Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lillefinger-problem :P


Erling

Anbefalte innlegg

Har et litt merkelig problem og lurer på om noen av dere har/har hatt det samme og evt hvordan bli kvitt det!

Det er nemlig slik at når jeg slår det ringefingeren på gripebrettet flyr automatisk lillefingern tilbake. Dette gir meg ganske store problemer da det ender med at jeg kun bruker peke, lange og ringefingeren. I tillegg er det veldig vanskelig og ta Hammer-on's slik som dette:

-5-7-9

-6-8-10

Osv. steder hvor du må bruke lillefingeren etter ringefingeren.

Noen tips til hvordan bli kvitt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f. eks spille skalaer opp og ned hvor du bruker alle fingrene inkludert lillefingeren (ikke tommelen da). Øv da på å løfte fingrene så lite som mulig, da spesielt lillefingeren siden det er den du sliter med. For øvrig er vel ganske mange i bluesrock-sjangeren som 'sliter' med det samme.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nemlig slik at når jeg slår det ringefingeren på gripebrettet flyr automatisk lillefingern tilbake. Dette gir meg ganske store problemer da det ender med at jeg kun bruker peke, lange og ringefingeren. I tillegg er det veldig vanskelig og ta Hammer-on's slik som dette:

-5-7-9

-6-8-10

Osv. steder hvor du må bruke lillefingeren etter ringefingeren.

Noen tips til hvordan bli kvitt dette?

Jeg spiller stort sett aldri med lillefingern etter ringfingern. Og ihvertfall ikke på sånne ting. Sånt spiller jeg alltid pek-lang-lill. Spiller heller aldri hammer ons med ring-lill. Hvis du vil spille det sånn du beskriver er det bare å øve det inn sakte og forsiktig men vær forsiktig hvis det er noe som helst tegn til å gjøre vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette har ikke vært noe problem for meg heller. Eneste problemet mitt er at lillefinger er så liten at jeg

nesten ikke når den lave e-strengen. Ser masse masse videoer av dette, lillefingeren ser helt krøpla ut hos

noen. Støtter forslaget med lette skalaer opp og ned. Jeg har faktisk en fin øvelse til deg, men jeg vet ikke

om jeg greier å forklare den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke vært noe problem for meg heller. Eneste problemet mitt er at lillefinger er så liten at jeg

nesten ikke når den lave e-strengen. Ser masse masse videoer av dette, lillefingeren ser helt krøpla ut hos

noen. Støtter forslaget med lette skalaer opp og ned. Jeg har faktisk en fin øvelse til deg, men jeg vet ikke

om jeg greier å forklare den :P

Høyere opp med gitaren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillefingeren min er faktisk kortere enn fingerbrettet er bredt. Høyden skal det ikke stå på, jeg

er ingen hetfield. Dette er nok også på grunn av mine korte fleskefingre. Siden jeg ikke spiller i

band sitter jeg stort sett og spiller uansett.

Nå kaprer vi posten din litt her men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten øvelse jeg pleier å gjøre for å bytte mellom ringefinger-lillefinger og langefinger-lillefinger.

Vet ikke om det hjelper deg, og hvis noen mener det er varnglære eller bortkasta tid så får du bare droppe å gjøre

den. Den har i allefall hjulpet meg litt, ikke at det sier noe. Jeg er ikke noen god gitarist overhodet :)

Jeg forklarer nok dette dårlig, siden jeg ikke kan noe teori. Jeg teller pekefinger som 1, langefinger som 2 osv.

Vet ikke om dette er riktig, men det ble nå det letteste for meg i allefall :)


finger: 1 3 4 1 2 4 2 1 4 3

bånd: 5 7 8 7 8 10 8 7 8 7 gjenta gjenta gjenta gjenta.

Igjen, jeg er ikke noe gitarspiller men jeg tenkte jeg skulle nevene denne når du først spurte om lillefinger.

Noen må gjerne arrestere meg hvis det er en dårlig øvelse, så fjerner jeg den fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.