Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny akustisk gitar - trenger hjelp!


JRV

Anbefalte innlegg

Hei!

Er helt ny på forumet her, men det virker som et bra sted å få svar på noen spørsmål! :)

Jeg har spilt akustisk gitar i litt over et år nå, og har begynt å ta timer ganske nylig. Jeg har en Washburn D10SB dreadnought-gitar fra før av, men jeg kunne tenke meg å kjøpe en litt mindre gitar (da denne er ganske stor), som også har mikrofonutgang sånn at jeg kan koble den til en forsterker. Jeg kan like gjerne ramse opp hva jeg ser etter, slik at det blir litt mer oversiktlig:

- En litt mindre akustisk gitar

- Helst med cutaway

- Med mic. Innebygget tuner er ikke så viktig.

- Jeg vil gjerne ha en gitar som er fin og se på, gjerne en spesiell. Jeg liker å ha noe som ikke ser helt likt ut som alt annet! B)

- Lettspillt/behagelig å spille på. Dette er vel egentlig en selvfølge...

- Helst en tynn (c-formet?) hals.

- Har et budsjett på mellom 3000-4000 kr.

Ja, det er vel det. Tanken er at jeg skal ha en god gitar som er lett å ta med seg, men som kan kobles til forsterker for kraftigere lyd. Jeg er åpen for forskjellige typer lyd og treslag. Jeg er også åpen for både laminat og skikkelig treverk, men ser jo fordelen med skikkelig treverk som modner og blir bedre med tiden.

Disse gitarene har jeg sett på:

- Ibanez EWC30-serien og EW-serien

- Luna Hanna Paradise/Oasis

- Martin LXM (Mini Martin)

Har også kikket litt på de små Taylor-modellene, men disse har jo ikke mic, og blir derfor litt uaktuelle. Syns også at A&L har noen fine gitarer. Hvis jeg skulle valgt en med en gang hadde det nok blitt en Luna Hanna-gitar :blush: De er virkelig nydelige. Problemet er bare at det ikke virker som de selges i Norge. Har ikke muligheten til å prøve gitarer andre steder enn hos 4sound med det første, men er åpen for å bestille fra f. eks. Gitarhuset.

Jeg spiller for det meste rock og liknende (ala Red Hot Chili Peppers), mye strumming, men også litt fingerspill.

Håper noen har noen tips og råd å komme med! Kom gjerne med flere forslag til gitarer som kan passe til mitt bruk og budsjett. Beklager at innlegget ble litt rotete! :unsure:

Mvh. JRV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor baby-modellene kan du helt fint installere mikrofonsystem i dersom du finner noen som har kompetanse på det. Det er normalt at selve monteringen er gratis dersom du kjøper både miksystemet og gitaren fra samme butikk, så jeg ville ikke slått fra meg en Baby hvis du har lyst på en slik. De låter veldig bra med L.R. Baggs element-system fordi det har mye av den samme karakteristikken. BT2 er jo et fantastisk alternativ.

Ellers har du ogsp A&L Ami som er fint instrument. Jeg vet C--F her på forumet har en han kanskje skal kvitte seg med, og hvis du ønsker det kan jeg evt gjøre selve monteringen av miksystemet gratis for deg. Da vil du også havne innenfor budsjettet ditt.

Et annet lite heads up er at det endelig kommer et par veldig få Martin LX Black til landet om noen få dager, og de er vanvittig fine. Der kan også miksystem ettermonteres.

Hva er du ute etter mtp spillestil og klangfarge? Det er mye å velge mellom i den prisklassen og størrelsen, så skriv gjerne litt mer om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor baby-modellene kan du helt fint installere mikrofonsystem i dersom du finner noen som har kompetanse på det. Det er normalt at selve monteringen er gratis dersom du kjøper både miksystemet og gitaren fra samme butikk, så jeg ville ikke slått fra meg en Baby hvis du har lyst på en slik. De låter veldig bra med L.R. Baggs element-system fordi det har mye av den samme karakteristikken. BT2 er jo et fantastisk alternativ.

Ellers har du ogsp A&L Ami som er fint instrument. Jeg vet C--F her på forumet har en han kanskje skal kvitte seg med, og hvis du ønsker det kan jeg evt gjøre selve monteringen av miksystemet gratis for deg. Da vil du også havne innenfor budsjettet ditt.

Et annet lite heads up er at det endelig kommer et par veldig få Martin LX Black til landet om noen få dager, og de er vanvittig fine. Der kan også miksystem ettermonteres.

Hva er du ute etter mtp spillestil og klangfarge? Det er mye å velge mellom i den prisklassen og størrelsen, så skriv gjerne litt mer om det...

Takk for flott svar! Har faktisk kikket litt på Taylor GS Mini også, da jeg har lest at denne har ganske mye større og bedre lyd enn Baby-Tayloren, selv om den er noe dyrere. Jeg ser at du selger den for 5100 kr med innebygget "es-go"-mic? Funker denne bra?

Ja, C--F tilbudte meg faktisk å kjøpe den av han. Det ser jo også ut som en flott gitar! Fint tilbud med montering av mic! Det stemmer at det er Backstage Music du jobber i? Og det ligger i Oslo? Da kan det hende det ikke blir mulig for meg å komme meg dit med det første, men jeg skal ikke utelukke det. Jeg sette pris på venneligheten! :D

Når det gjelder Martin LX Black tror jeg ikke den er noe for meg, da jeg allerede har en svart gitar. Men en Martin LX1 kunne jeg tenkt meg å prøve.

Jeg drar innom en 4sound-butikk til helgen og ser om jeg får prøvd noen gitarer der, og så får jeg se hva jeg gjør videre. Når det gjelder lyd er jeg egentlig åpen for det meste, men jeg vil jo ha en gitar med god lyd og god klang. Jeg er egentlig åpen for både varm lyd og crispy lyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar! Har faktisk kikket litt på Taylor GS Mini også, da jeg har lest at denne har ganske mye større og bedre lyd enn Baby-Tayloren, selv om den er noe dyrere. Jeg ser at du selger den for 5100 kr med innebygget "es-go"-mic? Funker denne bra?

Ja, C--F tilbudte meg faktisk å kjøpe den av han. Det ser jo også ut som en flott gitar! Fint tilbud med montering av mic! Det stemmer at det er Backstage Music du jobber i? Og det ligger i Oslo? Da kan det hende det ikke blir mulig for meg å komme meg dit med det første, men jeg skal ikke utelukke det. Jeg sette pris på venneligheten! :D

Når det gjelder Martin LX Black tror jeg ikke den er noe for meg, da jeg allerede har en svart gitar. Men en Martin LX1 kunne jeg tenkt meg å prøve.

Jeg drar innom en 4sound-butikk til helgen og ser om jeg får prøvd noen gitarer der, og så får jeg se hva jeg gjør videre. Når det gjelder lyd er jeg egentlig åpen for det meste, men jeg vil jo ha en gitar med god lyd og god klang. Jeg er egentlig åpen for både varm lyd og crispy lyd. :)

Taylor GS mini er en fantastisk gitar, ja! Låter fullstørrelse fordi det er en slags mini-jumbo, så den må absolutt prøves. Ca 40% av gitarene vi selger i den prisklassen er GS mini, så det sier jo sitt om kvaliteten. ;-) Resten er fordelt på andre bra merker som Art & Lutherie, seagull, yamaha, takamine etc. Pickupsystemet er også vanvittig bra. Skal ikke si noe mer om den. Er ikke så farlig hvor du prøver den, men bare prøv den.

Kan heller ikke få sagt nok gode ting om Art & Lutherie Ami. Pga litt andre treverkskombinasjoner og konstruksjonsmetode enn en del andre firmas får du karakteristikker ut av dem som man ikke finner ellers. Det er et veldig godt trekk i små rimelige gitarer fordi det gir deg noe unikt i høy kvalitet. Kan jo hende du hater både Ami og Gs mini for alt jeg vet, men de er ihvertfall to gitarer som gir noe helt spesielt i stedet for å være små nasale lillebrødre til fullstørrelse-gitarene. Prøv for all del også Walden T-550 hvis den størrelsen kan funke. 7/8-size og mye for pengene til rett over 2000,-

Når du snakker om både varm og crispy lyd er det et par måter å få det, så du må nesten komme innom en butikk (helst et par butikker) og prøve. Det er jo det store problemet med å diskutere på internett. Både kroppsform på gitaren, treverk og måten du selv spiller på er vanvittig viktig for lyden du ender opp med, så ikke stol for mye på andre, stol på deg selv, og prøv mange modeller.

Backstage Musikk ligger i nærheten av Oslo, ja. Hovedbutikken vår er ca 10-12 minutter øst for Oslo på Sandvika Storsenter, og hvis du stikker innom en dag jeg er der får du en gratis kaffe og en pakke plekter. ;-) (Hvis du ikke drikker kaffe hjelper jeg deg med den...) Vi har oppe hver dag til kl 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor GS mini er en fantastisk gitar, ja! Låter fullstørrelse fordi det er en slags mini-jumbo, så den må absolutt prøves. Ca 40% av gitarene vi selger i den prisklassen er GS mini, så det sier jo sitt om kvaliteten. ;-) Resten er fordelt på andre bra merker som Art & Lutherie, seagull, yamaha, takamine etc. Pickupsystemet er også vanvittig bra. Skal ikke si noe mer om den. Er ikke så farlig hvor du prøver den, men bare prøv den.

Kan heller ikke få sagt nok gode ting om Art & Lutherie Ami. Pga litt andre treverkskombinasjoner og konstruksjonsmetode enn en del andre firmas får du karakteristikker ut av dem som man ikke finner ellers. Det er et veldig godt trekk i små rimelige gitarer fordi det gir deg noe unikt i høy kvalitet. Kan jo hende du hater både Ami og Gs mini for alt jeg vet, men de er ihvertfall to gitarer som gir noe helt spesielt i stedet for å være små nasale lillebrødre til fullstørrelse-gitarene. Prøv for all del også Walden T-550 hvis den størrelsen kan funke. 7/8-size og mye for pengene til rett over 2000,-

Når du snakker om både varm og crispy lyd er det et par måter å få det, så du må nesten komme innom en butikk (helst et par butikker) og prøve. Det er jo det store problemet med å diskutere på internett. Både kroppsform på gitaren, treverk og måten du selv spiller på er vanvittig viktig for lyden du ender opp med, så ikke stol for mye på andre, stol på deg selv, og prøv mange modeller.

Backstage Musikk ligger i nærheten av Oslo, ja. Hovedbutikken vår er ca 10-12 minutter øst for Oslo på Sandvika Storsenter, og hvis du stikker innom en dag jeg er der får du en gratis kaffe og en pakke plekter. ;-) (Hvis du ikke drikker kaffe hjelper jeg deg med den...) Vi har oppe hver dag til kl 21.

Hehe, er nok en sta ungdom her som ikke liker så godt kaffe enda! Men vet du hva, jeg syns Backstage Music virker som en veldig bra butikk med knallgod service. Problemet er bare det at jeg bor på alt for langt vekke til å bare stikke innom en dag. Men dersom jeg får anledning en gang jeg er i Oslo skal jeg sannelig stikke innom.

Hvilken størrelse er egentlig TS Mini? Er den 3/4 eller 7/8? Uten å ha prøvd en gitar i noen av størrelsene syns jeg at 7/8 høres ganske greit ut. Jeg skal se om jeg kan få prøvd gitarene du snakker om, jeg syns alle høres gode ut! Dersom jeg ikke har muligheten til å stikke innom hos deg i den nærmeste framtid kan det jo hende jeg bestiller fra butikken din, dersom det er det beste alternativet ;)

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare legge til at jeg er veldig fornøyd med LR Baggs element som jeg har fått montert i min akustisk. Veldig fin ren og varm tone! De koster dog 2000 kr, men vil si de er verdt det!

Hei.

Er du sikker på at det er L.R. Baggs Element du har i din hvis det kosta 2000,-? Element koster i utgangspunktet 1560kr mens L.R. Baggs Ibeam koster 1950,-. Begge systemene ser like ut når de er montert, men Element har piezo-element montert under sadelen og ibeam har kontaktmikrofon montert på innsiden av lokket under bridgen. Begge er jo vanvittig gode systemer, men med litt forskjellig karakteristikk. Enkleste måten å sjekke hvilket system du har er å gni/tappe på sadelen og høre hva slags lyd som kommer ut av forsterkeren (veldig skarp og direkte vil si at det er element, litt "hulere" treverkslyd kommer hvis det er Ibeam), evt se godt på innsiden av gitaren etter en sølvfarget "tråd" (det er piezo-elementet til element).

Ikke at det er så veldig farlig, men kjekt å vite for diskusjonens skyld. :)

Har hatt veldig fornøyde kunder som har fått montert begge de forskjellige systemene, så det kommer litt an på hva man er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.