Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ide til hybrid dual channel DIY amp


Anbefalte innlegg

Hei

Vil bare lufte en ide jeg har. Jeg har jo en Blackstar HT-1R som jeg er veldig glad i til hjemmebruk. Den har slik jeg ser det kun to svakheter for meg:

  1. Den har alt for lite clean headroom
  2. Den har for lite totalt lydtrykk dersom jeg skal spille sammen med andre.

Jeg har tenkt å bygge et 1x12" kabinett for den, noe som skal gi meg 5-6dB mer ved valg av et skikkelig følsomt element. Likevel tror jeg nok HT-1R vil komme til kort i samspill med andre uansett.

Så når jeg har bygget et kompakt kabinett, så blir kanskje neste steg en kraftigere amp. Her er ideen i stikkordsform:

  • To separate, parallelle pre-trinn, et 100% clean og et rørbasert drive-trinn
  • Mulighet for å mikse utgang fra de to pre-trinnene til effektdelen
  • Mulighet for reverb
  • Kraftig, clean power-del for å kunne håndtere hvasomhelst fra pre-delene uten å vrenge
  • Master volum
  • Kanskje EQ for hver kanal (usikker her, blir et kostnadsspørsmål også...)
  • Ganske kompakt kabinett (ca 435mm bredde ;) 20-25cm dybde)
  • Rimelige deler

Slik jeg ser det må power-delen også være solid state, hovedsaklig for å holde deleprisene nede og fordi jeg ikke er ute etter vreng. Riktig designet vil man også kunne lage et utgangstrinn som takler det meste av høyttalerimpedanser.

Når det gjelder pre-delen, så er jeg mer i tvil om hva som er lurt å velge av teknologi, og spesielt for clean-delen.

Jeg ønsker et relativt nøytralt lydbilde fra clean-delen, men ikke sterilt. Derfor lurer jeg på om man bør bygge med rør også her. Det finnes kanskje transistor-konstruksjoner som gir litt "varmere" lyd enn steril SS også her? Det som taler mot rør er at jeg på clean-kanalen ikke ønsker vreng i det hele tatt. Her skal det også være mulig å koble på multieffekt m/modelling eller vokal om jeg ønsker...

Så hva tror dere? Er det mulig? Er det en god ide? Har dere anbefalinger for kretser for de ulike delene av ampen?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg 12AU7-rør på cleandelen så blir det clean kan du tro

OK. Tipper også hvor clean det blir avhenger av kretsen ellers, bl.a. biasing for riktig arbeidsområde mm.

Fungerer dette så bra på clean at man kan bruke det til nødløsning for vokal også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med overdrive-delen? Vet at mange sverger til power tube overdrive fordi det skal gi en åpnere og fyldigere sound enn pre tube overdrive, men vet jo samtidig at det er flere rørpreamper og rørbaserte pedaler som klarer å komme ganske nær en power tube overdrive. Hva bør man velge dersom man i den totale hybridkonstruksjonen ønsker å komme nær lyden av en all-tube amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ok ut. Har ikke regnet på det eksakt, men det kan se ut smo du har en inverterende forsterker som gainkontroller, og høy/lav/mid-filtere.

R1 må du tilpase alt etter hvilken kilde du skal ha inn. Gjerne sette et potmeter inn der. 500k er sikkert nok, man kan ikke love noe.

Du skal vel ha en kilde med frekvens fra gitar, og da kan det være greit med en stor motstand så du kan ha et bredt forsterkningsspekter noe som vil gi deg en økning i vreng/klipping.

Pass på å forspenne ICene rett.. Skal du ha volumkontroll? For det er det nemlig ikke her. Kan fikses ved å sette en potmeter helt på slutten.

Men som sagt, så har jeg ikke regnet på det og kan ikke love ut du får ønsket resultat. Det avhenger også av hva du skal ha rundt denne.

Men på øyemål, ser det helt ok ut.

Btw.. Pass på å velge rett R1.. Hvis det er rørforsterkning du ønsker deg, så er det vel ikke akkurat ønsket med klipping fra ICen, som vil gi deg noe tilsvarende transistorfortserkning ettersom det er transistorer i disse ICene..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Troll

Takk for at du svarte.

Regner vel med at opampene stort sett er tenkt som buffere.

Jeg synes det er spennende å planlegge slike ting. Jeg er veldig usikker på om dette blir noe av, men om det skulle det bli det, så gir slik planlegging som dette en flying start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, skjønner. Den første opampen er der for å forterke signalet slik at du kan ha en "gainkontroll" i EQ'en.

Men det skal gå fint an å erstatte denne med f.eks rør. Den andre tror jeg da er en buffer.

Anyways, du kunne jo ihvertfall prøvd deg på en preamp eller noe lignendes. Mye billigere og enklere å bygge en preamp enn et sluttrinn, der utgangstrafoen koster flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.