Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

THD Hotplate (på vintage Marshall)


war

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaringer rundt bruk av attenuator (les: THD Hotplate, Marshalls Powerbrake har jeg testet, ikke det helt store..)?

Noen sier at det sliter på utgangsrørene, andre sier at det er som ved moderat bruk...Har lest rundt på alle mulige forum LENGE nå, men blir ikke helt klok på dette...ANYONE??

Min amp: '79 jmp 100 watter, modifisert som fy...ekstra preamp rør + + +

Vintage '77 Marshall kabinett med to 25w greenbacks og to 30w :lol:

Vrenger TVERT, men: Hører jo at lyden blir ENDA fetere når man guffer opp; mer lyden av sluttrinn = GROMLYD :) :)

Noen erfaringer her?

NB! Beklager hvis det allerede finnes en sånn tråd; fant ikke den ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at det sliter mer på utgangsrøra, er vel at du kjører de hardere fordi du har muligheten til det?

Jeg bruker THD Hotplate på en '89 JTM45 uten problemer så langt.

Takk for svar!

Spørs det, ja...Må jo slite en del, men noen påstår (tror det var på et Marshall-forum) at det er mer antall timer og ikke volum som sliter...vet ikke...må vel bare teste selv!

Er du fornøyd med lyden? Har du sammenlignet med å guffe opp?

Annet spørsmål: Funker line out greit? OK lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann å spare flere timer på røra, hvis du holder volumet under 2.

Da låter ampen ræva, men du sparer sikkert en hundrings eller to i året på rør.

...det er jo overhodet ikke gøy :lol: :lol:

Tror jeg satser på å drite i naboen og gruse opp i ny og ne :rolleyes:

Men hadde vært gøy å sammenligne lyd og fått testet den line out muligheten (evt med effektsløyfe og slave-amp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få litt fart i lyden på en NMV Marshal så bør volumet være ca. 6 - 8.

Det er høyt, og med en HotPlate på -8dB er det fortsatt høyt, men litt greiere å bruke.

Mer demping går ut over lyden.

Siden ampen din er modda med et ekstra preamprør, trenger du kanskje ikke å booste som på umodda amper.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en '67 JMP50/JTM50 med rørlikeretter på et '66 4x12" Pinstripecab.

Foretrekker å gjøre det uten noen form for attenuator.

Senere JMP 50w med diodelikeretter, spiller mye høyere, og er vanskeligere å bruke uten attenuator.

For å få noen godlyd ut av en 100w, trengs det en attenuator.

Det funker til en viss grad, men ikke hvis volumet blir for lavt.

Husk at forskjellen G12H/V30 og en G12M er det samme som 50w kontra 100w.

D.v.s. at en 50w med G12H/V30 spiller like høyt som en 100w med G12M.

En JTM45 burde ikke være veldig høyt, hvis den brukes med G12M høytalere.

Spiller da faktisk en god del lavere enn en Vox AC30.

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få litt fart i lyden på en NMV Marshal så bør volumet være ca. 6 - 8.

Det er høyt, og med en HotPlate på -8dB er det fortsatt høyt, men litt greiere å bruke.

Mer demping går ut over lyden.

Siden ampen din er modda med et ekstra preamprør, trenger du kanskje ikke å booste som på umodda amper.

Nei, trenger ikke mye ekstra til denne ampen, kjører stort sett rett inn...men det er ikke tvil om at godlyden kommer når det guffes opp...Har helt fin vreng på lavt volum(litt lite distinkt i bunn), bare nysgjerrig på om det kan tynes frem enda bedre vreng med hotplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Husk at forskjellen G12H/V30 og en G12M er det samme som 50w kontra 100w.

D.v.s. at en 50w med G12H/V30 spiller like høyt som en 100w med G12M."

Hmm...interessant! Det har jeg aldri tenkt på! ;)

Burde jo sikkert kjørt en 50 watter på disse høytalerne, 100 w trenger mer volum for å yte maks...

Men, som sagt, min amp vrenger med volum 0.1 :lol: men det blir fort preampvreng og ikke fullt så 'crispy'

Endret av war
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, trenger ikke mye ekstra til denne ampen, kjører stort sett rett inn...men det er ikke tvil om at godlyden kommer når det guffes opp...Har helt fin vreng på lavt volum(litt lite distinkt i bunn), bare nysgjerrig på om det kan tynes frem enda bedre vreng med hotplate.

Den originale Marshall konstruksjonen, gjør at slutt-trinnet begynner å forvrenge etter 6 på volumet.

Da kommer også ampene i balanse, slik at "bright caps" og andre tonefarging mer eller mindre forsvinner.

Den forvrengningen du har på lavt volum er preampvreng p.g.a. modden som er gjort på ampen din.

Antakelig er den også ganske spiss i l lyden, fordi du ikke får overstyrt "bright cap".

Setter du på en attenuator vil du kunne kjøre ampen på et volum som ampen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale Marshall konstruksjonen, gjør at slutt-trinnet begynner å forvrenge etter 6 på volumet.

Da kommer også ampene i balanse, slik at "bright caps" og andre tonefarging mer eller mindre forsvinner.

Den forvrengningen du har på lavt volum er preampvreng p.g.a. modden som er gjort på ampen din.

Antakelig er den også ganske spiss i l lyden, fordi du ikke får overstyrt "bright cap".

Setter du på en attenuator vil du kunne kjøre ampen på et volum som ampen trenger.

Ja, den modden jeg har passer godt til hjemmebruk ved bruk på lavt volum, men får da (som du sier) spissere vreng, og ikke sluttrinnvrengen som vi alle elsker :D

Har plaget naboene noen få ganger; denne ampen spiller VANVITTIG høyt! Den er også ganske så støyfri, selv på høyt volum og mye gain. Men må nok teste ut med attenuator, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.