Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jentetronica


Torh

Anbefalte innlegg

Får sikkert mye tyn fra breibeinte råkkere her, men samma det. Er ikke her for å skåre kredpoints. ^_^

Imogen Heap: talentfull dame, som kanskje har den mest interessante musikken av de tre jentene jeg presenterer her. Har samarbeidet litt med Jeff Beck (du ser henne og JB live at Ronnie Scott's. Hun synger bl.a. på den råkule og skitne blueslåta Rollin' & Tumblin'). Såvidt jeg veit skriver hun det meste, hvis ikke alt, av musikken sin. Mye loopbasert, med vokalen som et viktig instrument. Headlock er kanskje ikke den mest interessante, men sjegg ud albumet hennes på spotifyen; Speak for Yourself er en god start. Det siste albumet hennes har også mye for seg.

Ellie Goulding er en freshwoman i musikkverdenen. Er visst ganske hypa i England, men det spiler ingen rolle såklart; er musikken bra, så er det godt nok for meg. Digger aksenten hennes (!) og det folkinspirerte hun drar inn (hun er låtskriver selv) i musikken. Litt for søtt for noen muligens, men jeg synes det blir sånn sjarmerende søtt, så da funker det - veldig feelgood. Kanskje litt vel popdesigna - skulle gjerne sett at hun kunne vist litt mer variasjon i sangstrukturen og at hun kunne være litt mer dynamisk med tanke på intensitet. Der kan hun lære litt fra Imogen Heap som er relativt eksperimentell av seg. Ellie kjører mye på full guffe ved refreng 1, og det blir ikke så mye nytt i refreng 3 igjen. Litt kjedelig etter mange gjennomlyttinger, men for all del, til å være på min alder er jeg superimponert. Mye kult! Henne finner dere også på spotifyen. :)

Imogen er vel mest electronica, mens Goulding nærmer seg dance-genren. La Roux tar'n helt ut i dancen, men gjør det med bravur, mener nå jeg. Erik Hamréns kjepphest, "attityd", blir demonstrert til fulle av denne jenta. Hu ser helt freaky ut, men jaffal, hu spyttsynger teksta på en grådig kul måte. En gjennomlytting av albumet fra den kanten kan anbefales. Ikke alle spor som leverer, men det er noen godbiter her og der!

Andre jenter i samme kategori?

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Roux er vel det nærmeste jeg kommer til å like noe av det der, pga chiptilnærminga.

Hvis du er interessert i sånn electropop-opplegg, så foreslår jeg at du sjekker ut Tim Exile:

Fantastiske lydlanskap på fyren. Ikke tidenes stemme, men spennende lyrikk.

Er vel ikke helt i samsvar med tråden, men det er så jævlig fett at jeg måtte bare. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.