Web Analytics
Jump to content

Tips til studiomonitorer


stigern
 Share

Recommended Posts

Blei fort en stor fan av M-audio sitt studio utstyr, og har hørt noe på de litt dyrere modellene av monitorer (3-5 tusen klassen) Men de selger noen nede i ditt budsjett, har ikke prøvd akkurat disse, men vil tro de duger.

Disse har en veldig rå diskant (for prisen), men noe kjedelige Mid-bass elementer

Begge låter dritkjedelig, men sånn skal jo monitorer høres ut. Jeg er veldig skeptisk til, og hadde ikke selv kjøpt monitorer nede i 2000 kroner. Nede i et slikt budsjett bør du heller investere i et parr gode hodetelefoner. Du får mye bedre gjengivelse av lyden for pengene.

Kan varmt anbefale Shure SRH840, som virkelig yter lydmessig, samt Komfort.

Link to comment
Share on other sites

Ja, KRK overrasket meg mht. pris og kvalitet. Har ikke prøvd de over, men et par til ca 3500,-. (kanskje det er dem hvis det oppgis stk. pris?)

Men vi sammenliknet dem på jobben med et par Behringer Truth.

Vi testet og byttet om hverandre, og fant ut at:

Behringer har et lite område i øvre mellomtone som er vanskelig å definere (litt grumsete). Her er KRK klarere.

KRK var litt kunstig pressa i den dypeste bassen. Her var Behringer mer naturlig.

Vårt valg falt på Behringer, da vi synes at bassområdet er det vanskeligste området å jobbe med i en miks.

Denne Behringer´en er i utgangspunktet er kopi av en Genelec modell til en pris av ca. 15000,-. Behringer koster ca. 3500,- pr. par. Ja, jeg vet det er som å banne i kjærka å nevne Behringer her på forumet, men disse er jo veldig bra!

Du bør nok opp i den prisen for å få noe brukbart. Altså ca. 3500,-

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet det er som å banne i kjærka å nevne Behringer her på forumet, men disse er jo veldig bra!

Skal ikke være flau for å banne litt oftere i så fall.. La gå at de også dytter ut mye ræl, men Behringer har noen virkelig gullkorn i sortimentet.. Kommer selv til å kjøpe meg disse monitorene ved neste korsvei..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, KRK overrasket meg mht. pris og kvalitet. Har ikke prøvd de over, men et par til ca 3500,-. (kanskje det er dem hvis det oppgis stk. pris?)

Men vi sammenliknet dem på jobben med et par Behringer Truth.

Vi testet og byttet om hverandre, og fant ut at:

Behringer har et lite område i øvre mellomtone som er vanskelig å definere (litt grumsete). Her er KRK klarere.

KRK var litt kunstig pressa i den dypeste bassen. Her var Behringer mer naturlig.

Vårt valg falt på Behringer, da vi synes at bassområdet er det vanskeligste området å jobbe med i en miks.

Denne Behringer´en er i utgangspunktet er kopi av en Genelec modell til en pris av ca. 15000,-. Behringer koster ca. 3500,- pr. par. Ja, jeg vet det er som å banne i kjærka å nevne Behringer her på forumet, men disse er jo veldig bra!

Du bør nok opp i den prisen for å få noe brukbart. Altså ca. 3500,-

Støttes. Har disse selv, dog. den passive versjonen med 8 3/4" bass-element. Altså Truth 2031P :)

Link to comment
Share on other sites

For 2k ville jeg kjøpt et par brukte, men bra hi-fi høyttalere og en ok forsterker. billige "studiomonitorer" er veldig oppskrytte greier. En god høyttaler koster penger å fremstille/produsere. En "monitor" er bare en hvilken som helst nøytral høyttaler med ok fasekarakteristikk og spredning. Typisk små 2-veis høyttalere av engelsk/skandinavisk fabrikat med andre ord.

Abbey Road, Deutsche Grammofon, NRK og mange andre brukte f.eks ganske rimelige B&W hi-fi høyttalere i mange ti-år både til full-range og nærlytting.

Link to comment
Share on other sites

NRK er vel enda mer kjent for sine selvbygde høyttalere med Seas elementer (Norsk) og Adyton forsterkere (Norsk). Men, ingen av disse delene er spesielt billig da.

Jo kanskje, men de høyttalerne du tenker på er mer all-round høyttalere enn nærfelt monitorer. I alle fall tidligere brukte de ymse B&W 800 Matrix serie og en del Genelec for nær/fjern felt studio arbeide.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.