Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5150 vs Fireball


Anbefalte innlegg

Ja det har vært noen diskusjoner om fireballen er dugendes her på forumet og ikke, jeg vil i alle fall ytre mine erfaringer her så får dere kommentere og være enig eller uenig.

Vel, nå har jeg hatt en ENGL Fireball siden nyttår ca og føler jeg nå har fått testet den nok til å kunne uttale meg, 5150II har jeg hatt i mange år.

Jeg har brukt fireballen på øving med et marshall1960AV og jeg har også spilt en konsert med et eldre marshall kab, (usikker på elementer og betegnelse)

Jeg har brukt mange gitarer (6 og 7 strengere), og har også brukt aktive og passive mikker ( emg og seymore duncan sh6 for det meste)

Vel, hva har jeg kommet frem til? Jo , engl'en ha ALTFOR mye vreng, jeg har vrengen på 1 - 1 1/2 og synes fremdeles den høres ut som en veps. hvordan noen kan finne på å bruke vrengen på mer enn 5 på denne ampen skjønner jeg ikke...... Men uansett.

Lyden er faktisk utrolig "feit" og man føler man får enorm punch og dynamikk når man spiller. så når man spiller aleine høres det faktisk ganske fett ut, Men med en gang vi setter i gang alle sammen så faller lyden bort, enda jeg har lite bass, mye mellomtone

og lite vreng. litt synd egentlig. da jeg spilte med 5150 i samme øvingslokalet hørtes jeg tydelig. Jeg må samtidig få skryte litt over sololyden som er bedre enn i 5150'en.

Men det som egentlig ble den store nedturen med denne ampen er at da jeg spilte live med den så forsvant jeg totalt i lydbilde, lydmannen sa at alt var greit helt til vi satte i gang alle sammen, da ble det grøt. Det endte med at han stilte vekk det meste av bass og nedre mellomtone på gitarlyden , og da forsvant den gode punchen og lyden som ampen kan levere. Jeg tar med 5150 neste gang for å si det sånn...

men jeg vil anta at den fungerer bedre om man bare har en gitar i lydbildet.

Andre som har samme erfaringer?

Om 5150 en vil jeg bare nevne at den støyer mye og at endrer seg litt i volum den første tiden etter den er slått på . som negative ting. Men ellers er det den råeste og den mest gjennomtrengende gitarforsterker jeg noen gang har spilt på. LOVE it.

noen som vil bytte en fireball mot en 5150??

beklager også litt rotete skriving, er ikke så flink med slikt, poenget kom frem håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener med veps. Men det går fint an å temme den. Vet ikke med deg, men jeg sliter med for mye mellomtone :lol:

Når jeg spiller på Ibanezn så må jeg skru ned vrengen temmelig mye. Mens med Epien som har EMG, kan jeg spille med vrengen på kl 10 og fortsatt få heftig punch og ren vreng uten vepsing.

Skjønner egentlig ganske godt hva du mener med det meste du skriver. Men jeg har ikke problemer med den vepselyden, da det blir til ganske hissig brøl når man har de rette innstillingene og rett gitar. Men lite allsidig er den uten tvil. Ser du etter en forsterker med klassisk vreng, så er ikke dette en amp for deg. Den er litt for ekstrem/hissig og følsom i tonen. Men har riktignok ganske mye sustain på leads.

Pleier også å skru av "depth" knappen og heller skru litt opp på bassen i bandsammenheng. Skru opp mids, ned med vrengen og inn med brightknappen så går det bra live.

Men den skjærer ikke like bra gjennom lydbildet som Marshall. Er fornøyd med min, da jeg har brukt mye tid på å temme lyden. Men det er ikke drømmeampen. Imo så spilelr den jævlig bra til visse typer metal, og helt kurrant til andre.

Kan spille inn litt samples med forskjellige gitarer ol viss noen er interessert.

Jeg har fått ganske mye skryt for lyden min live der vi mikket opp =p

Har aldri hatt noe stort suksess emd å få kalr og god lyd i bandsammenheng uten oppmikking med noen amper.

Men alt i alt, så ville jeg kanskje hatt en litt mer allsidig forsterker neste gang. Og en dag skal den nok selges og, men ikke helt ennå. DA jeg nyter den ganske greit så langt

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at Engln blir konge om man skrur ned en del vreng, bass litt over 12, mids litt under 12, treble litt over 12. Husker ikke helt hvordan den var da.

Sett en pedal på litt guffe uten å bruke vrengen, så tenker jeg det kan bli en tøff lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.