Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klirr/buzz fra strengene


antos

Anbefalte innlegg

Som, nevnt ovenfor, så handler dette om riktig stramming av trus-rod, (kurvatur på halsen), samt action (strengehøyde).

Om du ikke har peiling på dette, så anbefaler jeg deg å få kompetente folk til å sette den opp for deg, gjerne mens du følger med på hva de gjør, så får du en innføring i hvordan dette henger sammen.

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det klirrer mest ved spilling fra første til syvende bånd. Var nede på den lokale musikkbutikken, der mente de det var normal klirring, og at det ville bli bedre ettersom gitaren blir brukt. De anbefalte også å skifte til bedre strenger enn de som sto på gitaren da jeg kjøpte den. Evt ta en justering av hals om en måned. Høres dette fornuftig ut?

Klirringen høres ikke gjennom forsterkeren, men spiller ofte uten forsterker, da hadde det vært greit å blitt kvitt det verste av klirringen.

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det klirrer mest ved spilling fra første til syvende bånd. Var nede på den lokale musikkbutikken, der mente de det var normal klirring, og at det ville bli bedre ettersom gitaren blir brukt. De anbefalte også å skifte til bedre strenger enn de som sto på gitaren da jeg kjøpte den. Evt ta en justering av hals om en måned. Høres dette fornuftig ut?

Klirringen høres ikke gjennom forsterkeren, men spiller ofte uten forsterker, da hadde det vært greit å blitt kvitt det verste av klirringen.

I prinsipp så er dette et tegn på at halsen er litt for flat. Jeg er egentlig ikke rett mann til å svare deg, har null peil på LP. Men på en Fender, så ville jag slakket trus-rod en kvart om dreining, og om ikke det var nok, så ville jeg kanskje løftet strengene en 1/4 mm. Og så ville jeg fulgt rådet med å bytte strenger. Om den er levert med 0,09, og du vil ha på 0,10, så endrer det seg kanskje nok til at klirret forsvinner.

Men som Audun også nevner, så gjør det jo ikke noe egentlig, med litt klirr. Noen liker så lav action, andre vil ha litt mer å "ta" i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.