Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengeskifte / Floyd Rose


LuckyLuke

Anbefalte innlegg

Hmm..

En bruker påstår at strengene har fått ulik avstand (!) til gripebrettet etter dette, og at høyden på strengene varierer ettersom sadlene på stolen flyttes frem og tilbake (ved intonering).

Jeg mener da strengene ikke kan passe i sadelen ved hodet, noe jeg likevel synes er merkelig ved 010 -strenger. Vet jo ikke dimmen på de andre strengene, men 6/E strengen kan jo være ganske tykk selv med 010 - kanskje 052. Hva tror dere?

Jeg mener også at stolen ikke kan være strammet/justert slik at den ligger (vann)rett hvis strengehøyden endrer seg ved justering av intonasjon. Andre forklaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi oppklare litt:

"En bruker påstår at strengene har fått ulik avstand (!) til gripebrettet etter dette, og at høyden på strengene varierer ettersom sadlene på stolen flyttes frem og tilbake (ved intonering)."

- Hvis man setter på tykkere strenger, må disse strammes mer for å oppnå samme tonehøyde som tynnere strenger hadde. Viben gir da etter fordi draget på fjærene øker. Press vibratoarma di nedover mot gitarkroppen, så ser du at vibstolen løfter seg (det den egentlig gjør er å rotere rundt vippepunktet på skruene som den hviler mot). Strengehøyden vil også variere dersom man justerer intoneringsskruene frem og tilbake, fordi dette vil endre vinkelen mellom gripebrettet og strengen, men det er ikke snakk om så veldig mange tusendels millimeter, akkurat. De som har lyst kan jo regne ut forskjellen?

"Jeg mener da strengene ikke kan passe i sadelen ved hodet, noe jeg likevel synes er merkelig ved 010 -strenger. Vet jo ikke dimmen på de andre strengene, men 6/E strengen kan jo være ganske tykk selv med 010 - kanskje 052. Hva tror dere?"

10-52-strenger passer lett inn i sadelen. Hvis du ser på hakkene som strengene skal ligge i, ser du at det er god plass. Jeg skjønner ikke helt hvordan du har resonnert deg fram til at strengene ikke passer inn når de ligger høyere?

"Jeg mener også at stolen ikke kan være strammet/justert slik at den ligger (vann)rett hvis strengehøyden endrer seg ved justering av intonasjon. Andre forklaringer ?"

Jo da, det kan den. Men det tar tid! Hele poenget med å justere/intonere en Floyd er å sikre likevekt - mellom drag i strengene og drag i fjærene. Så derfor må man intonere, så justere fjærene, og så sannsynligvis intonere igjen, så stramme fjærene o.s.v. Selvfølgelig må man også stemme gitaren etter hver justering, så dette kan være tålmodighetsarbeid... Men det er fullt mulig å komme frem til et "perfekt" resultat der stolen flyter parallellt med gitarkroppen, alle strengene er intonert perfekt og gitaren er stemt. Det tar bare litt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tstone;

Brukeren, alstå ikke meg, påstår at det innbyrdes høydeforholdet mellom strengene er endret vesentlig. Jeg forstår heller ikke hvordan dette skal kunne skje, med mindre sadelen ved hodet/nutten har for trange spor til noen av strengene slik at de ikke går nedi. Usannsynlig ja, men vi må ta utgangspunkt i brukerens opplevelse av forholdet.

Jeg forstår ikke hvordan selve stolen skal kunne endre forholdet innbyrdes, derfor spørsmålet.

M.h.t. vinklingen av vibstolen er vi jo enige. Igjen påstår brukeren at strengehøyden endres vesentlig ved intonering. Da må jo stolen antas å stå i en skarp vinkel eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har en teoretisk forklaring på det han observerer: Hvis noen av strengestolene er justert langt bakover, og andre langt frem, og Floyden *samtidig* står bøyd kraftig opp, vil dette selvfølgelig føre til at noen strenger (de som er justert bakover ved intonering) kommer høyere over gripebrettet enn de andre. Dette burde imidlertid forsvinne når stolen justeres plant med gitaren. Han bør nok også sjekke om ikke truss roden må strammes litt nå som han har skiftet strengedimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.