Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lindy Fralin pickups


davez

Anbefalte innlegg

Fralins, Lollars, Duncan Antiquities, Bare Knuckles, Klein, Vintage Vibe etc... De aller fleste pickupmakere har sine reprovarianter av single coils og humbuckere fra 50, 60 og 70-tallet. Det er grenser for hvor store forskjeller det er mellom Fralins, Lollars og Duncan Antiquities ++ når de prøver å reprodusere "samme" mikrofon fra et gitt tidsrom i den elektriske gitarhistorien. Uansett hva du velger vil jeg tro at du blir fornøyd, med mindre du bommer fullstendig på typen mikrofon.

Jeg hadde Fralin Blues Special i en japantele jeg hadde for noen år siden. Veldig gode pickuper, uten tvil. Eneste 'aberet' jeg hadde var at neckpickupen låt litt for mye strat. Noen liker dette siden en teleneckpickup fort kan låte fryktelig ullent. Selv syns jeg dette er mye av sjarmen. Blues Special kan sammenlignes med Fenders Texas Specials (som den nevnte japantelen ble levert med), men låter litt mer åpent. Litt mer diskant i de enn Texas Specials. Låter rett og slett mer tele.

Når det gjelder bridgepickup har jeg så langt vært mest fornøyd med Duncans Broadcaster-pickup (Seymour Duncan Vintage Broadcaster® Lead STL-1b). Grisete pickup.

Flott svar. Var neck pickupen i Japan-telen din overwounded? og brukte du pickup-coveret eller ikke? Nå spiller jeg gjennom en original 70talls jazz chorus, ampen har en tynn og veldig direkte clean lyd, blir litt for skarp for mine ører. vil du si at blues special gir en mer fyldig tone med mer bass? jeg må bare spørre litt, siden du selv har hatt dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok ikke gi så veldig utfyllende svar om fralin-settet da jeg kjøpte det brukt, men blues specials skal være 5% overwound i forhold til stock telepickups (http://fralinpickups.com/telestyle_bs.asp#BSB, så jeg regner da med at det var det jeg hadde. :) Hadde de vært mer over/underwound hadde det ikke vært blues specials. ;)

Jeg kjørte først en periode med åpen neckpickup, men smalt på et cover etterhvert (av kosmetiske grunner - jålebukken). Dette gjorde at den nærmet seg en vanlige teleneckpickup, men allikevel med mer definisjon og 'top end' enn den gjengse teleneckpickup. Neck + bridge låt som en vanlige tele med neck + bridge.

Nå vil jeg nesten slå i bordet og si at du heller burde vurdere å bytte ut jazz chorusen din enn å bytte pickups. Det skal mer til enn blues specials/texas specials for å 'temme' en diskant-heavy Roland Jazz Chorus (jeg snakker av erfaring, hadde en JC-120 som eneste amp i 4 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok ikke gi så veldig utfyllende svar om fralin-settet da jeg kjøpte det brukt, men blues specials skal være 5% overwound i forhold til stock telepickups (http://fralinpickups.com/telestyle_bs.asp#BSB, så jeg regner da med at det var det jeg hadde. :) Hadde de vært mer over/underwound hadde det ikke vært blues specials. ;)

Jeg kjørte først en periode med åpen neckpickup, men smalt på et cover etterhvert (av kosmetiske grunner - jålebukken). Dette gjorde at den nærmet seg en vanlige teleneckpickup, men allikevel med mer definisjon og 'top end' enn den gjengse teleneckpickup. Neck + bridge låt som en vanlige tele med neck + bridge.

Nå vil jeg nesten slå i bordet og si at du heller burde vurdere å bytte ut jazz chorusen din enn å bytte pickups. Det skal mer til enn blues specials/texas specials for å 'temme' en diskant-heavy Roland Jazz Chorus (jeg snakker av erfaring, hadde en JC-120 som eneste amp i 4 år).

hehe, Jeg eier en vox ac30 også, men den står ikke hos meg enda.. skal få flyttet den opp når jeg orker. den veier jo ett tonn! har bare prøvet den litt med telecasteren, men jeg elsket den :) Du har nok rett, jazz chorusen har skremt meg litt med diskanten. Jeg spiller mye blues, så den ble ikke så varm som jeg ønsket. Så et pickup-bytte har kansje ikke så mye utslag på lyden som jeg trodde? jeg er fortsatt sulten på å bytte dem ut da hah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, Jeg eier en vox ac30 også, men den står ikke hos meg enda.. skal få flyttet den opp når jeg orker. den veier jo ett tonn! har bare prøvet den litt med telecasteren, men jeg elsket den :) Du har nok rett, jazz chorusen har skremt meg litt med diskanten. Jeg spiller mye blues, så den ble ikke så varm som jeg ønsket. Så et pickup-bytte har kansje ikke så mye utslag på lyden som jeg trodde? jeg er fortsatt sulten på å bytte dem ut da hah

Få opp AC'en og test skikkelig med originalpickupene før du skaffer deg nye pickups ihvertfall. :) Det kan jo hende at de originale holder, i hvert fall en liten stund? Mange er fornøyde med en stock Fender-gitar, kanskje du også kommer til å bli det når du får smakt litt på tele + AC30?

Jeg hater Roland Jazz Chorus, med mindre man bruker den med Fender Rhodes eller lignende. Chorusen er jo smått fantastisk.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fet! hvordan er lyden på clean, og hvilken amp bruker du?

Clean lyden er meget bra :-) Spesielt siden du kan velge mellom humbucker og singlecoil,

Lyden er ganske feit i humbucker mode og låter ekstremt bra når den er splittet der du får ein feit tele sound med litt mindre output...

Spiller på ein Minstemann 57 deluxe (bygget sjøl) som forøvrig er den tøffeste ampen eg har prøvd :)

Det er 15 w men spiller ørene av deg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.