Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Platebransjens redning?


Anbefalte innlegg

Sjekk ut det amerikanske bandet Grandfather

Synes dette var en fiffig måte å gjøre det på;

"...it was released in August 2010

as a a limited run of 300 12″ vinyl records

1000 handmade compact discs w/ 10 different album covers

and distributed for free in digital formats"

Denne distribusjonsformen egner seg vel kanskje best for de som holder på innenfor litt "smalere" sjangre, men jeg synes det er bra at noen prøver ut alternativer til den vanlige måten å selge musikk på.

Hva tror dere - kan dette fungere? Noen som har erfaringer med lignende opplegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gjøre musikken tilgjengelig på forskjellige medier er nok ingen dum ide selv om jeg personlig ikke gidder betale for hjemmebrente CD-ROM pga begrenset levetid.

Personlig skulle jeg ønske bransjen vill gjøre masterne tilgjengelig for nedlasting. Konverteringen til CD format er påvist gang på gang å ikke fungere spesielt bra slik man i dag komprimerer musikken. Slike musikkbutikker som hdtracks håper og tror jeg vil ha en fremtid da de gir forbrukeren tilgang til teknologiutviklingen. https://www.hdtracks.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nøkkelen til suksess ligger i at man får noe brukbart (middels kvalitet mp3) gratis, men må betale for det som er ekstra (CD eller vinyl, med bedre kvalitet).

En annen tanke: Hva med muligheten for å la kundene kjøpe "rådata", dvs separate spor for hvert instrument/vokal, så kan de mikse som de selv ønsker? Hadde vel uansett kun vært interessant for de som liker å redigere, men poenget er at kunden får tilgang på noe som oppleves som "eksklusivt".

Slik musikkbransjen utvikler seg vil det bli mer og mer vanskelig for de små og sære bandene å slå gjennom. Pengene ligger ikke i salg av lyd (enten det er mp3, CD, vinyl, minidisc, DAT eller hvilket som helst lagrings- eller streamingformat), pengene ligger i konsertvirksomhet. Og hvordan få folk til å komme på konsert hvis de aldri har hørt om deg..? Kanskje er dette ikke helt ulikt hvordan man tenkte da radioen kom, og det ikke lenger var nødvendig å gå på konserthus eller låvedans for å høre musikk...

Synes forøvrig at NRK har gjort veldig mye bra med Urørt-satsingen sin, men for de fleste band er problemene de samme som de har vært siden Mozart fikk sine første krøller:

1. For få låter

2. For mange middelmådige låter

3. For lite samspilt

4. For likt andre band i samme sjanger

5. For dårlig vokal (utrolig vanskelig å finne gode vokalister, dessverre)

Og der hørtes jeg antagelig ut som en skikkelig gretten gammel gubbe... Men jeg synes faktisk det er synd at så mange flinke musikere og så mye musikkglede ikke kommer fram i lyset. De fem punktene jeg satte opp var naturligvis veldig spissformulerte, men jeg har den siste tiden fundert på om det ikke ville vært bra om vi kunne dyrke fram noen manager-talenter, og ikke bare super-shred-gitarister... Jeg tror ikke Beatles ville blitt så store uten Brian Epstein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper alltid mye heller begrensete utgaver av ting. Jo mer jeg får igjen for kjøpet mitt, jo bedre. Har flere ganger kjøpt flere/alle fargeversjonene av vinylutgivelser f.eks. For ikke å snakke om gatefold LP-er, jeg har nesten et problem med å ikke kjøpe de.

Forøvrig er det rimelig vanlig å legge ut sangene sine gratis og på limited fysisk format til man blir signa i hardcore/metalcore-miljøet, men disse har jo til vane for å oppfordre folk til å laste ned musikken deres. De tjener vel godt over 90% på turnering uansett, og det sier seg selv at man da synes det er viktigst at flest mulig har hørt og likt musikken deres (noe jeg synes burde være det viktigste uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi meg norsk, jeg bruker en oversetter.

mitt navn er Mike, jeg spiller gitar i bandet bestefar. Jeg ønsker å gjøre en korreksjon. Det vinyl og CD-er profesjonelt laget ved å trykke på planter. bare albumbilde er håndlaget.

vi er emballasje hver post og CD oss selv ved hjelp av stempler å prege bildene på jakken. de jakkene er høy kvalitet reverse-bord, matt hvit jakker. De vil alle bli beskyttet i klar polysleeves (dette er reuseable å lagre og bevare kunsten, i motsetning til vanlige krympe wrap)

håper du liker musikken

http://www.grandfathermusic.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.