Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

gitarbygging


Anbefalte innlegg

hei, jeg har tenkt å bygge min egen el gitar men er litt usikker på elektronikken.

går det ann å koble sammen humbucker og en single coil i samme gitar?

hadde tenkt å prøve ut noe litt spesielt :-)

Det er massevis av eksempler på gitarer med humbuckers og single coils i samme gitar. Fungerer sikkert konge, det.

Bl.a. Fender Stratocastere og Telecastere (som normalt er single coil-gitarer) har kommet i utgaver med humbucker i bridge og andre kombinasjoner. Vær også klar over at en vanlig Stratocaster med single coils fungerer som humbuckende i en del av kombinasjonene på 5-veis pickupvelgeren, om man kombinerer to pickups på riktig måte.

Du finner det meste av koblingsskjemaer her:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Om du bygger, så legg gjerne ut en tråd med bilder og beskrivelser av hva du gjør her på forumet. Det er inspirerende for andre, og dersom du er usikker på enkelte ting vil du få gode råd.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var litt usikker.

hvis jeg gjorde noe feil måtte jeg jo gjøre alt om igjen.

fåreløpig bare planlegger jeg det er ikke sikkert det kommer noe på en god stund.

foresten, vet du om en bra nettside hvor du kan få tak i halser,knotter og slike ting?

Endret av fender112
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enormt mange steder å kjøpe gitardeler.

Hva med http://www.warmoth.com/ for hals og evt. kropp (om du ikke skal bygge kroppen selv).

Alle andre gitardeler kan du kjøpe nesten hvor som helst.

Jeg har forsøkt å få ting så rimelig som mulig, og da kommer du ikke utenom å by litt på auksjoner på eBay for å finne røverkjøp. Men der kan jo kvaliteten være litt ymse, man må vite hva man er ute etter.

http://www.gitarist.no/ er en norsk nettbutikk med mange deler.

Pickups er faktisk den tingen det kan være vanskeligst å finne rimelig og bra. Her må man lete litt. Kanskje du finner noe på kjøp og salg her på forumet?

Lykke til!

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig gitar!

hvor lang tid brukte du på den?

kult navn foresten ^_^

Takk skal du ha. :)

Brukte vel et par uker på planlegging og skisser, en måned på å skaffe deler, og en måned på bygging. Alt på kveldstid innimellom andre gjøremål i livet.

Anbefaler at du leser tråden. Tror jeg har beskrevet det meste der. Skal du bygge egen gitarkropp kan du sikkert lære litt av mine feil også. ;)

Navnet er en forkorting av Prototype One.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde tenkt å lage kroppen selv.

jeg har gåt gjennom nesten hele tråden nå.

jeg fikk ikke med meg hva slaks treverk du hadde brukt.

bra tråd.

kult å sette stemmeskruene nederst.

utrolig kult!

Skal du bygge kropp bør du lære av proffene:

Når det gjelder det med stemmeskruene så vil jeg si at det er en begrenset suksess. Det fungerer, men de ut mot sidene, og spesielt den dypeste basstrengen er tunge å stemme. I tillegg er det faktisk veldig lett å komme borti stemmeskruene med høyre lår om man forsøker å spille gitaren i klassisk gitar-stilling (altså med "hornet" i nedkant av gitaren hvilende på venstre lår og halsen i høy, oppadrettet vinkel).

Jeg vil ikke anbefale min løsning for stemmeskruer til andre. Det var et eksperiment, og selv om det fungerer, så er det nok ikke den smarteste måten å gjøre det på slik jeg har gjort det.

Om du får tak i Steinberger stemmeskruer (du finner det bl.a. på stewmac.com, som er en nettbutikk med gode kvalitetsdeler), så er vel dette den mest elegante løsningen jeg har funnet på dette:

http://buildingtheergonomicguitar.com/2008/05/romano-zambon-guitar-build.html

Steinberger-stemmeskruene koster en del, men om jeg skulle gått for en (nesten) headless igjen, så er det nok disse jeg ville valgt. Lenke til stemmeskruene på stewmac.com:

http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Steinberger_Gearless_Tuners.html

Treverket er en Numerär benkeplate i bjørk fra Ikea (3.8x60x120cm). ;) Har nok igjen av den til minst en gitarkropp til. Den er for tynn til f.eks. Floyd Rose og vanlige Stratocaster tremolo-broer (som ikke kan bygges headless uansett), men for en vanlig, fast bro er det et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde faktisk tenkt meg en floyd rose eller noe annet med vibrato(jeg mener den stanga som finnes på en del broer)

angående stemmeskruer så har jeg noen (litt) brukte fra en strat som en venn av meg demonterte.

jeg får sjekke litt rundt på ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde faktisk tenkt meg en floyd rose eller noe annet med vibrato(jeg mener den stanga som finnes på en del broer)

angående stemmeskruer så har jeg noen (litt) brukte fra en strat som en venn av meg demonterte.

jeg får sjekke litt rundt på ikea.

Om du skal bygge med bro med vibrato (som er den mer korrekte betegnelsen på dette enn "tremolo") av strat-typen, så tror jeg ikke du finner emner på Ikea som egner seg (men jeg kan jo ta feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.