Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og triks anyone?


Anbefalte innlegg

Hei hopp!

Er fortsatt på nybegynnerstadiet på bruk av lydkort og innspilling generelt.

Det jeg lurer på er vel egentlig om dere mer erfarne studiobrukere kan komme med tips og råd til tilleggsutstyr man bør skaffe seg,hvordan man kan skru best mulig gitar-lyd, evt også hvordan oppmikking fungerer, basics på innspillings-software osv. Litt vanskelig å ramse opp hva jeg hovedsaklig trenger å vite, da jeg er relativt ukjent med typiske begreper og den slags.

Til nå plugger jeg gitaren direkte inn i lydkortet. Har prøvd meg litt på AmpliTube 3 i Cubase AI 5.

Alt er installert og up running. Og jeg har brukt ganske mange timer på å leke meg litt her og der. Men det jeg er på utkikk etter er råd og generelt litt innføring i hele konseptet.

Jeg har følgende utstyr:

PC (Skulle være godt nok til opptak og den slags) 4 gb ram, AMD64 X2 prosessor 2,1 ghz (tror jeg?)

CI-2 lydkort /m Cubase AI5

Helt ok hodetelefoner

Diezel topp

Marshall cab.

Jeg har et relativt begrenset budsjett. (Hvis det er noe veldig relevant utstyr som bør anskaffes)

Håper på mange behjelpelige svar og på forhånd takk for disse. :)

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får så å si alt du trenger med en Zoom R16, evt en Zoom H4 om du kun skal ta opp ett spor av gangen og vil ha litt mer fleksibilitet på hvor du vil ta opp.

edit: Du får også med Cubase LE4 på begge produktene. (selv om du tydeligvis har bedre DAW)

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en superkul amp, så du vil sikkert få fetere lyd ved å mikke opp den. En Shure SM57 er latterlig billig og verdens mest brukte mikrofon på gitarkabinett. Om du bare skal kjøpe en mic, ville jeg definitivt kjøpt denne. Om du spiller akustisk gitar i tillegg, ville jeg lett etter en kondensatormikrofon (sigar) til den. Den kan du også bruke til å avstandsmikke kabinettet ditt i tillegg til 57en. Dersom du i utgangspunktet ønsker å jobbe på PC, tror jeg du vil ha mer ut av en god mic enn de Zoom-greiene. Etterhvert ville jeg utvidet med noen greie studiomonitorer.

Lykke til!

Torbiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttige svar so far. :)

Er det noen som vet om noen gode "recording tutorials" eller noe lignende, evt om noen har lyst til å skrive en liten "hvordan komme godt i gang" sak. Føler til tider at det er noe jeg har gått glipp av eller noe sånt. Innspillingsprogrammet er altså Cubase AI 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye jobb å lage noe slikt. Jeg forslår at du kikker litt på musikkweb, og koster på deg et abbonement der. De har hatt en lang og bra artikkelserie om Cubase i det siste. Jeg mener du får tilgang til PDF- utgaver av bladet hvis du abbonerer.

Ellers finnes det masse videoer på Youtube, fra helt katastofe pedagogisk, til aldeles glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm.. Kjapt spørsmål. Har en liten "måler" som viser ASIO time activity. Når denne blir "overloada" så begynner det å knitre fælt. Og det skyldes tydeligvis for mye EQ og inserts og effekter og drit på en gang. MEN jeg har bare en track for øyeblikket, med amplitube 3 kjørende, og thats it. Hva kan det skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC-en din er svak og og/eller rotete, og du har for mange programmer kjørende. Eller at du har satt opp lydkortet med for lav latency. Det siste er jo lettest å rette opp i.

Ellers bør du rense opp maskinen din grundig, fjerne alle programmer du ikke bruker og ikke minst stoppe alle programmer du har kjørende i bakgrunnen. Mange ikoner i systemfeltet? Få de vekk, alle som ikke må være der.

Crapcleaner er et greit verktøy til denne oppryddingen, men det blir ikke det samme som en reinstallasjon av Windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vist du er inntrisert i og gjøre arbeidsplassen din mer fleksibel og ikke minst mer ekstern kan jeg gladelig anbefale Novation ZeRO SL MKll!

En kanon DAW kontrollflate. Kan kontrollere alle plugins og det meste i Daw'en ifra kontrollflaten. :)

Endret av Studio7F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.