Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Taylor DN5e


VeDur

Anbefalte innlegg

Tror ikke det blir toppserien, da penga kommer fra han som eier detta prosjektet, men håper hvertfall på en 5'er :D

Gleder meg :D

Likte det faktum at du kunne sette den opp til å bli litt "mykere".

Da jeg prøvde siste Taylor så ble det litt for "hardt" for meg :/

DN5e er jo faktisk en "toppserie". Alle fra 5-serien og opp til 8-serien er toppmodellene (hvis man ser bort fra 914ce, presentation og Koa som er mer pynta gitarer). F.eks en GA5e, GA6e, GA7e og GA8e vil alle sammen ende på den samme prisen til slutt, og være like gode, men ha fullstendig forskjellig respons pga forskjellige treverk som er brukt (mahogany, lønn, indian rosewood, sitkagran, ceder og englemann-gran er de forskjellige treverkene som er brukt her)

Forøvrig kommer Taylor Roadshow til butikken vår i Sandvika Tirsdag 4. oktober kl 19 for de som evt har lyst til å høre på foredrag og lære mer om treverk, kroppsformer og de forskjellige modellene, samt å prøvespille rundt omkring 40 forskjellige modeller. :) Det blir vanvittig bra.

Kopierer inn noe jeg har skrevet i en tidligere epost, så det er lettere for folk som leser å se oversikten (selv om VeDur og Igniten forsåvidt vet det)

Her er en oversikt ogver treverkene i sarg og bunn. Det første sifferet i produktnavnet representerer valg av treverk:

3 (300)-serien har heltre sapele (rimelig mahogany-art) i sarg og bunn.

4 (400)-serien har heltre ovangkol (rimelig treverk med lignende karakteristikk som indian rosewood) i sarg og bunn

6 (600)-serien har heltre lønn (låter unikt og veldig detaljert i diskanten (samme gitar som 614ce (bortsett fra cutaway))

8 (800)-serien har heltre indian rosewood (fullfrekvenstreverk med veldig klar detaljer og åpenhet i klangen. Mer bass enn f.eks lønn)

9 (900)-serien er toppmodellene til Taylor. Høyere sortering på treverket, og mer pyntet, men ellers lik 800-serien i karakteristikk.

Koa (K) -serien er tilsvarende utseende og kvalitet som 900-serien men karakteristikkmessig mer lik lønn enn rosewood

500-seiren tilsvarer på mange måter Martin sin 18-serie mtp specs og treverk (dreadnaught i mahogany), og disse bør prøves opp mot hverandre, men jeg holder en knapp på 510ce. Den "beste" modellen i 500-serien (fordi mahogany har et noe smalt frekvensspekter og mye detaljer og "crisphet" vil være dreadnaughtene (dvs 510ce eller DN5e)). Siden de ligger likt prismessig og i praksis er den samme gitaren synes jeg 510ce er det beste valget fordi du da får cutaway (som forøvrig ikke spiller inn på den akusistike lyden på disse gitarene) uten at det koster noe mer. Det som skiller den fra 18-serien og f.eks Gibson J-45 (som begge har ca samme specs og som vi har inne så man kan sammenligne dem) er at 510ce har englemann-gran i lokket. Det er en noe mer eksklusiv grantype, og det var disse lokkene som ble brukt på den betydelig dyrere 900-serien tidligere (før Taylor innså at de ikke har nok englemann-gran). 514ce har forsåvidt cedertre i lokket, men den blir en litt frankenstein-modell, så med mindre man er ute etter den helt spesielle lyden det gir er det ikke en veldig god gitar.

600-serien er også veldig spennende. Den er laget med lønn (maple) i sarg og bunn. Hvis man er ute etter karakteristikken til Koa uten å doble prisen er 600-serien (og særlig GA6 som har en veldig god og balansert lyd) et fantastisk valg. Hvis man ser på spesifikasjonsarket nedenfor er Maple ca likt som Koa (den stiplede linjen viser utvikling av frekvensgjengivelsen Koa i løpet av ca 10 år). Det er jo ingen automatikk i at "bigger is better" på disse oversiktene, så jeg synes maple er hakket bedre lydmessig, men det blir en smakssak. Koa låter større, men i band-sammenhenger blir det ofte litt "grumsete" hvis det er mye som skjer (avhengig av bandet og hvor mye som foregår i lydbildet). 600-serien passer veldig bra sammen med trommesett, bassgitar dyp vokal og andre instrumenter som kan få en rosewood-gitar til å måtte "sloss" litt om frekvensspekteret i bassen. Hvis man skal ha 12-strenger er også 600-serien helt fantastisk fordi den noe reduserte bassen unngår at man grumser til lydbildet, som kan være et problem med mer boomy 12-strengere. GA6e og GA6-12e er mine favoritter her, men hvis man vil ha 600-serien med cutaway (614ce vil etter min mening låte best i såfall, tilsvarer GA6) kan man samtidig gjøre en del valg på gitaren uten at det påvirker prisen i det hele tatt (f.eks velge mellom 14 forskjellige farger, satinert//glossy hals, 3-delt bakside etc). Hvis man liker Koa-lyden er dette 6-seiren en vinner.

700-serien er i utgangspunktet tilsvarende 800-serien. Her snakker vi om Rosewood sarg og bunn, men 700-gitarene bør egentlig deles i to kategorier, de med englemann-gran i lokket og de med ceder. Når vi er på 700-serien gjelder det motsatte av 500-serien, altså at cedertre låter best og englemann blir litt sært. GA7e som er den "vanligste" i denne serien gir en helt unik fingerspillslyd som er varm og vanvittig detaljert. Det spennende med ceder-toppene på indian rosewood er at når du spiller strumming får du en veldig stilig kompresjonseffekt når man drar på. Ceder forsterker opp svake anslag, så svak spilling låter større, men toppen når et slags "metningspunkt" ved harde anslag, og det gjør at i stedet for å regulere volumstyrken med anslaget regulerer man klangfargen. Regnes som en rendyrket fingerspillsgitar, men jeg har en selv, og bruker den faktisk hovedsaklig til strumming på grunn av den unike lyden. Bør absolutt prøves, men det er 30% sjanse for at du "må" ha denne, og 70% sjanse for at den ikke passer.

Til slutt har vi 800-serien som regnes som den mest "anvendelige" gitaren. Her er alle kroppsfasongene gode, men etter min mening blir Grand Symphony og dreadnaughtene for "boomy". Det blir en veldig smakssak, men for vår del er det GA8e, 814ce (samme som GA8e, men mer pynta og med cutaway) og GC8e som er bestselgere, og som jeg mener er best. Dette er jo de som ligner mest på typiske Martin-modeller også, og det kan være lurt å sammenligne GC8e med Martin OM-21 og GA8e/814ce med Martin D-35. Begge disse Martin-modellene er også inne så man kan prøve dem.

Tja.. Vet ikke hva det kalles, men når jeg spilte på Taylor gitaren jeg testa, så hadde jeg dritvondt i fingra etter låta var ferri...

Testa flere gitarer som virker litt "mykere" på den måten...

Gav det noe mening??

Da har du nok spilt på en feiljustert gitar og kanskje med tykke strenger. Taylor-halsene kan justeres 100% så du får den spillbarheten og responsen du ser etter. Alle halsene er forøvrig identiske (fra 300-serien og opp med mindre man har custom-bestilt med tynnere/tykkere) og det er ingen spillemessige fordeler fra en 300 til en custom-shop modell). Hvis ikke gitaren kan justeres like lett eller lettere å spille på enn en hvilken som helst annen gitar er den rett og slett defekt på en eller annen måte. :) Mange andre gitarer som også er gode å spille på, men en custom-justert Taylor er på nivå med dem alle (så lenge man liker halsprofilen, men alle modellene kan bestilles med annen halsbredde uten nevneverdig ekstrakostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Skal jaggu sprette ringe han kisen i dag...

Ja, nå er jeg kjempenyskjerrig... Jeg vet generelt ikke en pøkk om Taylor..

Det eneste jeg husker er den helt helt sinnsvake unike klangen, og at det sies at den er prefekt til scena da den ikke feeder og lager trøbbel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Til info så ligger den amerikanske veiledendeprisen på DN8e inkl mikrofonsystem og mva (før frakt og alle andre utgifter) på $3997,5

Omregnet med dagens kurs (veldig lav dollarkurs) til norske penger (før vekslingsgebyr etc) blir det 21414,- i norske penger.

Det er selvfølgelig slik at man innimellom kan få tilbud osv som er enda litt rimeligere, men etter min erfaring tilsvarer den besparelsen mindre enn vekslingsgebyr og frakt til sammen. Hvis du sjekker svaret på epostene vi sendte til hverandre i går finner du til og med tilbudet fra meg, som ligger et par tusenlapper lavere enn den amerikanske prisen uansett.

Dette var vel litt upresis og selektiv informasjon. Veiledende pris betyr ingenting i USA, og standard avslag er 40% både hva Taylor og Martin gjelder. Dvs at regnestykket ditt over kan ganges med 0,6 dersom man handler hos en seriøs forhandler.

Til trådstarter: guitarrodeo.com er en svært anerkjent USA-forhandler som sender til Norge. Jeg vil tippe prisen for en DN5e vil ligge rundt 16 500 inkl moms, frakt (regnet med worst case scenario på $400) og tollgebyr. Jeg har handlet i alt 4 gitarer hos Jim, hvorav just ankommet en nydelig 912c med Engelmann topp som jeg sparte over 11 000,- på å handle derfra. Ellers har Morten og andre gode argumenter for hvorfor man bør handle i Norge, men den avveiningen regner jeg med du er voksen nok til å ta selv, med alle kort på boret.

Endret av chubakabra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel litt upresis og selektiv informasjon. Veiledende pris betyr ingenting i USA, og standard avslag er 40% både hva Taylor og Martin gjelder. Dvs at regnestykket ditt over kan ganges med 0,6 dersom man handler hos en seriøs forhandler.

Jeg må si at jeg reagerer litt på når et forum blir salgskanal. Bruker man det som det, må man som et minimum legge alle kort på bordet. De fleste sammenlignbare forum jeg kjenner har strenge policyer på slikt.

Til trådstarter: guitarrodeo.com er en svært anerkjent USA-forhandler som sender til Norge. Jeg vil tippe prisen for en DN5e vil ligge rundt 16 500 inkl moms, frakt (regnet med worst case scenario på $400) og tollgebyr.

Synes absolutt det er interessant med argumentene dine, og viktig at man kommer med innspill på oppførselen på enkeltbrukere på et forum. Vi får prøve å ikke la tråden spore av for mye, men jeg tenkte jeg skulle få lov til å forsvare meg. Hvis du har andre ting å kritisere, så gjør gjerne det også, men akkurat nå forholder jeg meg til hva som står i denne tråden.

For det første må jeg si at dette forumet har en ganske streng policy på det å holde forretninger og forumbrukere separat. Jeg har en profil som brukes til kommersiell virksomhet og som er sperret til kun ”forhandlerhjørnet”. Denne betaler jeg også en ganske heftig sum for å få lov til å bruke til kommersiell virksomhet. Når det gjelder privatprofilen min prøver jeg å holde den så adskilt fra jobb-livet mitt som mulig i disse sammnehengene, og har også presisert det i signaturen min så folk skal vite om min rolle i musikkbransjen når jeg kommer med ytringer. Jeg begynte å skrive på dette forumet (riktignok delvis med et annet brukernavn fordi jeg innimellom ønsket anonymitet ca 2 år før jeg i det hele tatt begynte i musikkbransjen. Jeg er også den eneste(?) brukeren som skriver på forumet med fullt navn, nettopp fordi jeg ønsker at brukere skal vite nøyaktig hvem de snakker med. Det står også om dette i presentasjonstråden på forumet I.o.m at jeg jobber fulltid med high end akustisk gitar, og det også er min store hobby bruker jeg selvfølgelig informasjon som jeg har tilegnet meg på jobb. Jeg er også den personen i hele Norge (gjennom Backstage Musikk) som selger flest Martin og Taylor-gitarer (sett samlet), så når folk etterspør kompetanse eller har spørsmål om enkeltmodeller så er det naturlig at jeg svarer på dem (særlig fordi det er relativt lav svarhyppighet på den akustiske delen av dette forumet).

For det andre så var måten jeg ble trukket inn i denne tråden ikke på min oppfordring.

Backstage musikk fører Taylor.

Morten på forumet jobber der, mulig han kan skaffe?

Vedur (Trådstarter) svarte også at han kjente til meg. Deretter kom han med et innspill på at man sparte mye på en enkelt modell fra USA. Dette utsagnet var det ingen som hadde tatt tak i, så derfor satte jeg opp et regnestykke (som jeg forsåvidt fortsatt mener er gyldig) Lotzboy refererte til butikken jeg driver og til meg som butikkperson, og da blir det naturlig å svare ut fra et butikkpersepektiv på akkurat den henvendelsen. Jeg forsøkte selvfølgelig å beholde nøytralitet mtp harde fakta, som f.eks pris. Om jeg lyktes med å balansere rollene får nesten du, de andre brukerne, og moderatorer vurdere

Når det gjelder prisen du snakker om og å gange med 0,6 hos en seriøs forhandler så får jeg ikke det til å gå opp på DN8e uansett hvor mye jeg søker. Hvis man tar utgangspunkt i prisen jeg hadde oppgitt der 25% norsk mva er lagt på stemmer forsåvidt regnestykket, men det blir å sammenligne epler og apekatter, men du har kanskje funnet noen butikker som selger rimeligere enn de rimeligste på google? Det rimeliste jeg fant var $ 2399 som utgjør en rabatt på 25%, og det er det nivået det konsekvent har ligget på når jeg har vært rundt og sjekket i de mest seriøse instrumentforretningene i New York og San Diego. Det vil si at besparelsen fra $ 3196 (før norsk mva) blir $ 797 tilsvarende NOK 4440 med dagens kurs. Å sende denne gitaren fullforsikret fra New York og hjem til meg i Oslo med UPS sin treigeste frakt koster NOK 6941,25 i følge UPS. Det er de eneste som egentlig er klarert for international Taylor-frakt, men OK, la oss si at noen tar halvparten av dette, 3500NOK (noe jeg tror er urealistisk lavt, men la gå). Da står det igjen 940kr av besparelsen kontra mitt regnestykke. I tillegg kommer fortollingsgebyret på 200,- som posten skal ha, og de pengene man taper i vekslingsprosessen etc, men la oss si at man ikke taper penger på veksling. Da står det igjen 740kr (og jeg tror de vil bli spist opp av frakten, men vis meg gjerne et firma som frakter rimeligere, så følger jeg deg på et regnestykke med dine tall, du har jo handlet mye fra USA). Det er i såfall en pris som vi kan matche i Norge og besparelsen er 0,-

Som sagt bruker jeg mine tall, men kom med dine tall, så ser vi hvordan det ender ut da, jeg er helt enig i at objektive regnestykker skal brukes med riktig tallgrunnlag så man gjør en opplyst beslutning når man handler, enten det er i Norge eller utlandet.

Jeg har handlet i alt 4 gitarer hos Jim, hvorav just ankommet en nydelig 912c med Engelmann topp som jeg sparte over 11 000,- på å handle derfra. Ellers har Morten og andre gode argumenter for hvorfor man bør handle i Norge, men den avveiningen regner jeg med du er voksen nok til å ta selv, med alle kort på boret.

Denne 912ce er forsåvidt veldig spennende for regnestykkets skyld også. Hvor mye endte du opp med å betale for den ferdig fortollet og inkl frakt, gebyrer etc? Og det store spørsmålet: Var den faktisk fullforsikret under frakten? For hvis den f.eks er forsikret for 10000kr (vanlig pakke fra USA) kan man risikere at transportøren mister den eller ødelegger den og sier ”ja, det er vår skyld, her er 10000kr, versågod” og man sitter igjen med et nettotap. Som sagt veldig spennende med regnestykke på 912ce også, men det må tas med at den koster rett under 50% mer enn gitaren det er snakk om her, så regnestykket blir et helt annet.

Edit: Ser at du har redigert originalutsagnet ditt mellom jeg begynte å skrive og jeg publiserte (er på vei til USA, så var sporadisk internettilgang på flyet), så jeg har uthevet det du har fjernet i kursiv. Lot det stå fordi det er en av tingene som får posten min til å henge sammen. ;-)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten. Som du så, redigerte jeg posten, da jeg etter å ha tenkt meg om ikke orket å gå inn i akkurat den biten av diskusjonen. Men jeg synes det er prinsipielt viktig. Nå synes jeg du, foruten å bidra med enorrne mengde med solid kunnskap her, også stort sett opptrer svært ryddig. Blant annet, som du nevner, er du helt åpen med hvem du er og hva du i alle fall indirekte representerer. Så skoen trykket vel mest ved at jeg syntes du gikk litt vel lettvindt til verks når det gjaldt prisene fra USA - sett i lys av at du faktisk lever av å selge gitarer.

Dersom du leter på amerikanske nettsider, vil du ikke finne beste pris på hverken Taylor eller Martin gitarer. Begge opererer med to typer priser. Det ene er MSRP (listepris) og det andre er MAP (minste tilatte annonserbare pris - fritt oversatt). Disse krever produsentene at selgerene overholder, og du vil derfor aldri se noen pris annonsert lavere enn MAP.

Produsentene har imidlertid ingen kontroll over hva butikkene faktisk selger gitarene for, og smertegrensen ser ut til å gå ved 0,6x. Svært mange seriøse butikker selger til denne prisen ved forespørsel pr tlf eller epost.

Ang frakt, så er det dyrt, men ikke riktig så ille som det du indikerer. Siste gitar kostet $400, og det var i alle fall etter selgers sigende fullforsikret. Jeg går ut i fra at en av USAs største Taylorselgere har gode avtaler.

Regnestykket for en DN5e blir da som følger (setter dollarkursen på 5,7):

(3198x0,6+400)x1,25x5,7=16521,45

I tillegg kommer en hundrelapp eller to i fortollingsgebyr.

Min 912c med Engelmann topp (og altså uten elektronikk) kom med en noe bedre kurs inn rett under 24 000 ved bruk av samme kalkyle. Tilbudet fra dere var på 34 995.

Jeg registrerer at Europa har nærmet seg noe i pris siste år eller så, men det er fremdeles et altfor stort stykke igjen på de dyrere modellene. Personlig ville jeg imidlertid sannsynligvis kjøpt lokalt i tilfellet DN5e, selv om det blir noen tusenlapper i forskjell. Det er ikke tvil om at det gir ekstra trygghet på så mange måter.

Endret av chubakabra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.