Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tuplets


Esa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver nå for tiden og øver inn "Under a Glass Moon" av Dream Theater, og alt har gått bra så langt. Jeg har kommet til de siste taktene, og sliter litt der med galskap/skalaløp. Tempoet er ikke problemet, men heller timingen. Det er et kromatisk løp med underdeling på 11. Løpet går over 2 takter, og ender akkurat på en tone i første slaget i tredje takt.

Problemet mitt er at jeg alltid spiller trettito-dels noter istedenfor sekstendeler med en underdeling på 11. Har noen tips til hvordan dette kan øves ordentlig inn? Gjerne sleng inn tips for 7-, 9- og 13-underdelinger også.

Her er skalaløpet jeg snakker om.

E|-------------------------15-16-17-18-18-17-16-15-------------------|
B|-------------15-16-17-18-------------------------18-17-16-15-------|
G|-15-16-17-18-------------------------------------------------18-17-|
D|-------------------------------------------------------------------|
A|-------------------------------------------------------------------|
E|-------------------------------------------------------------------|

E|-------------------------------------------------------------------|---|
B|-------------------------------------------------------------------|---|
G|-16-15-------------------------------------------------------------|---|
D|-------18-17-16-15-18-17-16-15-------------------------------------|---|
A|-------------------------------18-17-16-15-------------------------|---|
E|-------------------------------------------18-17-16-15-14-13-12-11-|-9-|

Endret av Esa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo vanskeligere ut enn å overbevise en kristen om The Big Bang, men har du forsøkt å spille dette i Guitar Pro med klikk og veeldig sakte? For deretter sakte men sikkert jobbe deg opp mot korrekt tempo? For meg så er alltid dette fasiten når jeg sliter med et vanskelig parti.

Altså, en underdeling på 11 er så langt forbi mitt nivå at jeg veit ærlig talt ikke hva jeg snakker om. :ninja:

edit : innlegg #1111 tilfeldig? :huh::ninja:

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det enda, men tenkte sette meg ned i kveld og prøve det. Ville bare høre om det var andre som visste om noen øvelser for slikt. :) Det som gjør dette vanskelig, hvertfall for meg, er at ved andre underdelinger har jeg klart å funnet en logikk i hvor slaget kommer i selve underdelingen, men det eneste slaget som er felles, er eneren. Det gjør de 10 andre notene veldig vanskelig å ta ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som pleier å funke best for meg er å dele opp underdelingene.

Jeg ville kanskje tenkt 11 = 6 + 5

Da er det enklere å få en følelse på hvor du skal være på 5'er delen f.eks.

Men jeg skal innrømme at akkurat den delen du øver på nå er vannvittig vanskelig å få til bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du prøver å spille er altså 11 over 2 om jeg forstår deg rett?

Bare husk at om du ikke er veldig vandt med skjeve underdelinger er det ganske drøyt å begynne rett på 11:2, men satser på at det går greit hehe :)

Et nyttig program du kan bruke er Quadranome. Her kan du spille av forskjellige polyrytmer for å høre hvordan de høres ut.

Tenkte å oppdatere denne posten med litt bilder sånn at det blir letter å vise det jeg prøver å forklare. Foreløpig tips er iallfall:

- Prøv å klapp rytmen sakte først, helst mens du tramper enten 1-2-3-4 eller bare på 1 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spillt alt opp til 7 (og 9, men det er strengt tatt bare 3) uten nevneverdige problemer, men dette satt meg fullstendig ut :P Prøvde den idag, tror jeg klarte det i tempo 40 bpm. Har mao. en lang vei å gå, men det skal vel gå.

edit: Sjekka ut det der programmet ditt, det var herlig. Tror jeg skal kjøpe det altså, bare den trialen hjalp langt på vei.

Endret av Esa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.