Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til studiomonitorer


Anbefalte innlegg

Blei fort en stor fan av M-audio sitt studio utstyr, og har hørt noe på de litt dyrere modellene av monitorer (3-5 tusen klassen) Men de selger noen nede i ditt budsjett, har ikke prøvd akkurat disse, men vil tro de duger.

Disse har en veldig rå diskant (for prisen), men noe kjedelige Mid-bass elementer

Begge låter dritkjedelig, men sånn skal jo monitorer høres ut. Jeg er veldig skeptisk til, og hadde ikke selv kjøpt monitorer nede i 2000 kroner. Nede i et slikt budsjett bør du heller investere i et parr gode hodetelefoner. Du får mye bedre gjengivelse av lyden for pengene.

Kan varmt anbefale Shure SRH840, som virkelig yter lydmessig, samt Komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, KRK overrasket meg mht. pris og kvalitet. Har ikke prøvd de over, men et par til ca 3500,-. (kanskje det er dem hvis det oppgis stk. pris?)

Men vi sammenliknet dem på jobben med et par Behringer Truth.

Vi testet og byttet om hverandre, og fant ut at:

Behringer har et lite område i øvre mellomtone som er vanskelig å definere (litt grumsete). Her er KRK klarere.

KRK var litt kunstig pressa i den dypeste bassen. Her var Behringer mer naturlig.

Vårt valg falt på Behringer, da vi synes at bassområdet er det vanskeligste området å jobbe med i en miks.

Denne Behringer´en er i utgangspunktet er kopi av en Genelec modell til en pris av ca. 15000,-. Behringer koster ca. 3500,- pr. par. Ja, jeg vet det er som å banne i kjærka å nevne Behringer her på forumet, men disse er jo veldig bra!

Du bør nok opp i den prisen for å få noe brukbart. Altså ca. 3500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det er som å banne i kjærka å nevne Behringer her på forumet, men disse er jo veldig bra!

Skal ikke være flau for å banne litt oftere i så fall.. La gå at de også dytter ut mye ræl, men Behringer har noen virkelig gullkorn i sortimentet.. Kommer selv til å kjøpe meg disse monitorene ved neste korsvei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, KRK overrasket meg mht. pris og kvalitet. Har ikke prøvd de over, men et par til ca 3500,-. (kanskje det er dem hvis det oppgis stk. pris?)

Men vi sammenliknet dem på jobben med et par Behringer Truth.

Vi testet og byttet om hverandre, og fant ut at:

Behringer har et lite område i øvre mellomtone som er vanskelig å definere (litt grumsete). Her er KRK klarere.

KRK var litt kunstig pressa i den dypeste bassen. Her var Behringer mer naturlig.

Vårt valg falt på Behringer, da vi synes at bassområdet er det vanskeligste området å jobbe med i en miks.

Denne Behringer´en er i utgangspunktet er kopi av en Genelec modell til en pris av ca. 15000,-. Behringer koster ca. 3500,- pr. par. Ja, jeg vet det er som å banne i kjærka å nevne Behringer her på forumet, men disse er jo veldig bra!

Du bør nok opp i den prisen for å få noe brukbart. Altså ca. 3500,-

Støttes. Har disse selv, dog. den passive versjonen med 8 3/4" bass-element. Altså Truth 2031P :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2k ville jeg kjøpt et par brukte, men bra hi-fi høyttalere og en ok forsterker. billige "studiomonitorer" er veldig oppskrytte greier. En god høyttaler koster penger å fremstille/produsere. En "monitor" er bare en hvilken som helst nøytral høyttaler med ok fasekarakteristikk og spredning. Typisk små 2-veis høyttalere av engelsk/skandinavisk fabrikat med andre ord.

Abbey Road, Deutsche Grammofon, NRK og mange andre brukte f.eks ganske rimelige B&W hi-fi høyttalere i mange ti-år både til full-range og nærlytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK er vel enda mer kjent for sine selvbygde høyttalere med Seas elementer (Norsk) og Adyton forsterkere (Norsk). Men, ingen av disse delene er spesielt billig da.

Jo kanskje, men de høyttalerne du tenker på er mer all-round høyttalere enn nærfelt monitorer. I alle fall tidligere brukte de ymse B&W 800 Matrix serie og en del Genelec for nær/fjern felt studio arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.