Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarpakker


EMGkicksass!

Anbefalte innlegg

Gitarer har jeg litt peiling på, men da en kompis spurte meg om hvilken "gitarpakke" han burde velge, ble jeg stille!!

Er det virkelig noen gitar pakke(gitar og combo) som er kurante i 2000-3000 kroners klassen som han vil legge seg i?? Selv om man er nybegynner så burde gitaren være okey å spille på!

Takker for tips og råd :)

\m/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mye som er verdt pengene i den prisklassen. Man må selvfølgelig gjøre kompromiss hvis man skal ha full pakke til den prisen, men det betyr ikke at alt håp er ute. ;-)

Her er min lille huskeregel når man skal så langt ned i pris.

1. Velg fast stol - til den prisen får du ok fast stol, men vibsystemene er katastrofe

2. Prioriter spillbarhet over lyd - Du må velge til en hvis grad, og det er spillbarheten som er viktigst.

3. Prioriter gitar mye sterkere emm forsterker - Det er umulig å få en bra forsterker til den prisen, men på 3000kr ksn du akkurat få presset inn den minste Roland Cuben i en pakke (eller tilsvarende på tilbud). Gitaraer derimot kan man ha flaks med selv rundt 2000kr.

4. Få gitaren justert - Standardjusteringene på disse gitarene kan være ille nok til å skremme en person vekk fra gitarspilling

5. Prøv gitaren før du kjøper - det er større individuelle forskjeller på de rimeligste instrumentene.

6. Personlig foretrekker jeg humbuckere på så rimelige instrumenter fordi de er mer støysvake og har "større" lyd.

Jeg tror jeg ville endt opp med en Epiphone LP 100 eller G310 ebony med Roland Cube 15x. Trygt og godt for en nybegynner med lavt budskjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode råd i den forrige posten. Jeg skulle gjerne være skikkelig uenig med en som selger gitarer, men det lar seg nok ikke gjøre i dette tilfellet. :P

Det beviser vel kanskje bare at det er smart for nybegynnere å gå i norske musikkforretninger, som gjerne ønsker å være der når man kommer tilbake med tigangen på budsjettet.

Det er litt "in" for drevne gitarister å ikke like, eller som noen skriver "hate" gitarpakker. Det synes jeg kanskje er litt overdrevet, men man må gjerne vurdere om man trenger det som følger med. Er "stemmefløyten" ubrukbar, og det samme gjelder reimen og de andre tingene som følger med, er det ingen grunn til å betale for det, selv om slike ting trolig utgjør en mikroskopisk del av totalprisen.

Kjøper man en billig gitar hos en forhandler, og man får forhandleren til å bruke la oss si ti minutter på et enkelt oppsett, er det gjerne verdt ganske mye penger i forhold til hvor god gitar man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første gitar var fra en "pakke" kosta rundt 3000 for ei stund tilbake.. Meget god gitar en Ibanez RG ett eller anna billig skvip, men hadde fin og lettspilt hals.. (klarer ikke spiller på Iba halser nå lenger), men veldig flat og tynn..

Resten av greiene i pakkene var jo ikke det beste men det lagde jo lyd så ikke ha de største forventninger til amp o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.