Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Leve av musikk


Aphelion

Anbefalte innlegg

Jessda, tittelen sier vel egentlig alt? Hva skal egentlig til for å kunne leve av musikk i Norge? Jeg er MØKKA lei av å prøve å få meg en fast jobb som grafiker (har svennebrev som mediagrafiker), og jeg vil egentlig ikke noe annet enn å spille gitar. Masse.

Jeg har alltid hatt inntrykk av at danseband og relaterte ting er det eneste som fungerer her til lands, men det kan jo umulig være tilfelle... Hva mener dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lokal type er utdannet ved Trinity Oxford College og der ble de fortalt at for å ha en stødig inntekt uten plateselskap måtte man ha 5 albumer i sirkulasjon rundt om i verden. Nå skal det sies at han er klassisk gitarist og at det ikke selger så godt som mye annet. Han har dekket studio og opplag, og har en avtale med et distribusjonsfirma. Han klarer seg godt han.

Ellers er det vel å spille konserter så ofte som mulig, selge plater, turnè evt...

Det aller beste hadde vel vært en platekontrakt, så er du hvertfall dekket økonomisk fra måned til måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

livet som gitarlærer kombinert med utøvende musiker er jo litt mer stabilt enn å bare være utøvende. Får man etablert seg eller får jobb i en musikkskole er det en grei ekstrainntekt som egentlig ikke går utover spillejobber (hvis man har litt planleggingsevne) og driver man for seg selv kan omfanget flekses til en viss grad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste populærmusikerne i Norge er nødt til å ha bi-jobber for å ha til mat i munnen og tak over hodet. Med populærmusikere så er altså klassiske musikere, pub-trubadurer, danseband og studio/session-musikere unntatt. Jeg regner med du vil leve av å spille rock'n'roll?

Av populærmusikere i Norge som har god nok inntekt til å leve av det, så begrenser det seg til A-Ha gutta, Kurt Nilsen, Bjørn Eidsvåg, Øystein Greni og lignende "storheter" (kanskje Dimmu-gjengen?). Det meste av dagsaktuell norsk pop/rock/hardrock/metal er av folk som har heltids- eller deltidsjobber utenom. Høy rotasjon på radio, platekontrakt og 20-30 spillejobber i året gir ikke nok inntekt her til lands til å brødfø et band m/støtteapparat desverre. Til det er det norske markedet for lite. Musikere som har "hjemmemarked" i større land derimot (UK, USA, DE), kan muligens leve av musikken uten å være "hyper-kommersielle".

Beste mulighet til å leve av musikk som populærmusiker i et band, er å lage musikk som er så forbanna bra at det kan selge godt utenfor landets grenser.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarlærer har jeg tenkt litt på ja. Musikkbørsen/4sound (de bytter jo en gang i måneden, djiiz) her på Gjøvik holder på med undervisning, tenkte å høre om det er noe mulighet der... :) Men jeg har jo ikke gått musikklinja, så det er vel ikke håp :P

Visst pokker vil jeg spille rock&roll. Høhø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.