Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom bygget gitar S-S-H?


jaybird

Anbefalte innlegg

Har planlagt å få en lokal kar til å lage en customgitar, da jeg liker veldig godt noen av de han har laget. Jeg kommer til å spille for det meste blues og prog.metal/rock. Så jeg lurte på om S-S-H kunne vært et greit pickup oppsett? Noe ala denne på neck/bridge, for å få en dugende blueslyd, og en humbucker nederst til å få en litt mer metal sound? kanskje en DiMarzio ellerno =>

Blir vel en kropp av mahogny eller lignende, i en shape lignende John Petrucci's signaturgitar.

Innspill?

Takker for svar (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette var kanskje litt uklart. Det det virker som du mener er at du skal ha en hummer i halspos, og singlecoils i bridge og middle. er det riktig?

Det er ihvertfall ikke en vanlig pickupkonfigurasjon, uten at jeg vet helt hvorfor, bortsett fra at jeg personlig mener at humbucker i neckpos. ofte git litt grøtete lyd. Det er sikkert en grunn til at det gjøres motsatt på andre gitarer, som div. superstrats...

singlecoil i neckpos. gjør seg ihvertfall i godt til soloer, og med en humbucker i bridge har man dekket et ganske vidt lydspekter... menmen, en spesiell grunn til at du vil ha humbucker i neckposisjon???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey :) Men lurer på pickups, sikkert usaklig lange diskusjoner om dette andre plasser, men kanskje ikke til akuratt mitt bruk. Det jeg er intressert i, er å ha en varm fet blueslyd, der det også er relativt god cleanlyd. Linka en i det øverste inlegget, som såg intressang ut til det.(?) Så vil jeg ha en heftig humbucker som skal brukes til mer (prog)metal, basicly heavy riffing.

Innspill? (Ser helst at det kommer fra folk med erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbucker vs. singlecoil blir mer hva slags lyd man liker enn hvor mye forskjellig musikk man spiller, egentlig. Du kan spille sørstatsrock, jazz og metal med både singlecoils og humbuckere. Men HSS er et godt utgangspunkt ja! Da mangler jo riktignok neck-lyden fra en Les Paul da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRV-lyd ,ja.Den ligger nok ikke bare i pickupene,men også i oppsettet av gitaren m.m.,men et bra utgangspunkt er Fender custom shop sine Texas specials. (jeg bruker disse selv i neck og middle pos.)

Ser for meg at de vil få en fantastisk varm og fin lyd i en mahognykropp.

Jeg snakker da om clean og lett vreng,skal du spille med full distortion i neck og middle,er ikke dette pickupene for deg.

I bridge pos. er det ikke så enkelt å velge humbuckerpickup,skal den hovedsakelig brukes med full distortion er utvalget enormt. Men det vil ikke bli feil med hverken Seymour Duncan Hot rails eller JB.

Vel,dette var mine forslag.

mvh Jan Tore

Ang. Texas Specials, vet du om noen plasser i Norge det går ann å få kjøpt dem? Rekner med at de funker greit nok til litt pop-rock og? Ikke heavy greier^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.