Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Bassman vs Fender Super Reverb


Jonathan H.

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har noe erfaringer med disse to ampene. Begge ampene er nye reissue versjoner av gamle fender amper. Fra før av vet jeg at super reverben har reverb og tremolo/vibrato, noe som bassmanen ikke har. Bassman har derimot en presence kontroll, noe som super reverben ikke har. Men hva er ellers forskjell? Er den ene varmere enn den andre, eller har den ene mer "clean headrom"? Jeg skal bruke forsterkeren som cleanforsterker med pedaler, så jeg er også avhengig av at ampen tar pedaler bra. Åpen for alle erfaringer og ambefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen har noe erfaringer med disse to ampene. Begge ampene er nye reissue versjoner av gamle fender amper. Fra før av vet jeg at super reverben har reverb og tremolo/vibrato, noe som bassmanen ikke har. Bassman har derimot en presence kontroll, noe som super reverben ikke har. Men hva er ellers forskjell? Er den ene varmere enn den andre, eller har den ene mer "clean headrom"? Jeg skal bruke forsterkeren som cleanforsterker med pedaler, så jeg er også avhengig av at ampen tar pedaler bra. Åpen for alle erfaringer og ambefalinger.

Jeg liker ikke noen av de nye reissue fenderne bortsett fra 59' bassman.. !

den låter fantsktisk, rett og slett..

konsert ampen min nå er en gammel super reverb, men fender klarte ikke å replicere de gamle ampene sine desverre.. reissuene låter kaldere, og er mere harskere i lyden.. vanskelig og forklare. hvis du absolutt skal kjøpe reissue , gå for bassmannen.. hvis ikke, gå for en silverface super på finn. LETT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på '59 Bassman RI og '65 Super Reverb RI,

så er egentlig Super Reverben en slags videreutvikling av '59 Bassman,

med Brownface Consert 4x10" ampen som et ledd mellom.

Super Reverben har en Bright Switch i stedet for precence kontrollen fra tidligere amper.

Den generelle utviklinga var jo at ampene ble cleanere og hadde mer headroom fra Tweed til Blackface.

Slik er det jo også med disse. '59 Bassman er kretsen som Marshall kopierte i sine amper, og det sier jo også noe om lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To litt forskjellige amper. Super er fender blackface clean - fender. Plugg inn i tremolo kanalen uten å bruke tremolo og du har klassisk fender clean lyd. Bassman er som Gunnar sier ampen marshall kopierte. Ikke samme blackface clean lyden men låter også fett. Begge tar pedaler bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på '59 Bassman RI og '65 Super Reverb RI,

så er egentlig Super Reverben en slags videreutvikling av '59 Bassman,

med Brownface Consert 4x10" ampen som et ledd mellom.

Super Reverben har en Bright Switch i stedet for precence kontrollen fra tidligere amper.

Den generelle utviklinga var jo at ampene ble cleanere og hadde mer headroom fra Tweed til Blackface.

Slik er det jo også med disse. '59 Bassman er kretsen som Marshall kopierte i sine amper, og det sier jo også noe om lyden.

syntes ikke han høres marshall ut her :P

syntes ikke han høres marshall ut her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det slik at OP var interessert i å høre fra de som har prøvd begge disse.

Så Thorris jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal prøve å bevise at de låter like for det gjør de absolutt ikke. Å poste clips av SRV blir på grensen til meningsløst for han låter stort sett dønn likt uansett hva han spiller på. Men for all del jeg syntes lyden hans på Bassman klippet er brunere og låter mer vrengt enn den pleier. Det kommer også veldig an på hva slags PU man evt. har i straten. Har du en clapton strat vrenger det som bare helvete. Da ville det vært bedre å poste klips som viser bedre lyden av de to ampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.