Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm om ulike Martin modeller


Rust never sleeps

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Skal om få dager gi meg på tur mot hawaii. Har i den forbindelse tenkt å tråle markedet for brukte martin gitarer - for å se om jeg kan finne noe rimelig.

Har kommet over tre modeller, OM-21 Special (2200 dollar), 1975 Martin 00-18 (2000 dollar), og Martin HD-28 (1800 dollar).

Mine spørsmål er:

noen erfaring med 70-talls vintage 00-18?

Hva er forskjell på Martin HD-28 og Martin D-28?

Ligger foreløpig mot OM-21 Special. Alle gitarer skal selvfølgelig prøves, men vil høre litt her likevel :)

peace!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan godt sende deg mer detaljert info, men la oss holde det enkelt forløpig:

OM-21Special og HD-28 har skalopert bracing. Dvs at spilene som stiver av og styrker lokket er "tynnet ned" slik at du får mindre masse, men tilnærmet samme styrke. Konseptet er litt samme som tårnene på en hengebru, der du får mye styrke med en relativt lite massiv konstruksjon, og dermed lav vekt. Dette gir friere bevegelse til lokket og skaper mer volum, endrer responsen og gir større dynamisk spenn. (http://www.martinguitar.com/guitars/features/bracing.html ) Dette er ikke automatisk positivt (HD-28 og HD-35 kan oppfattes som i overkant boomy for en del personer, avhengig av hvilken lyd du ønsker). Grunnen til at f.eks D-18V er så populær er at den har Mahogany i sarg og bunn (alle den andre modellene du har nevnt er med Indian rosewood). Mahogany har generelt en smalere og spissere frekvensgjengivelse med en boost i mellomtone, mens Indian Rosewood har en dip i mellomtone, og bred frekvensgjengivelse. (se oversikt over treverk på f.eks http://www.taylorguitars.com/guitars/features/woods/Tone/ )

Med HD-28 har du Indian Rosewood (stor lyd), Dreadnought-form (stor lyd) og skalopert bracing (stor lyd) kan det bli i overkant mye med en, mens OM-21S har en Orchestra Model-form som kompenserer til en viss grad. Jeg personlig liker best OM-størrelse på Indian rosewood-gitarer, og Dreadnought på Mahogany-gitarer, men der er alle forskjellige. D-28 blir en mellomting mellom de to gitarene, og er en rimelig og god mellomløsning. Jeg ville også vurdert D-18V hvis jeg var deg, og kanskje slengt inn en Taylor GC8e når du er i gang. Vanvittig bra gitar som bør sammenlignes med de over.

Ellers er det jo en del pynt og smådetaljer, men dette er den viktigste forskjellen i mine øyne.

Er det noe mer konkret du lurer på? Hvis ikke risikerer du å få litt mye info om ting som kanskje ikke er så interessant for deg å høre om. ;-)

Hva er forresten bruksområdet, og skal du sette elektronikk i gitaren? Husk på 2 ting når du kommer fra USA, nye gitarer der borte har gode garantivilkår (bortsett fra at du må sende den til USA hvis det er noe), men den amerikanske garantien gjelder kun den første eieren av gitaren, og følger ikke gitaren. Husk også at hvis du kjøper den og ikke toller den inn med 25% mva kan du risikere å få den konfiskert på grensa (selv om dette er veldig uvanlig) og bli bøtelagt. Med f.eks en Taylor har du 12 års garanti uansett om du kjøper den brukt (begrenset periode ved registrering når du har kjøpt den).

Lykke til!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye erfaring med 000-28EC. Personlig mener jeg du får mer for pengene med den nesten tilsvarende OM-28V. Begge er gode gitarer, så prøv dem begge og velg evt den du foretrekker. Gode og balanserte gitarer med fyldig og varm lyd begge to.

Her er en rask oversikt over specs:

http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=s&g=V&m=OM-28V

http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=s&g=V&m=000-28EC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.