Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøker om skalaer


Slash T

Anbefalte innlegg

hmm, du må lære deg det liksom. Tar seff litt tid før du klarer å spille rett av. Akkurat som det gjerne tok litt tid før du lærte å spille rett av tab. Trickyet med noter i begynnelsen e forskjelige tonearter, og lære seg disse utenatt tar sikkert litt tid. Sister forskjellen fra tab e at noter har tidsverdier. Så her kan det være lurt med metronom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeffs bøker er kjempebra, kjøp de som muikkelever GK bruker, den tar alt fra begynnelsen. Flott bok, men for de som kan en del er den unødvendig, da vil jeg nok ta i bruk de andre bøkene som er nevnt her, har de selv, og de er supre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka er delt inn i tre deler:

1: Musikklære, hvor musikkteori gjennomgås TYDELIG, det er grunnleggende notelæring (rett og slett navngivelse av noter og gjenkjenne de i forskjellige nøkler), og man går innom forskjellige skalaer, intervall lære, grunnleggende rytme osv. Man får også grundig innføring i Kvintsirkelen, som er utrolig til hjelp når man driver med musikk. Innføring i dynamikkutrykk

2: Hørelære: Ligger litt i ordet, det er å høre intervaller, kunne gjengi rytmer som er skrevet ned og omvendt, endel trening i å gjenkjenne skalaer. Veldig mange gode øvelsesoppgaver som ikke bare blir tullete og som man får lyst til å hoppe over. Grunnleggende besifring og hvorfor det er de tonene det er ( tonika, subdominant og dominant)

3: Hørelære: Den delen er litt vanskelig hvis man ikke har tilgang på endel klassisk musikk, men det er jo enkelt å få det på biblioteket. Den delen av boka tar for seg forskjellige jazz,rock og klassiske stykker hvor man får presentert og forklart forskjellige utrykk som hjelper en til å forklare hva man hører, feks: Det er mye terassedynamikk ( Markante styrkeforskjeller, de dynamiske kontrastene gjenspeiles ofte av klange kontraster, eller for å si det enklere, det samme spilles to ganger, bare i forskjellig styrkegrad) enklere å bruke et utrykk enn å måtte forklare det ut i det uendelige.

Boka heter Aktiv Musikklære og brukes på Musikk GK, men har hjulpet meg mye det siste året i VK1 også, når jeg kanskje har glemt noe, så står det mest sannsynlig der.

Håper dette var til litt hjelp hvertfall=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nilsefix: Naa har jeg bestilt den boka du snakka om, "Frank Gambale - Improvisation made Easy" og den kommer il0pet av uka sier dem. Forventningene er store og du har presset paa deg naa, hehe, tenkte bare du skulle vite det :lol:

kroffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.