Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med gitaren


Fugdup

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte meg en brukt gitar for noen uker siden, og har litt problemer med å finne ut hva som feiler den.

Den har original floyd rose, og broen er helt paralell med kroppen.

Når jeg spiller på de lave båndene har jeg litt fret buzz på den lave e strengen, men ellers går det greit og den låter fint, problemet kommer

når jeg skal spille på høyere bånd (over 12 bånd osv), da blir lyden veldig svak, og jeg må trykke veldig hardt for å få ut tonene.

For eksempel hvis jeg spiller: 11h12h15-11h12h15, så blir 12 ganske svak, mens 15 blir enda svakere igjen, litt vanskelig å forklare.

Jeg har prøvd å justere action osv osv, men det hjelper lite. Det funker også dårlig å tappe, ta hammer-on's og pull-offs, når jeg må presse så hardt for å i det hele tatt å få noe ut av den.

Noen som har en ide om hva det kan være jeg må justere? Kanskje jeg bare bør levere den inn til en lokal butikk og få dem til å justere den?

Har hørt at det kan være "Truss-rod"en, men vet ikke helt om jeg tør å justere den selv :P Var litt dårlig forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel test du kan gjøre er å holde ned en streng ved første og siste bånd.

hvor stort mellomrom får du ved 12. bånd? (mellom toppen av båndet og undersiden av strengen)

hvis strengen ligger helt inntil må trussroden justeres(slakkes) hvis mellomrommet nermer seg en halv cm. må trussroden strammes.

dette er en veldig grovtest, men sjekk så kan vi hjelpe videre før du begynner å justere :)

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel test du kan gjøre er å holde ned en streng ved første og siste bånd.

hvor stort mellomrom får du ved 12. bånd? (mellom toppen av båndet og undersiden av strengen)

hvis strengen ligger helt inntil må trussroden justeres(slakkes) hvis mellomrommet nermer seg en halv cm. må trussroden strammes.

dette er en veldig grovtest, men sjekk så kan vi hjelpe videre før du begynner å justere :)

Strengen ligger helt inntil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel test du kan gjøre er å holde ned en streng ved første og siste bånd.

hvor stort mellomrom får du ved 12. bånd? (mellom toppen av båndet og undersiden av strengen)

hvis strengen ligger helt inntil må trussroden justeres(slakkes) hvis mellomrommet nermer seg en halv cm. må trussroden strammes.

dette er en veldig grovtest, men sjekk så kan vi hjelpe videre før du begynner å justere :)

Grunnen til at ingen har svart, er kanskje at du allerede har fått svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å slakke trussroden, dette gjøres ved å skru trussrodden MOT klokka, IKKE juster mer enn en max en kvart omdreining om gangen.

hvis du ikke ser noe forskjell kan du la gitaren være i fred til neste dag og sjekke mellomrommet igjen og justere litt til om nødvendig.

Eventuelt kan du jo levere den inn til justering, som du nevner selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.