Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tidlige fender reissue modeller vs custom shop


johs

Anbefalte innlegg

Hei

Har lagt merke til at tidlige reissue modeller av stratocastere er priset veldig høyt. Er det noen av dere som har peiling på disse gitarene og som eventuelt kan gi meg litt informasjon. Hvordan er de i forhold til dagens custom shop modeller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tre CS Stratter, og har nå en '82 Fullerton '62 reissue.

De tidligste reissuene var på en måte de første custom shop gitarene,

og var den store testen for å se om Fender var i stand til å produsere gitarer av høy kvalitet igjen etter en lang og dyp CBS bølgedal.

Jeg er meget fornøyd med min fullerton RI, og jeg tror det er noe av det bedre Fender har laget hvis en ser bort fra pre-CBS gitarene.

Fullerton RI gitarene er nok ikke så korrekte utgivelser som senere CS utgaver, og er nok først og fremst bare gode gitarer.

Cunetto Relic modellene fra siste halvdel av 90-tallet er også veldig gode, men heller ikke like historisk korrekte som dagens CS.

Litt info å finne her:

Fender RI

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir min stemme til fullerton-reissuene. Har prøvd en del nyere Fender cs, samt et par eldre lagd av vince cunetto. Jeg la ikke merke til noen signifikante forskjeller mellom ny cs og cunetto-gitarene, annet enn at de var forskjellige gitarer da... Gode gitarer, men fullerton-gitarene har noe ekstra ved seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tidligste Corona modellene sies å være laget av deler fra Fullerton

og skulle vel av den grunn være nærmest identiske.

Ellers er kroppskontur, røde pickupbunner og kroppsdateringer ettertraktede

ting på en Fullerton som man ikke finner på en Corona.

Etableringen av Custom Shop'en gjorde jo også at de mest ettertaktede modellene

ikke ble laget i den vanlige Corona fabrikken lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har lagt merke til at tidlige reissue modeller av stratocastere er priset veldig høyt. Er det noen av dere som har peiling på disse gitarene og som eventuelt kan gi meg litt informasjon. Hvordan er de i forhold til dagens custom shop modeller? :)

"When the Fender company was bought from CBS by Bill Schultz in 1985, manufacturing resumed its former high quality and Fender was able to regain market share and brand reputation. This sparked a rise in mainstream popularity for vintage (and vintage-style) instruments. Dan Smith, with the help of John Page, proceeded to work on a reissue of the most popular guitars of Leo Fender's era. They decided to manufacture two Vintage reissue Stratocaster models, a maple-fretboard 1957 and a rosewood-fretboard 1962 along with the maple-fretboard 1952 Telecaster, the maple-fretboard 1957 and rosewood-fretboard 1962 Precision Basses, as well as the rosewood-fretboard "stacked knob" 1962 Jazz Bass. This project was very important and critical to the company's survival. These first few years (1982–1984) of reissues, known as American Vintage Reissues, are now high-priced collector's items and considered as some of the finest to ever leave Fender's Fullerton plant, which closed its doors in late 1984.

In 1985, Fender's US production of the Vintage reissues resumed into a new factory at Corona, located about 20 miles away from Fullerton. Some early reissues from 1986 were crafted with left over parts from the Fullerton factory. These three guitars form an important part of the American Vintage Series line since July 10, 1998."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.