Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson les paul classic


A son of Granny

Anbefalte innlegg

Tror serienumrene på Classics ble forandret fra 5 til 6 siffer i år 2000. Da de kom i 1990, mener jeg de hadde 4 siffer. Uansett angir de to første sifrene i serienummeret ditt årstallet. 00 betyr altså år 2000, som du trodde. De andre 4 sifrene er produksjonsnummeret. Altså gitar nr. 4761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen 1960 re-issue i så måte, men den hadde som nevnt 60's profil på halsen, dvs. slankere enn de fleste andre Les Pauler.(som på 1960 modellene) Likedan har de forsøkt med "gulnede" inlays, men stort sett har de blitt snørrgrønne uten at det spiller så stor rolle. Ellers var det bortimot samme gitar som Standard var, bortsett fra pickupene som var über-hotte keramiske pickuper som er så langt unna 1960 LP som det går an. Classicen hadde også stort sett plain top med unntak av noen spesialutgaver. 1960 innprentinga på plekterbrettet var vel stort sett bare en gimmick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til et eller annet tidspunkt (på 2000-tallet?) hadde de også ABR-1 bridge isteden for Nashville bridge. ABR-1 var det som var standard før 1976 omtrent. Min har en peker i stål som stikker frem under volum/tone knottene. Disse to tingene er vel litt vintage aktige trekk.

Premium og Premium Plus var rimelig dyrere. Sistnevnte dyrere en Custom. Immerslund hadde en i et glassmonter til 40 lapper om jeg husker riktig!

Lurer på om ikke hodet er litt smalere enn på en Standard også.

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2001-modellen jeg hadde, hadde også ABR-1 bru. Har lest at de skiftet i 2002. Før 2002 bestod også kroppen av ett stykke Mahogny. Etter det var visstnok ikke det alltid tilfelle, så modellene før 2002 er de som er mest ettertraktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen 1960 re-issue i så måte, men den hadde som nevnt 60's profil på halsen, dvs. slankere enn de fleste andre Les Pauler.(som på 1960 modellene) Likedan har de forsøkt med "gulnede" inlays, men stort sett har de blitt snørrgrønne uten at det spiller så stor rolle. Ellers var det bortimot samme gitar som Standard var, bortsett fra pickupene som var über-hotte keramiske pickuper som er så langt unna 1960 LP som det går an. Classicen hadde også stort sett plain top med unntak av noen spesialutgaver. 1960 innprentinga på plekterbrettet var vel stort sett bare en gimmick.

så de som ikke er plain -top er mer sjeldne? høres litt rart ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.