Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson J-45 , Taylor 814ce eler Taylor GS7?


Igniten

Anbefalte innlegg

Vet ikke om du har kjøpt deg ny gitar allerede. Men vil gjerne si et par ord om min nye gitar som jeg var i Haugesund og hentet for noen dager siden hos 4sound. Nemlig en Martin D-1E.

Altså en Amerikansk Håndlagd "Billigversjon" av den klassiske Martin gitaren, hvor de definitivt har hatt sin nummer en prioritering i fokus, nemlig tone. Denne gitaren har en listepris på ca 12000 kr i Norge, takk til behjelpelige selgere i butikken fikk jeg den for 9000,-. Og dette synes jeg er en Latterlig lav pris, for en så god gitar. Jeg hadde satt meg et budsjett på ca 15 000 kr. Har vert borti gitarer som Martin D-28, Larrivee LV-03, Gibson J-45 (som du nevner) og diverse Taylor gitarer. Og jeg endte opp på det billigste alternativet. Er jo klart at det å kjøpe gitar går mye på smak og hva man personlig liker. Men om du ikke har prøvd en Martin 1-serie, så anbefaler jeg det. MYE gitar for pengene, det hevdes at Martin ikke tjener mye penger på denne modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å testet diverse gitarer på 4sound idag. Må vel si jeg ble litt skuffa av samtlige Taylor gitarene. Testet flere modeller. Personlig syntes jeg lyden var noe daff.

Det var faktisk Baby Tayloren som ga den beste lyden av de Taylor modellene jeg prøvde.

Fikk og klunket litt på et par Martin modeller. De som jeg prøvde hadde klart mer crispere lyd, og virket mye mer lettspilt en Taylor. Strengehøyden var i tillegg satt mye lavere på Martin gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke Martin gitarer var det du prøvde? og hvilke Taylor? Hvilken type tre de er bygget av spiller jo meget stor rolle for lyden. Personlig liker jeg den crispy lyden veldig godt. Og 1-seriene som jeg nevnte tidligere har veldig preg av det, Samtidig som jeg synes at de holder ganske godt i bassene også. Men det kommer jo også fra en natural-finish som de kaller det, hvor lyden har lettere for å komme gjennom enn på evt. en lakka gitar. Dreadnaught gitarene til Martin, lager mye og vanvittig klar og fin lyd, med en urealistisk sustain. Dette vet du vel allerede, hehe. Ikke minst at martin er vel satt og være den ledende fabrikk på akustisk gitar, så i verdi er det jo også positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Taylor så testet jeg 814, 414,410, og Baby Tayloren. Sistnevnte imponerte faktisk med særdeles bra lyd. Men det er ikke helt denne typen gitar jeg er ute etter.

Når det gjelder Martin, så husker jeg ikke modellene. Husker kun de låg på henholdsvis ca 8000,- og 20 000,- i pris.

Skal innom å teste igjen i morgen, og be om å satt ned strengehøyden på Taylor modellene.

Endret av Igniten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.