Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall 2061x Lead&Bass Forsterker.


hkurt

Anbefalte innlegg

Ja, det ligger en Marshall 2061x Lead&Bass forsterker på finn.no.

Den har ganske lite watt så ble litt nyskjerrig på den, og tenkte bla pga navnet om det er en forsterker som i utgangspunktet er beregnet å kunne brukes på både bass og gitar. også siden den har en mørk og en lys utgang.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Jeg har en weber mass lite 100w attenuator og tenkte om denne kunne brukes til å fyre forsterkeren opp noe for å få litt "Marshall" vreng siden den ikke har egen gain kontroll, men vet ikke om det er mulig eller om forsterkeren vil tåle dette i lengden?

Hadde satt stor pris på svar på spørsmålene og gjerne andre synspunkter ang denne som jeg trenger/bør/kan være kjekt å vite.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29364806

:unsure::)

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, den var vel kanskje orginalt tenkt til bruk på begge deler. Men den ble nok mest populær som gitarforsterker. Det som vanligvis kan gjøres, er å linke sammen gitar og basskanalen for å få mer vreng. (Cascading, heter det vel.) Men for å si det kort, disse forsterkerne låter konge de ! :)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres greit ut på en del av klippene der på youtube, ser det er en del som kobler på en attenuator på de, så de bør vel tåle det da?

Så også en video av proguitarshop, der de sier den er bass (Høres ut som han sier bajs, ikke svenske forhåpentligvis) voiced.

Det må vel bety at den har en basskanal...?

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan sikkert bruke den til bass også, men ikke forvent så mye clean headroom. Disse forsterkerene har bare 20 watt og vrenger tidlig.

Jeg har en 2061 fra '73, og om reissuene er like gode, så er det bare å kjøre på. Låter tøft!

Jeg har brukt en THD Hotplate på min forsterker, når jeg vil presse den maks og 20 watt er for høyt. Fungerer greit det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren har jeg drevet og siklet på lenge, men jeg har aldri hatt råd... Siden den er PTP og angivelig en eksakt kopi av originalen tror jeg ikke det er noe å utsette på lyden i hvert fall. Vel, jeg får vel kjøre på med Class 5'en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en del godord her, men er det noe som kan sies å være negativt med dem?

Har sett etter en del søking og youtube roting at det finnes et byggesett som heter ceriatone som visstnok skal være en klone av de.

Disse skal visstnok være mulig å få som byggesett, men hjemmesiden deres sa ikke særlig mye om 220-240v istedet for 110.

Litt morsomt å se inni forsterkerene og oppbygningen, da de virker nesten ut til å ha mindre komponenter enn f.eks tubescreamer pedal klonene. ^_^

Er kanskje en slik 'less is more' forsterkere. Kan det være en ide' med et slikt byggesett tro? Blir muligens noe billigere...?

Men er jo ikke en Marshall da. :)

Glemte en ting... Er det slik at en bass trenger betydelig mere watt enn gitar?

Blir det kanskje ikke med bass som gitar at den låter bra med bass som vrenger?

(Nå spiller jeg med bassen gjennom Line6 ux1 som er koblet til et ganske greit stereo anlegg, funker bra men...)

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggesett er sikkert ok, om du vet hva du holder på med. Det er tross alt høye spenninger inne i en røramp. Det blir noe billigere, men da også med billigere komponenter...

Negativt? Noen synes kanskje det er lite med kun volum og tone kontrollere?

Ang. volum til bass, tror jeg det blir lite med 20 watt om du skal henge med et band, kommer an på... Det vil uansett ikke låte som en dedikert bass amp.

Bass med vreng er tøft! Se/hør Motörhead f.eks. ;) (Rickenbacker i en Marshall superbass på 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en del godord her, men er det noe som kan sies å være negativt med dem?

Har sett etter en del søking og youtube roting at det finnes et byggesett som heter ceriatone som visstnok skal være en klone av de.

Disse skal visstnok være mulig å få som byggesett, men hjemmesiden deres sa ikke særlig mye om 220-240v istedet for 110.

Litt morsomt å se inni forsterkerene og oppbygningen, da de virker nesten ut til å ha mindre komponenter enn f.eks tubescreamer pedal klonene. ^_^

Er kanskje en slik 'less is more' forsterkere. Kan det være en ide' med et slikt byggesett tro? Blir muligens noe billigere...?

Men er jo ikke en Marshall da. :)

Glemte en ting... Er det slik at en bass trenger betydelig mere watt enn gitar?

Blir det kanskje ikke med bass som gitar at den låter bra med bass som vrenger?

(Nå spiller jeg med bassen gjennom Line6 ux1 som er koblet til et ganske greit stereo anlegg, funker bra men...)

Ceriatone sine kits kan kobles med både 230 og 110V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ceriatone sine kits kan kobles med både 230 og 110V.

Mener du da det følger med deler i kit'et slik at det kobles til 230v, eller gir man beskjed om dette ved bestilling?

Er ikke sikker men har fått intrykk av at innehaveren har tatt seg en pause med å selge disse...

Men er vel uansett bare å sende en mail og høre.

Hadde nok vært en lærerik erfaring med et slikt byggesett hvertfall, selv om de koster litt.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da det følger med deler i kit'et slik at det kobles til 230v, eller gir man beskjed om dette ved bestilling?

Er ikke sikker men har fått intrykk av at innehaveren har tatt seg en pause med å selge disse...

Men er vel uansett bare å sende en mail og høre.

Hadde nok vært en lærerik erfaring med et slikt byggesett hvertfall, selv om de koster litt.

Den kitten jeg bygde, var det slik at trafoen hadde 5 tilkoblinger på primærsida, 0/Jord/110/230/240V, Der man kobla 0 direkte til den ene polen på strøminntaket, Jord til jord i strøminntaket, 110/230/240 til 3 forskjellige poler på en bryter, som gikk videre til hovedstrømssikringen og strøminntaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.