkurat i området hvor ampen begynner å knekker.

Da er det lett å få cleanlyd ved å dempe volumet på gitaren,

og pedaler kan ta deg inn i området der ampen har godvrengen.

Jeg har tilgode å høre amper med to eller flere kanaler som låter bra.

Mitt råd er å kjøpe en non-mastervolum "rett fram amp" som spiller akkurat passe høyt for ditt behov når den brekker opp.

Men siden vi er i gang...

Har du noen eksempler på hva slags amp / amper som passer inn i den beskrivelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amper jeg syns du bør se på er 1x12" comboer med 2xEL84 eller 2x6V6 som utgangsrør.

Er du opptatt av at den skal være lett å ta med seg vil jeg foreslå en Fender Princeton Reverb.

Den er levert med 10", men vanlig oppgradering er å sette inn en 12" som det akkurat er plass til.

Bare 12watt, men mer cleant headroom enn man skulle tro.

Opp ett hakk på størrelse er en Fender Deluxe Reverb. 22watt, men brekker ganske tidlig.

Begge disse har 6V6 i utgangen.

Hvis du ønsker EL84 så har du jo Vox AC15 variantene. Ser også at det ligger en SMF combo ute på Finn til en hyggelig pris.

Så finns det selvfølgelig mengder av kloner og boutique varanter av de modellene jeg har nevnt.

Her er en jeg går og har lyst på: http://magicamps.com/BritMKII.cfm

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amper jeg syns du bør se på er 1x12" comboer med 2xEL84 eller 2x6V6 som utgangsrør.

Er du opptatt av at den skal være lett å ta med seg vil jeg foreslå en Fender Princeton Reverb.

Den er levert med 10", men vanlig oppgradering er å sette inn en 12" som det akkurat er plass til.

Bare 12watt, men mer cleant headroom enn man skulle tro.

Opp ett hakk på størrelse er en Fender Deluxe Reverb. 22watt, men brekker ganske tidlig.

Begge disse har 6V6 i utgangen.

Hvis du ønsker EL84 så har du jo Vox AC15 variantene. Ser også at det ligger en SMF combo ute på Finn til en hyggelig pris.

Så finns det selvfølgelig mengder av kloner og boutique varanter av de modellene jeg har nevnt.

Her er en jeg går og har lyst på: http://magicamps.com/BritMKII.cfm

Takk for inputs. Trur en Princeton blir for klein for meg. Vi har en hardslående trommis, og spiller egentlig aldri noe særlig "lavt", så 12 watt trur jeg neppe holder i backline. Var på hugget til å sjekke ut Deluxe Reverb, men hadde liksom bestemt meg for en combo med en drivekanal. Men jo mer jeg tenker på det, så er det kanskje ikke noe dumt konsept du beskriver, altså å bruke en amp på knekkpunktet, og så brekke over med volumpotten på gitaren.

I tillegg så har jeg jo også nå fått meg en Am. Deluxe Tele med S1 switch, og da holder det antagelig bare å klemme inn den, så er jeg der. Har ikke vent meg til at jeg kan bruke den slik, enda :D

Da blir det å sjekke ut en Deluxe Reverb etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.