Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NBD!


Loztboy

Anbefalte innlegg

Hehe, jeg måtte bare slå til når gitarhuset har tilbud på 12-pack med ElectroHarmonics batteri til 100,-

Carbon sink batteri med bilde av EHX's Mike Matthews på, kan det bli bedre?

ehxbat.jpg

nedturen er at gitarhuset har fast fraktpris på 99,-, så det lønner seg å raske med seg litt mer enn bare batteriene.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bilde av denne gubben eller av Pamela Anderson betyr vel mindre (oj, der avslørte jeg visst at jeg sjøl er en gammel gubbe - Pamela er jo ikke akkurat noen fjortis lenger...).

Det som virkelig teller er at det er karbon-sinc; ekte vare for autentisk fuzz-lyd. Mye høyere mojo-faktor enn disse nymotens alkaliske batteriene. Rock on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, here we go...

Poenget med å bruke karbon-sink-batterier er at de gradvis taper spenning, og en del pedaler (spesielt fuzz) låter annerledes med lavere strømtilførsel. Ikke alltid bedre, men i det minste annerledes :)

Alkaliske batterier derimot holder jevn spenning, før spenningen plutselig faller like før batteriet dør.

Du kan få til den samme effekten ved å kjøre strøm via ekstern strømforsyning og plante inn en liten 10k motstand (dersom strømforsyningen ikke allerede har mulighet for å justere spenningsstyrken). Uansett bør fuzz-pedaler kjøres via isolerte utganger, da du ellers gjerne får masse støy.

Enkelte overdrive-pedaler kan kjøres på mer enn 9 volt, noe som gir mer headroom (spesielt Fulltone OCD er populær å kjøre med 18 volt). Fuzz-pedaler liker dårlig å få mer enn 9 volt, men kan bli veldig bra med redusert voltstyrke - spesielt i de tilfellene der strøminntaket ikke akkurat er spesielt godt konstruert eller produsert. En fuzz bruker uansett ufattelig lite strøm (i motsetning til f eks delay-pedaler), så et batteri holder leeenge.

Poenget er altså ikke hva slags gørr du finner inne i batteriet, men hva slags spenning du kan få ut av det. For den saks skyld kunne du like gjerne brukt et lithium-batteri, men ettersom lithium ikke var i bruk i batterier på 50-tallet, er det no-no for oss gitarister... :P (Som komponent i nyere antidepressiva har imidlertid lithium en del gode egenskaper, men det er en helt annen diskusjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få understreke at jeg ikke har noen problemer med å forstå at folk (EJ) hører forskjell på ulike batterityper. Noe av det som gjør det morsomt er jo at forskjellen er der, selv om mange nok betrakter EJ som en i overkant eksentrisk tonefreak. :)

Edit: Hadde mye moro med en Rocktron Tsunami som ble uforutsigbar med nesten dødt batteri. :D Racerbil med en god dose kaos. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, denne er rimelig off-topic, men her er enda en morsom batterihistorie:

I de gode gamle dager, da alle fotografer brukte analog film, var det enkelte kameraer som kunne påmonteres motorframtrekk. En Nikon F3 med motor var drømmen for mange, og sportsfotografenes beste trick var å bruke polaroid-film som batterier (den selvfremkallende filmen hadde innebygd kjemisk energi, populært kalt batteri...); i løpet av noen svært korte sekunder kunne man brenne av et stort antall bilder, i håp om å sikre seg blinkskuddet. Polaroid-filmen leverte kraftig spenning, så dette var potente saker! En ulempe var imidlertid at man slet motorframtrekket i stykker...

Hvis det er noen som vil overgå Eric Johnson kan de prøve å få fatt på noe gammel Polaroid SX-70 film og mate pedalene sine med det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Hei, Jeg trenger en ny sadel (for E-strengen) på broen på min Fender American Performer Precision Bass. Se vedlagte bilder. Så vidt jeg kan se er den lik den på American Delux bassene. Jeg håper å få tak i en uten å måtte kjøpe en komplett ny bro. Kanskje noen her har en liggende etter å ha byttet ut broen på egen bass?  
    • Takker. Sender mail til Line 6 Support som bare kommer med svada..
    • Senderen funker ikke med g30. Senderen funker med g70 og g75…
    • Ja, stemmer det. Line 6 boksen har kanskje ikke saueplage.(EDIT: hahaha. Squelsh) Blander utstyr. Kikket over manualen på den nå. Ser ut til at det rådes til å ha den unna diverse utstyr og andre «høye» pedaler etc. for min del er denne nå egentlig ubrukelig.    så jeg må også på leting etter noe nytt. Jeg vet jeg vil ha en digital sender og mottaker, men jeg vil ikke ha noe 2.4 ghz utstyr. Alt for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til wifi teknologi. Kjipt å få dropouts fordi publikum har smarttelefoner egentlig.   kanskje noen andre har noen gode råd for hva som funker bra?   kan anbefale å se denne videoen. Forklarer mye     
    • Takker! Ja tragisk nok så bruker de andre i bandet G30 (som jeg selv hadde før) og det funker uten problemer. Du skrev "squelsh funksjonen", mente du scan for best channel? Den bruker jeg alltid.  Ja den er vel dårligere pga den ikke har antenne, mens det har jo G30. Men vet du om senderen funker med G30? Og vet du om andre bra trådløse systemer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.