Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Listerud?


Jokke

Anbefalte innlegg

På min er det ikke 0-te bånd.

Det har kommet litt senere.

Ikke alle som er like begeistret for 0 bånd..

Odd Helge fortalte meg at han har sluttet med 0-te bånd. Jeg forstod muligens ikke helt' date=' men det var visst ikke nok fordeler til å veie opp bakdelene. Det ble visst mye slitasje på 0-te båndet.

Og så hadde han visst diskutert det med Jerzy Drozd og de hadde blitt enige om at det var ikke vits i.... :? Min 7-strenger har ikke 0-te bånd. Samme for meg, bare det fungerer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajøss..

Mange påstår at det er lettere å få bassen stabil med 0-te bånd, å at man derfor ikke trenger så bra materiale for å lage stabile instrumenter.

Det jeg har diskutert mest med Odd Helge om, er hvorfor han ikke bruker 2 truss rods på 5 strengere.

Da blir bassen mye mer stabil.

Har hatt min til utallige justeringer, så har det gått 2 uker å så er den like sur.

Å det blir litt kostbart å dra til Lena fra Hamar hver 2 uke.

Upraktisk også, ettersom jeg spiler såpass mye.

Men problemet var muligens ikke halsen, men stolen.

Den ene klossen som strengen går gjennom har sittet skjevt, å strengen har skubbet borti både foran å bak i sporet den ligger i.

Da jeg å min faste reperatør fikset dette, har den vært i orden siden. (bortimot 1 år)

Men uansett blir den lite brukt, da jeg er litt av en Musicman fanatiker.

Selv om Listerud'n min er litt av et kvalitets instrument.

Så hvis noen er interessert kan den muligens selges..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har diskutert mest med Odd Helge om, er hvorfor han ikke bruker 2 truss rods på 5 strengere.

Da blir bassen mye mer stabil.

Hm ja muligens. Jeg har ikke hatt noe stabilitets problem med min, og den har jo forferdelig brei hals men bare èn truss rod.

Men en fordel man kan ha med to truss rods er muligheten til å justere forskjellig for hver side av halsen. Det fant jeg ut da jeg satt på nye strenger på bassen min: SIT Power Steel Conklin Signature Strings. De strengene er litt spesielle da de har de dype strengene tykkere og de lyse tynnere...

De er størrelsene (fra lav H-streng til lys F streng): .135 .110 .080 .055 .035 .025 .018pb (pb = plain bass).

Dette gjør jo at det dype strengene sitter strammere, og de lyse sitter løsere - som igjen fører til at halsen får ujevn belastning, og den har lett for å bli for lite buet for de lyse strengene.

For meg har det ikke vært noe problem, jeg har klart å skru meg frem til et meget greit kompromiss. Men jeg ser for meg at det kan potensielt bli et problem - eller det kunne ha blitt det om bassen hadde svak hals konstruksjon. Men, salute.gif Listerud lager en solid hals.

Men uansett blir den lite brukt, da jeg er litt av en Musicman fanatiker.

Bare ut av nysjerrighet:

hva er det du foretrekker med MusicMan? Er det lyden? Eller de ergonomiske aspekt? Eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-strengern din er nydelig!

Men det er nok ikke første pri for meg....

Har sagt det før og sier det igjen: Hadde vært stas med custom-bass....men kronasjene strekker ei til.

Nå for tiden står dillemmaet mellom aguilar-kabinett til ampen eller en viss jazzbass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker Musicman pga lyd først å fremst, men også spillbarhet og utseende.

Musicman har en "sting" i lyden som få klarer å gjøre etter.

Det er mer enn rocke bass enn det Listerud er.

Å kanskje det er litt av grunnen også..

Spiller i et allround cover band, så en allround bass er også å foretrekke.Kombinasjon Musicman å Ampeg er jo suveren.

Nå er jo Listerud'n veldig grei å bruke til det meste å da.

Mye pga EMG mikkene som sitter på den.

Har flere innstillingsmuligheter både EQ'n å på printplata.

Men den blir som sagt sjeldent brukt.

Har jo også 2 andre (4 strengs) som også bare ligger å samler støv..

Brukte min halv akkustiske 60 talls Kawai/Hoffner på jobb Torsdag.

Da var det ihvertfall 4 år siden sist den var med på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.