Gå til innhold
stensen

preamp funksjon i Boss gt 8

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg i hvilken sammenheng de bruker preamp funksjonen i Boss gt-8.

Når jeg kobler gt 8 inn i mitt steinberg lydkort og spiller inn i cubase føler jeg at jeg må aktivere preamp funksjonen på vrenglyd for

at det ikke skal låte pinglete. Mens når jeg derimot bruker den mot to Marshall MG30 amps L+R får jeg ikke grom vreng lyd når jeg aktiverer preamp

funksjonen. Noen som kan forklare noe rundt dette ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifter du output select når du bruker den mot Marshall ampene?

Har som regel fått ok lyd ved bruk av emulerte preamps så lenge kabinett-emulering er av ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifter du output select når du bruker den mot Marshall ampene?

Har alltid output select på phone/lines ble anbefalt det i en demo video på youtube. Synes det gir best lyd.

Ellers har jeg kanalvelger på Dynamic for å få lyd i begge ampene. Kan jo også prøve Dual L+R.

Nå er jo ikke Marhsall 30 MG dfx forsterkere verdens beste. Jeg må vel til og skru på Gt 8 igjen dersom

jeg skaffer meg et par Marshall jcm 900 kombo el lign.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smaken er som baken, men synes personlig at GT-8 ALLTID ble grøtete og ubrukelig ved bruk av phone/line out mot amper. Men mulig det er komboen din som er spesiell der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Preamp er vel egentlig den delen som simulerer forsterker/ kabinett. Så å spille inn i lydkort uten Preamp blir pinglete og bruke Preamp/ Marshall blir overkill da inngangssignalet inn i forsterker sannsynligvis blir for høy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har en FX loop kan du bruke 4-kabelsmetoden til å unngå preampseksjonen i ampen, og heller bruke ampsimulasjonen i Gt-8. Funker knall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har en FX loop kan du bruke 4-kabelsmetoden til å unngå preampseksjonen i ampen, og heller bruke ampsimulasjonen i Gt-8. Funker knall.

Er egemtlig motsatt. 4CM gjør at du kan bruke preamp/ forforsterker i ampen istedenfor ampsimuleringene i Gt-8. Og sette effektene i rett rekkefølge i forhold til preamp. F.eks overdrive og wha før forsterker og delay/ chorus etter forforsterker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er egemtlig motsatt. 4CM gjør at du kan bruke preamp/ forforsterker i ampen istedenfor ampsimuleringene i Gt-8. Og sette effektene i rett rekkefølge i forhold til preamp. F.eks overdrive og wha før forsterker og delay/ chorus etter forforsterker.

Tja, det er vel mer riktig. Tweaker du litt på innstillingene blir 4cm det samme som å koble rett i fx loopen (som er det jeg beskrev over). En av de fine tingene med 4cm er at du kan velge om du vil ha med preampen eller ikke veldig enkelt. I tillegg blir jo lyden, som du påpeker, ofte bedre når pedalsimulasjonene kommer i riktig rekkefølge i forhold til preamp.

Nå er det verdt å nevnes at effektene også kommer i riktig rekkefølge hvis du bruker ampsimulering og kjører lyden rett i fx-loop.

Endret av M55ikael

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.