Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med inspilling!


GitarMarius

Anbefalte innlegg

Hei :)

Først og fremst vill jeg bare si at jeg vet at denne posten egentlig ikke hører hjemme i denne delen av forumet, men jeg har veldig gårlig tid fordi jeg har gavekort på elkjøp som går ut om 2dager, og det tar år og dag å få svar på studio delen av forumet.

Så, jeg har bestilt Zoom G2.1U Effekt pedal, og der følger Cubase LE (Limited Edition) med. Min nåværende PC er en Packard Bell som jeg fikk i 2004, og som jeg brukte som spill PC til Bl.a World of Warcraft. Når jeg fikk interessen av Gitar sluttet jeg med WoW og beggynte med gitaren istedenfor, så derfor trenger jeg en ny PC nå slik at jeg kan få litt nytte av Cubase, for den PC'en her går i dass iløpet av 2010, det er jeg helt sikker på.

Jeg vil ha en stationer (Grunnen er at man får mere for pengene i stationær?) PC eller Mac, som er bra til et lite hjemmestudio (Dvs spille in med gitar for det meste, og legge over en backing track bare). Budsjettet ligger på 6000 - 7000Kr. for selve maskinen, skjerm har jeg fra før.

Noen som har erfaring med en maskin til hjemmestudio?

Edit: Må også kunne ha flere programmer oppe samtidig uten at hele driten beggyner å henge, vil antageligvis sitte på Face og MSN samtidig.

Hilsen Marius, 14år.

Endret av GitarMarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac er veldig bra til det...men kan være at budsjettet ditt er litt lite.

PC er nok best om du kjøper en dedikert... Du gir deg selv mye hodebry med å bruke maskinen til masse annet da før eller siden så må du re-installere og sette opp maskinen på ny. Du bør gjøre en liten jobb med å optimalisere en pc til bruket.

Men når det er sagt...

Tenk følgende:

Rimelig skjermkort uten vifte

Intel Core 2 duo E8600 eller bedre (E8600 holder i massevis... har det sjæl)

RAM... 4GB

Skaff deg Windows XP... det er nok lettest med tanke på kompabilitet til musikkprogram. 32bits da det kun er Cubase 5 som støtter 64bits (regner med Cubase 4 LE).

Du får sikkert flere svar... har dessverre ikke tid til å hjelpe deg med å sette opp en pc... men dersom du tar kontakt på diskusjon.no eller noe, så er de som regel meget velvillige der.

(nb. dersom du leser litt rundt, så kan du finne måter å få Cubase til å fungere på 64bits OS, men dersom du leser litt dypere så fungerer det ikke bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden du har gavekort på elkjøp, antar jeg du skal handle og ingen andre steder? Titta litt på elkjøp og fant ingen soleklare favoritter. I tillegg til det som Griffin skriver over her, kan det være lurt å tenke på hastigheten på hardisken. De fleste av maskinene prisklassen på elkjøp har 5400 rpm, noen har 7200. Jeg hadde hvertfall gått for en av dem med 7200. Disse maskinene selges med WIndows7 og ikke XP, men jeg har lest litt rundt på forum at Windows7 skal funke mye bedre med musikkprogrammer enn Vista gjorde (gjelder vel de fleste programmer skulle man tro), men om det er 100% ennå vites ikke. Hvis jeg skulle velge en, hadde jeg nok gått for denne http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/IXTREA7540NCD/packard-bell-ixtreme

Aner dog ikke om dette er en ok prosessor da jeg ikke vet noe om AMD om dagen.

trikset hvis du skal ha musikkdatamaskin i det prissegmetet, er skreddersy maskinen på dell f eks. Man får uansett ikke en spesialbygd musikkdatamaskin til den prisen. Da kan du bruke penger på det som er viktig, og ikke fancy HD-skjermkort som bråker som en middels flyplass (ok, litt satt på spissen:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut http://www.multicom.no/, her kan du ordne en PC som passer dine behov, men du burde nok se andre plasser dersom du vil ha et nytt lydkort. Mange musikkforretninger kan nok hjelpe deg, tør ikke å anbefale noe, da jeg mangler kunnskap. Vet at vi har en del på forumet som nok vil kunne gi deg noen grundige og subjektive opplysninger om lydkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.