Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Septimakkorder


Faktor

Anbefalte innlegg

Mens Treklangen utgjør grunnakkorden i vanlig vestlig musikk, er det Septimakkorden som er grunnsteinen i Jazz. Det er ikke bare jazzister som bør kjenne til septimakkorder, for de brukes til å variere i nesten all musikk.

Kort om septimakkorder:

En vanlig treklang består av prim (1), ters (3) og kvint(5). Vi får en septimakkord (eller firklang), ved å legge til septim(7). Septimen kan enten være stor eller liten. Store septimakkorder benevnes som oftest med maj7. (Cmaj7, F#maj7 osv.). Små septimakkorder benevnes bare med et syv-tall (C7, F#7 osv.).

Min erfaring med septimakkorder er at det er ofte vanskelig å finne gode måter å ta septimakkorder på. Jeg satt og lekte litt rundt med de vanlige måtene å ta akkordene på og etterhvert fant jeg ut at en kan "dele" en septimakkord opp i to deler:

Grunntonen + treklang på tersen til grunntonen.

For eksempel Cmaj7 (C E G H):

Består av en grunntone © og en treklang bygd på tersen til Cmaj7 (E), som blir en Em treklang (E G H).

Ettersom jeg er mer kjent med de forskjellige treklangene og forskjellige måter å ta de på, så var dette en liten revolusjon for meg. Det innebærer at jeg kan spille akkorden i grunnstilling (med grunntonen på E eller A strengen) og ta treklangen på de lyseste strengene.

Hvis jeg skal spille Dm7 (D F A C), så tenker jeg, ok, en D i bass og en F treklang i diskant.



-5- A |    |

-6- F | F/C|

-5- C |    | -> Dm7

---        |

-5- D | D  |

---

Håper dette åpnet noen dører for noen, ville bare dele mine oppdagelser, kanskje er det gammelt nytt for noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens Treklangen utgjør grunnakkorden i vanlig vestlig musikk' date=' er det Septimakkorden som er grunnsteinen i Jazz. Det er ikke bare jazzister som bør kjenne til septimakkorder, for de brukes til å variere i nesten all musikk.[/quote']

For det første...his du skal være konsekvent så burde du sagt at "Mens Treklangen utgjør grunnakkorden i vanlig vestlig musikk, er det FIRKLANGEn som er grunnsteinen i Jazz"

Men jeg synes ikke man kan kategorisere det slikt. Men det er en annen diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.