Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptak av musikk


Anbefalte innlegg

Akkurat nå spiller jeg gitar og synger litt og vil gjerne kunne "recorde" det. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en Line6 UX2, men så begynte jeg å tenke på å investere i noe litt mer avansert og lurte på om Cakewalk V-Studio 100 ville vært mer praktisk på lengre sikt. Er det noen som har erfaringer med disse? Økonomisk skal det ikke være noe stort problem.

Jeg har ikke noe hjemmestudio eller noe sånt men V-Studio ville vel passe inn i et "garasjeband" og noe mer profft når den tid kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag har ingen erfarenhet av Cakewalk V-Studio 100 men jag har ett Line6 UX2 hemma. Ljudmässigt så har jag ingenting att klaga på angående UX2:an, men jag uppfattar det som om du vill kunna spela in ett helt band vid ett senare tillfälle, är det riktigt? I så fall behöver du tänka på hur många kanaler du ska kunna använda samtidigt. Ett garageband har ju ofta en riktig levande trummis och det är på trummorna du behöver flest kanaler. Du kan spela in med bara 2 kanaler men då kan du bara sätta upp 2 mikrofoner (antagligen 2 stycken overhead) och då har du ingen mikrofon till baskaggen, skarp, hi-hat och tom-tom vilket kommer att begränsa er väldigt angående att få ett bra ljud. Jag vet inte hur många kanaler du kan spela in på samtidigt med V-Studio 100 men det är i alla fall en klar fördel att ha minst 4 kanaler (förslagsvis baskagge, skarp och 2 x overhead)men allra helst ännu mer. Till exempel när vi spelar in med bandet så använder vi 7 kanaler (baskagge, skarp, hi-hat, 2 x tom-tom och 2 x overhead) och Tascam us-1641.

Men det beror ju på vad man har för amitionsnivå, kunnskaper och hur mycket man gidder och lägga ner på det :) . Kan du något om ljudteknik eller blir det till att börja helt från scratch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket kjører jeg solo, men ser langt fram. Jeg vil ikke bruke penger på en ting når jeg allikevel må punge ut med enda mer kort tid etter, hvis du skjønner hva jeg mener. :)

Jeg har lite kunnskap om lydteknikk, men er veldig lærevillig.

Står mer om Cakewalk'en her: http://www.sound1.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=5058#reviews

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag ser inte att det står hur många kanaler man kan ta upp samtidigt på den, men jag tvivlar på att den kan ta upp 7 eller mer och då skulle jag hellre lägga pengarna på till exempel den Tascamen som vi brukar eller något liknande. Köper du Cakewalken så betalar du extra för massa bells and whistles som kanske inte är så nödvändigt, men vad du anser som nödvändigt vet bara du :) . Köper du något där du kan ta opp 8 kanaler samtidigt och ett gäng mikrofoner så klarar du dig lääänge :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg skaffe meg en ny PC for ifølge "requirements" for UX2 må jeg ha noe bedre enn den xxxx skitxx her. :lol:

Jeg kan blir nok å vurdere UX2 først siden jeg ellers har liten erfaring med innspilling o.l, så får jeg se på større utstyr når den tid kommer ;)

Takk for hjelp og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig dette er et ubrukbart tips, men da er det jo bare å overse. Det jeg synes ser veldig spennende ut om dagen, er miksere med innebygget Firewiregrensesnitt, eller i og for seg USB 2 også.

Det finnes flere som ikke koster skjorta, vet for eksempel Alesis og Phonic har.

Da får man altså en mikser med eq, prosessor og en haug med micpreamps for en billig penge. Hadde jeg skullet kjøpt noe i dag, hadde jeg kikket på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det kanskje ville vært best å begynne enkelt :)

Har bare vært opptatt av det jeg allerede har og har dermed ikke fulgt så mye med teknologi, så jeg aner ikke hva Firewiregrensesnitt er engang. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kobler "opptaksboksen", uansett hva den heter, til datamaskinen, enten ved USB eller Firewire. Forklart i en setning er firewire og USB det samme, men firewire er bedre når det gjelder å overføre mange lydkanaler på en gang.

De mikserene jeg snakker om her, kan brukes som vanlige lydmiksere uten datamaskin. Det er noe av fordelen med dem.

Som et eksempel- Phonic HELIX BOARD12 Firewire MKII har fire mikpreamps, og gjør at du kan ta opp ti kanaler samtidig med datamaskinen din. Den koster 3200 kroner, veilledende.

Hiver du i 8000, snakker vi om 18 samtidige kanaler pluss stereo return. Mikseren har 24 kanaler. Jeg har ikke testet i det hele tatt, det er kun ment som eksempler.

Dette betyr at man kan ta med en bærbar på spillejobb, spille inn "alt" som går gjennom mikseren på jobben, og så sitte hjemme etterpå i ro og mak og mikse alt med det samme oppsettet og utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.