Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jamming!


Aleksander

Anbefalte innlegg

Som sagt eg er veldig grønn i dette her! Hva slags skala er B-Moll skala ? Skal eg brukte f.eks B Minor Pentatonic!

Kan du også forklare meg hvordan du kom fram till dette ?

Det eg egentlig vill vite er hvordan han kan spille det di synger, slik som han gjør i f.eks denne sangen :

??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt på sangen og tok fram gitaren og fant meget fort ut at det var den skalaen som passet best. Ja du du kan bruke B Minor Pentaton skala til å improvisere over den sangen. Jeg tipper at han har øvd inn litt før han spilte inn videoen slik at han kan sangen på gitar, men dette har også mye med gehør og gjøre. Altså at du kan høre at neste tone i sangen er en og en halv tone over din nåværende tone også videre.

Du nevner Pentaton Moll skalaen og den er faktisk veldig fin. Du kan nesten spille solo over hva som helst med den skalaen, du må bar vite hvilken toneart sangen går i. Jeg anbefaler deg å ta noen gitartimer å spørre om dette spesifikt, altså hvordan du kan lære å improvisere. Jeg gikk den vansklige veien, altså jeg leste på internett og lånte bøker og lærte skalene og improvisasjon den veien. Men nå har jeg begynt å ta timer å lærer jazz, og du verden det er lettere å lære når du sitter face-to-face med en gitarlærer.

OBS, dette er slik jeg gjorde det og ikke nødvendigvis riktig vei. Tror at 3/4 av forumet her kan mer/spiller bedre enn meg, så dere får bare rette meg hvis jeg sier noe helt galt, meen:

Hvis du ikke tar gitartimer anbefaler jeg deg først å lære Pentaton skalaen, feks E-moll Pentaton skalaen. (Pentaton moll innholder bare toner som også er i vanlig moll skaler, bare at det kun er 5 toner ikke 7)

Jeg pleide å dele inne skalaen i 3 sett eller baser, altså jeg lærte meg skalaen på 3 forskjellige steder på gitaren.

Sett 1:

Starter skalaen med grunntone E på mørkeste strengen (E-strengen)

E-12--15

A-12--14

D-12--14

G-12--14

B-12--15

E-12--15

Sett 2:

Starter skalaen med grunntone A på mørkeste strengen (E-strengen)

E-5--7

A-5--7

D-5--7

G-4--7

B-5--8

E-5--7

Sett 3:

Starter Skalaen med grunntone E på nest mørkete strenge (A-strengen)

E-----

A-7-10

D-7-9

G-7-9

B-8-10

E-7-10

Det over er Tabulatur(Tabs) og det håper jeg du kan fra før. Når du har lærte deg dette kan du spille det over feks dette backingtracket:

Lykke til :)

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for dette her! Eg har aldri tatt noen gitartimer, må si att familien min er veldig musikalsk... Tror eg har sånn passe gehør ettersom broren min testet meg litt på, Major, Minor, Major7 og 7 grep, eg hadde rett på alle utenom en på både hvilket grep det var og om det var Major, minor......

Eg skjønner eg har mye og lære her, men eg lurer fortsatt på hvordan det er muligt for meg å finne ut akkurat hva han spiller på f.eks den andre sangen eg sendte og den første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.