Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Inntonering av gitar?


Angel_

Anbefalte innlegg

Jeg har en GSA 60 som eg kjøpt for 1 år siden for å lær å spill el-gitar.etterhvert så kom jeg da over det her med intonering av gitarn.WOW.slik jeg har forstått det så skal alså tonen i 12 bånd ha samme tone som samme streng åpen.Men det var den jo langt unna,for høy på alle strenger,så jeg begynte da å justere på disse sadlene eller va det kalles,og fikk eBGD rett,men EA måtte jeg nestn skru helt i bunn for å få rett,E ble for lys uansett :( i samme tid så satt eg da her og iriter meg på høyden på strengene,og mekker som eg er,så begynt eg å juster på di og,men kom liksom ikke så langt ned som eg vil,uter buzz.Så tenkte jeg på den her trustroad saken,som eg aldrig ha tort å røre før,men begynte å skru den mot klokken i håp om å få hele halsen mere rett :o holdt faktisk hele gitar opp mot lyse og justerte slik det for meg såg ut som strengene nærmet seg litt mer :o så var det å tune på ny,og til min glede så fikk jeg faktisk Intoneringen på alle strengen plutselig rett,kansje litt logisk siden halsen var blitt "legere"

Det jeg nå sitter å lurer på er om dette var en helt på tryne måte å gjøre dette på,og om eg har gjort en masse feil her?? gitarn høre fin ut nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en GSA 60 som eg kjøpt for 1 år siden for å lær å spill el-gitar.etterhvert så kom jeg da over det her med intonering av gitarn.WOW.slik jeg har forstått det så skal alså tonen i 12 bånd ha samme tone som samme streng åpen.Men det var den jo langt unna,for høy på alle strenger,så jeg begynte da å justere på disse sadlene eller va det kalles,og fikk eBGD rett,men EA måtte jeg nestn skru helt i bunn for å få rett,E ble for lys uansett sad.gif i samme tid så satt eg da her og iriter meg på høyden på strengene,og mekker som eg er,så begynt eg å juster på di og,men kom liksom ikke så langt ned som eg vil,uter buzz.Så tenkte jeg på den her trustroad saken,som eg aldrig ha tort å røre før,men begynte å skru den mot klokken i håp om å få hele halsen mere rett ohmy.gif holdt faktisk hele gitar opp mot lyse og justerte slik det for meg såg ut som strengene nærmet seg litt mer ohmy.gif så var det å tune på ny,og til min glede så fikk jeg faktisk Intoneringen på alle strengen plutselig rett,kansje litt logisk siden halsen var blitt "legere"

Det jeg nå sitter å lurer på er om dette var en helt på tryne måte å gjøre dette på,og om eg har gjort en masse feil her?? gitarn høre fin ut nå da smile.gif

Så lenge gitaren høres og føles bra ut, er vel alt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo det store spm da,for meg høres den ok ut,og eg er da ganske lydhør av meg :) Men til tider så lura eg faktisk,om det er bare eg som e blitt vant til lyden av den.kansje eg sku lagt ut et lydklipp av den :D Eller kansje la vær å dum meg så ut her i starten .LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo det store spm da,for meg høres den ok ut,og eg er da ganske lydhør av meg :) Men til tider så lura eg faktisk,om det er bare eg som e blitt vant til lyden av den.kansje eg sku lagt ut et lydklipp av den :D Eller kansje la vær å dum meg så ut her i starten .LOL

Kan ikke du, som er 42 år gammel, være så snill og skrive ordentlig norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne legge ut lydklipp, men har du en skikkelig tuner, ser du jo om gitaren er intonert.

Din metode er kanskje noe ukonvensjonell :) Men leder det frem til et ok resultat er jo saken grei:)

Jeg gjør vanligvis ca slik:

-Først justerer jeg truss-rod. Hiv på en capo på første bånd, trykk ned mørk e Streng på siste bånd og mål strengehøyden mellom undersiden av strengen og oversiden av det 8'ende båndet ca (selve metall-båndet) 1mm er relativt mye, men noe klaring må det være.

-Så justerer jeg sadelhøyden. Jeg starter med D og G strengen, og justerer så de andre strengene etter disse i en svak bueform, avhengig av gripebrettets radius.

-Til slutt intonerer jeg gitaren med en presisjonstuner og finjusterer strengehøyden hvis jeg flytter mye på sadlene ved intonasjon. Eventuelt en ny runde med fin-intonasjon igjen etterpå, da disse to justeringene påvirker hverandre i noen grad.

Man kan justere frem og tilbake i det uendelige, men med litt rutine kommer man ganske fort i mål. Man får en feel for hva en hals tåler i forhold til strengehøyde osv.

Hvis en gitar er veldig falsk, er det greiest å skru sadlene langt bakover, skifte strenger og så begynne intonasjonsjusteringen. På denne måten slipper man å "bulke" strengen over sadlene når man må justere bakover. Noe som kan påvirke resultatet.

Bruk forøvrig alltid neck pickup, hvis du bruker en tuner til justeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at en elektronisk tuner nærmest er en betingelse ved justering av intonasjon. Siden strengen har en tanke ulik pitch avhengig av anslagets styrke, så kan man justere seg gal om man bruker ørene. Det varierer en tanke mellom anslag og utklinging, og det er vanskelig å fokusere ørene på eksakt riktig pitch.

Byttet for øvrig nylig fra et medium standard strengesett til et mer "slinky top, heavy bottom"-sett og opplevde at jeg måtte justere intonasjonen en del, spesielt på de tykkere basstrengene. Men så vet jeg faktisk ikke hvor god intonasjonen var før strengebyttet heller...

Hva mener du forresten er kriterium for en presisjonstuner, Greener? Jeg har kun den innebygde tuneren i Pocket Poden å justere etter, men det var ikke vanskelig å justere det inn bedre enn det var i utgangspunktet med denne, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle spille inn noen gitarsoloer for en ukes tid siden, og intonasjonen på Gibsonen var ganske på jordet. Foretok en nødintonering med Pitchblacken, og det funka faktisk overraskende bra :) Ble mer enn bra nok for mitt behov.

"Close enough for rock&roll" er en av mine leveregler B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nok en analog tuner, eller en digital tuner med mange samples i sekundet. Hvor godt en "lommetuner" fungerer avhenger mye av gitaren/signal-nivå osv. Noen gitarer er rett og slett mye vanskeligere å intonere i praksis.

Et godt tips er jo å bruke en tuner på en datamaskin. har man en effekpedal/brett/forsterker med linje utgang (eller et egnet lydkort) har man plutselig en helt gratis presisjonstuner - prøv f.eks APtuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nok en analog tuner, eller en digital tuner med mange samples i sekundet. Hvor godt en "lommetuner" fungerer avhenger mye av gitaren/signal-nivå osv. Noen gitarer er rett og slett mye vanskeligere å intonere i praksis.

Et godt tips er jo å bruke en tuner på en datamaskin. har man en effekpedal/brett/forsterker med linje utgang (eller et egnet lydkort) har man plutselig en helt gratis presisjonstuner - prøv f.eks APtuner.

har tuner på daten i Gitar RIG,PODfarm og en ME-20 som ligg på gulve å støva ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spm. på si, som kun bunner ut i ærlig nyskjerrighet.

Hva slags dialekt snakker du ?

er nordlending da :) men blander en del når eg skrivr,har aldrig vært noe på det hær rettskrivingen,så dere får bære med meg her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.