Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger jeg for å ta opp lyd på soverommet?


Anbefalte innlegg

Hei tenkte at jeg skulle prøve å ta opp litt lyd og slikt på laptop'n min, men har litt problemer med å forstå konseptet. Jeg har altså en POD xt så kan jeg da kjøpe et lydkort (hva er egentlig det) feks Pod UX1, også kjøre gitaren gjennom POD'n så gjennom UX1 og så inn på PC'n til feks Audacity som jeg har? Vil dette fungere og gi bra lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man trenger en PC

2. Man må ha et program som kan spille inn lyd. Audacity er ganske populært og gratis :)

3. Man må ha en lydkilde/preamp og et greit lydkort.

Viss du kjøper deg en Toneport UX1 eller UX2, så kan du plugge gitaren rett inn i den og spille inn via et innspillingsprogram på PCen uten å bruke POD.

Man får med et program som heter GearBox som kan brukes via UX1/UX2. På den kan mna lage lyder man vil spille inn med og velge mellom forskjellige fortserkersimmuleringer.

MEN.. Siden du har en POD, så kan du spille inn uten et lydkort ala Toneport.

Viss du har et greit lydkort innebygget i PCen, så kan du koble opp Gitar > POD > inn i Line-in på PC'en og spille inn via Audacity. Muligens det går an å få bedre resultater via USB? Har ikke vært så mye borti POD xt, litt usikker på om den har USB. Men viss den har det, så prøv å koble den opp via gitar > pod > inn i USB på PC og spill inn med Audacity.

last ned Gearbox fra http://line6.com det er gratis og det skal virke sammen med POD'en :)

Fordelen med å kjøpe et eksternt lydkort som Toneport, er at de ofte har mye mindre forsinkelser og støy. Og at man har flere koblingsmuligheter da.

Ble dette litt surrete forklart eller? :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forklart takk :) Men Audacity versus Cubase, er forskjellen primært muligheten for redigering? Eller er det lydmessige kvalitets forskjeller? Og akuratt nå sitter jeg på en ræva Dell laptop jeg får av skolen men Pappa har nettopp kjøpt en sånn 27tommers iMac, men vetikke hvordan lydkortet er der? Men ville det mest ideelle være å kjøre gitar-pod-lydkort-pc?

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audacity er et utmerket program, men det er ikke noe i nærheten av Cubase når det gjelder å spille inn lyd. Det er for langt og for seint til å forklare forskjellen her nå, men du har spurt om "spille inn lyd", og det har du fått svar på. Audacity fungerer helt fint! Du kan bruke måneder med det programmet, og ikke slippe opp for muligheter.

Skal du spille inn lyd på en PC, så finnes det ikke etter det jeg vet en eneste "standard" lydløsning som fikser det greit for deg, uten et eller annet problem. Kjøp deg like gjerne et skikkelig lydkort, enten en eller annen "gitarversjon", eller et rent lydkort. Der har andre mye bedre greie på det enn meg, så det hopper jeg over.

Om du har en IMac eller en ræva Dell, så er problemet det samme- du trenger et skikkelig lydkort for å fikse veldig mange problemer. Om Pod Xt er et lydkort, aner jeg ikke. Det er ikke noe svar på det på den første siden hos Line6. Det kan sikkert andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min UX til det meste, og den har mer enn bra nok lyd :)

Mac har jo Garageband, som er et ganske fint innspillingsprogram.

Og lydkortene på Mac pleier også å være ganske solide iforhold til de på PC.

Som nevnt over, trenger du ikke mer enn en UX1, en gitar og PC.

Kjøper du Toneport UX1, så tror jeg at du får med Ableton Live innspillingsprogram, som er bedre enn Audacity. Lite som slår Audacity mtp at det er gratis, men lydmessig så merker man forskjell. Også flere muligheter for redigering i dyrere programmer :)

Når det gjelder å bruke POD inn i lydkortet, så kan det også gi litt fordeler da lyden kan bli litt mer levendes enn det programmene gir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å bruke POD inn i lydkortet, så kan det også gi litt fordeler da lyden kan bli litt mer levendes enn det programmene gir :)

Er ikke POD også simulering? Da skal vel ikke det være noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anskaffe lydkort er notert, er Line6 Toneport UX1 et skikkelig lydkort? Ser det blir solgt her på forumet til 800kr, ellers så vet jeg at du CastorFiber skryter uhemmet av Behringer, gjelder dette også for lydkort?

Jeg skryter ikke uhemmet av Behringer. De har hundrevis av produkter, jeg snakker pent om de jeg har prøvd og som jeg synes er valuta for pengene. Det er flere Behringerting jeg ikke har satt særlig pris på. De billige gitar- og særlig bassforstererene, for eksempel. Og så brukte jeg et headset en gang som var ren svindel. Ubrukbart til alt.

Lydkort fra Behringer til ren musikkproduksjon har jeg ikke peiling på. Jeg har ett til en hundrings jeg har brukt til å ta opp tale med, men da spiller ikke latency noen rolle. Det fungerte fint, men jeg vil absolutt ikke anbefale det til multisporsopptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okok, nå kjøper jeg hvertfall Toneport UX1. Men skjønte ikke helt det med å ikke bruke POD'n. Hvis jeg kjører gitaren rett inn i lydkortet så vil jeg jo bare få en clean lyd? For jeg har ingen redigering eller simulerings programmer på PC'n ala Podfarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okok, nå kjøper jeg hvertfall Toneport UX1. Men skjønte ikke helt det med å ikke bruke POD'n. Hvis jeg kjører gitaren rett inn i lydkortet så vil jeg jo bare få en clean lyd? For jeg har ingen redigering eller simulerings programmer på PC'n ala Podfarm.

Podfarm følger vel med Toneport, om jeg ikke tar helt feil? Det blir jo uansett et spørsmål om hva som funker best for deg. Fordelen med software/plug- in, er at du kan forandre lyder etter du har spilt inn. Hvis du bruker POD før lydkortet, er du stuck med den lyden du har spilt inn, mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.